Gå til innhold

Halp, viften på Sapphire R7 260X 2GB spinner opp til 100% uten last


andrerav

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har nettopp flyttet et Sapphire Radeon R7 260X 2GB fra en PC til en annen, og nå spinner vifta opp fra 20% til 100% og tilbake til 20% med jevne mellomrom, til irritasjon for både meg og omgivelsene mine. Jeg har installert de siste driverene fra ATI og skrudd av strømsparing på PCIe uten hell. Jeg får heller ikke skiftet til "Manual Fan Control" i Catalyst Control Center, den er låst til 20% auto.

 

Ingenting er overclocket forøvrig. Jeg kjører Windows 10 64 bit.

 

Slik ser det ut når vifta spinner opp, her ser dere også specs på maskinen:

 

5NiU6cp.png

 

Før jeg flyttet skjermkortet til denne PC'en hadde jeg ingen slike problemer. Noen som har tips eller forslag til ting jeg kan prøve?

 

Edit: Aktivere epostvarsling ved svar.

Endret av andrerav
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så bra! Håper det holder seg slik!

 

Ser ikke ut til at det hjalp likevel.

 

MEN

 

Jeg installerte Sapphire Trixx, og der funket manuell viftekontroll. Og jeg fikk også satt opp en custom profil for viftestyringen som øker hastigheten gradvis:

 

QjRio0R.png

 

Hva er forresten anbefalt makstemperatur før viften bør slå inn 100%?

Lenke til kommentar

Hmm... prøv å kjør Display Driver Uninstaller først, restart og installer betadriveren på  nytt.

 

http://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstaller-download.html

 

En liten oppdatering her;

 

Det siste jeg prøvde på fredag var å ta ut skjermkortet og sette det inn på nytt, og selv om problemet ikke er eliminert så har det iallfall blitt bedre. Nå spinner vifta opp til 100% først når grafikkprosessoren når 50-60 grader -- men det virker for å være litt random og ikke nødvendigvis bare knyttet til temperatur. Automatisk viftekontroll forøvrig fungerer som den skal.

 

Så problemenet er ikke løst, men det ble bedre med en reseat av skjermkortet. Skal oppdatere denne posten hvis jeg finner ut noe mer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...