Gå til innhold

Så mye penger får amerikanske VW-eiere etter «Dieselgate»


Anbefalte innlegg

Her burde jo myndighetene, der hvor avgift regnes fra utslipp, kreve pengene fra bileierne. Da hadde det blitt logisk med en økonomisk erstattning fra fabrikant.

 

Ser ikke helt hvilket tap eierne ellers har hatt, det er jo få av de opgitte prestandadata som holder mål i daglig bruk uansett på denne typen biler. Enten det gjelder utslipp eller annet.

 

Jeg er ikke enig i at eierne ikke kan påberope seg et tap. Ja det vil nok være vanskelig å beregne størrelsen, men et tap vil man ha.

 

F.eks. Du har vært på utskikk etter ny bil. Hvor lyst har du nå til å kjøpe min VW med den aktuelle motortypen?

 

Jeg vil tippe at verdien av samttlige VW biler har gått ned, og særlig diesel biler. Dette vil fremstå som et rent tap for eieren.

 

Henning

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

F.eks. Du har vært på utskikk etter ny bil. Hvor lyst har du nå til å kjøpe min VW med den aktuelle motortypen?

For meg personlig vil denne saken ikke ha spilt noen rolle.

 

Som nevnt tidligere;

Tall fabrikk gjengir ikke verdier i praktisk bruk uansett, men er lab resultater.

Det spesielle her er at tallene ikke engang er oppnåelige i en lab. Verdiene her er altså litt mer feil enn hva som normalt oppgis.

 

Jeg vil tippe at verdien av samttlige VW biler har gått ned, og særlig diesel biler. Dette vil fremstå som et rent tap for eieren.

Tja... det spørs hvem du selger til.

De som ikke vet noe om biler og tall, men er opptatt av moter og media, vil sikkert synes dette er fæle saker.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Og at en eventuell fiks av bilen vil medføre kunder ekstrautgifter med tanke på økt drivstofforbruk, økte service utgifter og mer. For ikke snakke om at bilen vil miste en ikke ubetydelig mengde hestekrefter.

Det er da bare å rette opp tallene for utslipp. Samt fikse sw slik at bilene ikke lenger gjemmer unna utslipp når den er innomhus, dvs mer dritt i tuneller etc.
Lenke til kommentar

jeg skal ikke gi meg. Audien min er berørt av dette. 

 

Hvorfor skal JEG gidde å betale bompenger, diesel og bruke flere timer av min tid GRATIS for å la dem ordne opp i deres eget juks og bedrageri?

Hvis jeg ikke gjør det så risikerer jeg jo også at bilen min blir avskiltet.. hva med det da? Det skal liksom bare være greit? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Hvertfall det som har stått i medier.

Vel, hysteriet tar vel litt overhånd.

 

Fabrikant må få lov å rette software slik at den ikke holder igjen utslipp innomhus. Evt, legge inn en "slå av" funksjon slik at bilene kan testes i lab. Dette er på linje med alle andre feil du må levere den inn for.

 

Jeg har levert inn flere biler ved feil, en betaler normalt transport av bil selv. I noen ekstrem situasjoner blir bilen hentet, dersom den ikke kan kjøres. Da må du møte opp for å levere.

 

Papirene for bilen bør jo rettes, etter at ny test er tatt (av ny-bil, samme modell- kan bli kinkig å få til). Da vil jeg anta det er oppgitt økte utslipp.

 

Dersom staten ønsker økte avgifter (pga merutslipp) bør selvsagt fabrikant/importør etc ordne (betale) dette.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

 

Hvertfall det som har stått i medier.

Vel, hysteriet tar vel litt overhånd.

 

Fabrikant må få lov å rette software slik at den ikke holder igjen utslipp innomhus. Evt, legge inn en "slå av" funksjon slik at bilene kan testes i lab. Dette er på linje med alle andre feil du må levere den inn for.

 

Jeg har levert inn flere biler ved feil, en betaler normalt transport av bil selv. I noen ekstrem situasjoner blir bilen hentet, dersom den ikke kan kjøres. Da må du møte opp for å levere.

 

Papirene for bilen bør jo rettes, etter at ny test er tatt (av ny-bil, samme modell- kan bli kinkig å få til). Da vil jeg anta det er oppgitt økte utslipp.

 

Dersom staten ønsker økte avgifter (pga merutslipp) bør selvsagt fabrikant/importør etc ordne (betale) dette.

 

 

Er enig med deg når det gjelder en feil, men dette er ikke en feil. 

Det er en bevisst handling og da mener jeg at vi som er berørte ikke skal lide noen tap verken i form av økonomi eller bruk av tid for å utbedre dette. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Det er en bevisst handling og da mener jeg at vi som er berørte ikke skal lide noen tap verken i form av økonomi eller bruk av tid for å utbedre dette.

Vel, for meg er spiller det liten rolle om ingeniørene regner feil eller velger en dårlig løsning med hensikt (spare kostnader etc). Resultatet er det samme, bilen har en feil.
Lenke til kommentar

De nødvendige oppgraderingene kan bli ordnet mens bilen allikevel er inne på EU-kontroll eller andre reparasjoner. Dermed blir bileier ikke nødt til å besøke verkstedet en ekstra gang.

 

Selvsagt er det ikke alle kunder som alltid bruker merkeverksted, men det må de nok denne gangen.

 

Forverret drivstofforbruk, verditap, skatt osv. må fremdeles løses. Men det trenger ikke å bety en ekstra tur til verkstedetet.

Lenke til kommentar

@Tiltman: Det er allerede avklart at eventuelle krav om tilleggsavgifter fra myndighetene vil gå direkte til importør/fabrikant. Den informasjonen kom faktisk en av de første dagene etter dette var kjent. Om man har privatimportert - ja da er det kanskje litt annerledes.

Ellers har du helt rett i at dette gjelder mer eller mindre alle, og både diesel og bensin. Tallene er labtall - og ikke reelle.

 

@Mannen med ljåen: Vi for nå så se hvordan løsningen fra VW blir før vi konkluderer. Personlig tror jeg ikke på dårligere drivstoffsøkonomi etc. Dog har jeg heller ikke noen bil som er omfattet av denne skandalen, alternativet som hadde "skandalemotoren" ble valgt bort ved sist bilskifte.

 

---

 

Et problem er dog at denne skandalen vil påvirke generell verdi av personbiler med dieselmotor - både nasjonalt og internasjonalt. Slik at i realiteten vil alle som har kjøpt dieselbil trolig ha større verditap enn uten skandalen. For min del ønsket jeg ikke diesel da jeg kjøpte nye bil for 3 år siden, men når billigste bensinalternativ var 60 000 ekstra, da var det liksom uaktuelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dere er klar over at de 15 største tankskipene forurenser mer enn alle verdens biler tilsammen? Så dette miljø tullet vi belemres med er bare svada.

 

Er du klar over at dette er bygget på gammmel kunnskap?

 

Hvorfor trekker du frem tankskip? De fleste tankskip har motorer på opptil 20.000 hester ,mens hvis du ser på konteinerskipene så kan du fort snakke om alt fra 60.000 til over 100.000 hester. For det andre er dette fundamentert med HFO med store mengder svovel (Sulphur). Med dagens krav til at skip skal bruke Diesel/Marine Gas Oil når de opererer innenfor større og større deler av verden er det du kommer med rett og slett feil.

 

Du må også tenke på at et stort konteineskip erstatter en vei på ca 150km tettpakket med trailere. 

 

Har selv 14160 hester(bhp) som sørger for at jeg er i midten av stillehavet akkkurat nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...