Gå til innhold

Hjelp meg bort fra iOS


m1n1m

Anbefalte innlegg

Som tittelen sier. Sist gang jeg skiftet telefon så gikk jeg for en Samsung s5 og den holdt bare i noen mnd før jeg ga den bort og kjøpte iPhone 6plus igjen fordi alt var så klumsete. Nå klarte jeg å miste ned iPhonen og knuse skjermen i dag så da tenker jeg at det blir bytte igjen.. Jeg kunne tenke meg å prøve noe annet enn iOS igjen selv om jeg er veldig fornøyd med dette oset. Hva er det å anbefale for tiden om jeg vil ha stor skjerm og god batteri tid? Ingen budsjett grense i det hele tatt.

 

Kan man legge inn clean android slik som på nexus telefonene på f.eks z5 premium eller s6 Edge+?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du ønsker mest mulig "clean" Android har du i utgangspunktet 3 valg fordelt over en del forskjellige telefoner. (batteritest hentet herfra (standardisert til 200 nits))

 

  1. Nexus-linjen til Google (100% Clean):
    1. LG Nexus 5 (5", 1080P LCD. "Poor" i batteritest, god, men gammel traver, 2013)
    2. Motorola Nexus 6 (6", 1440P AMOLED,  "Good" i batteritest, 2015)
    3. LG Nexus 5X (5.2", 1080P LCD, "Average" i batteritest, 2015)
    4. Huawei Nexus 6P (5.7", 1440P AMOLED, "Average" i batteritest, den jeg personlig venter på, desember 2015)
  2. Motorola (Clean, men med enkelte ekstrafunksjoner)
    1. Motorola X Style (5.7", 1440P LCD,  "Average" i batteritest, 2015)
    2. Motorola X Play (5.5", 1080P LCD, antar "Good" til "Excelent" batteritest (ikke testet, men stort batteri), 2015)
  3. Telefon med Android Open Source Project (AOSP)-basert rom. Anse det som å bytte operativsystem / bygge Hackintosh. Krever en del arbeid og kan ha bugs, men fremdeles bedre enn mange av "skin'ene" (Samsung TouchWiz etc..) Kan være vanskelig til umulig på Samsung og Sony-telefonene, men verdt å se hva de får til på Xda-develops-forumet

 

Etter selv å prøvd alternativ 1 og 3, kommer jeg konsekvent til å gå for telefoner i Nexus-linjen. Venter i spenning på Huawei Nexus 6P, slik at min Nexus 5 kan få en verdig død.

Endret av AndrèFronDrei
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor vil du ikke ha iOS når du er fornøyd med OSet? Siden du ikke har budsjettgrense, er det vel bare å kjøpe den iPhonemodellen du liker best? Jeg bruker både Android, iOS og Windows Phone selv, men dersom jeg måtte velge et av dem, ble det iOS for meg. Andrevalget er Android, og WP kommer sist (pga app-utvalget). 

Lenke til kommentar

Sony Xperia-serien har en relativt clean versjon av Android, og er ikke altfor gale med trege oppdateringer heller. Men om du allerede foretrekker iOS og synes Android var klumsete, hadde jeg kanskje valgt å gå for iPhone nok en gang.

 

Personlig foretrekker jeg Android, og synes iPhone er klumsete, så dette har nok også mye med erfaring og tilvenning å gjøre.

Så er det også andre faktorer som kanskje spiller inn, som størrelse, vekt, byggekvalitet, lyd, bilde, kamera, om den skal være vanntett (nesten et must for min del), apputvalg osv.

Lenke til kommentar

Som tittelen sier. Sist gang jeg skiftet telefon så gikk jeg for en Samsung s5 og den holdt bare i noen mnd før jeg ga den bort og kjøpte iPhone 6plus igjen fordi alt var så klumsete. Nå klarte jeg å miste ned iPhonen og knuse skjermen i dag så da tenker jeg at det blir bytte igjen.. Jeg kunne tenke meg å prøve noe annet enn iOS igjen selv om jeg er veldig fornøyd med dette oset. Hva er det å anbefale for tiden om jeg vil ha stor skjerm og god batteri tid? Ingen budsjett grense i det hele tatt.

 

Kan man legge inn clean android slik som på nexus telefonene på f.eks z5 premium eller s6 Edge+?

Om du kjøper en Xperia og gjør følgende er du veldig nær clean android:

- Last ned Google Now Launcher (denne bytter hele startskjerm og appoversiken, altså full kosmetisk overgang til clean)

- Last ned Google Messenger

- Last ned Google Calendar

- I samme slengen vil jeg anbefale å bytte ringe-app til truedialler, den har ingenting med clean android å gjøre, men er mye bedre enn de originale.

- Deaktiver "ubrukelige" Sony-apper (de forsvinner da fra alle menyer bortsett fra i innstillingene).

 

Nå sitter du med en telefon som har interface veldig tett på clean android, men som positive tillegg har du f.eks Sonys bedre kameraapp(om du ønsker kan den og byttes ut med google camera, hvis du ønsker å ta sphere-fotos f.eks.).

Endret av toth
Lenke til kommentar

Hvorfor vil du ikke ha iOS når du er fornøyd med OSet? Siden du ikke har budsjettgrense, er det vel bare å kjøpe den iPhonemodellen du liker best? Jeg bruker både Android, iOS og Windows Phone selv, men dersom jeg måtte velge et av dem, ble det iOS for meg. Andrevalget er Android, og WP kommer sist (pga app-utvalget). 

Har vel ingen veldig god grunn egentlig, men jeg tar mye bilder/film med telefonen og opplever at minnet er en begrensning så minnekort kunne vært fint. Kunne jeg egentlig tenkt meg en vanntett telefon også. Ingenting av dette er et must, men det er det jeg ser som fordel ved å skifte over siden jeg ikke kan få dette hos apple. Kommer til å savne synkronisering mot laptopene mine og ipod (brukes offshore siden vi ikke har lov å ha med telefon), men det er vel mulig å ordne sync av kalender, mail, notater osv i android også sikkert. 

 

Fant en skremmende video på youtube nå som testet responsen på Z5 mot iphone6s og da var Z5 skremmende treg. Klarer ikke tanken på noe som er så sluggish og tregt som i den videoen. Er det virkelig tilfelle eller er det en dårlig sammenligning av dem? 

 

Ellers takk for responsen så langt! Skal se over alle forslagene som er nevnt her. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...