Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Gamelt hus ingen jording


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjøp deg noen kobberstenger, bang de ned i bakken på utsiden av huset på motsatt side av vegge der du vil ha en jordet kontakt borr et hull for å få jordingskabel inn i huset bytt ut støpselet med jordet støpselet og koble jordingen opp til kabelen koblet kobberstanga og vips du har jordet støpsel*

 

* Jeg er ikke elektriker

Lenke til kommentar

Har du ikkje jord i det heile tatt eller berre på våtrom og kjøken?

 

Skal du ha jord i andre rom må du evt. trekke jord i eksisterande røyranlegg i veggen. Er det kabel på vegg må den evt. skiftast.

 

Om eg minnest riktig, så skal alle uttak i eit rom ha jord, dersom eitt har det.

 

Beskyttar jord utstyret ditt? Korleis fungerer det?

Endret av Zeph
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er stor fare for at jeg får litt tyn for dette, men synes jeg må få korrigere ts litt... ;):ph34r:
 
 

plugge utstyret mitt inn i et støpsel uten jord

Støpselet sitter på kabelen fra utstyret og plugges i en stikkontakt.
 
 
 



Gamelt hus ingen jording

Som sagt over, så har huset sikkert jording på kjøkken og våtrom.
 
 
 

Hvordan kan jeg beskyte mitt elektroniske utstyr

Jeg vil heller beskytte utstyret enn å beskyte det. En t fra eller til her gir vel ganske motsatt mening. ;)
 
 
 
 
Har i alle år selv hatt alt PC-utstyr koblet i ujordede stikkontakter, og har aldri hatt problemer med det.

 

 

 

 

 

Edit: Korrekturlesing etter å ha blitt ferska noen poster lengre ned...

Endret av Mr D
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Kjøp deg noen kobberstenger, bang de ned i bakken på utsiden av huset på motsatt side av vegge der du vil ha en jordet kontakt borr et hull for å få jordingskabel inn i huset bytt ut støpselet med jordet støpselet og koble jordingen opp til kabelen koblet kobberstanga og vips du har jordet støpsel*

 

* Jeg er ikke elektriker

Det er ulovlig. Må gjøres av en sertifisert elektriker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har du ikkje jord i det heile tatt eller berre på våtrom og kjøken?

 

Skal du ha jord i andre rom må du evt. trekke jord i eksisterande røyranlegg i veggen. Er det kabel på vegg må den evt. skiftast.

 

Om eg minnest riktig, så skal alle uttak i eit rom ha jord, dersom eitt har det.

 

Beskyttar jord utstyret ditt? Korleis fungerer det?

Det er noen stikkontakter som har jord. Et på kjøkkenet og et på badet. Problemet er at jeg er ikke sikker på om de faktisk er koblet til jord sidden jeg ikke kunne finne noen jord ledninger i sikringsskapet.

Endret av recer75
Lenke til kommentar

 

 

Beskyttar jord utstyret ditt? Korleis fungerer det?

Surge protector?

 

Tror at du må ha jord for at de skal fungere.

 

 

Det stemmer, surge protector krever surge for å ha noe som helst effekt.

 

 

Kjøp deg noen kobberstenger, bang de ned i bakken på utsiden av huset på motsatt side av vegge der du vil ha en jordet kontakt borr et hull for å få jordingskabel inn i huset bytt ut støpselet med jordet støpselet og koble jordingen opp til kabelen koblet kobberstanga og vips du har jordet støpsel*

 

* Jeg er ikke elektriker

Det er ulovlig. Må gjøres av en sertifisert elektriker.

 

Det stemmer, det kreves ved håndtering av alle kabler som skal brukes til over 50V, hva er poenget ditt? Antar du viste dette når du spurte om dette.

Endret av Rudde
Lenke til kommentar

Dersom du har overspenningsbeskyttelse, så må du nødvendigvis ha jord for at den skal fungere.

 

Det er nok jord i anlegget ditt sjølv om du ikkje ser det i skapet. Tidlegare var det normalt å legge jord kun i våtrom (bad, vaskerom) og kjøken. Etterkvart er det blitt pålagt å ha jord og jordfeilvern på alle kursar i bustad.

 

Det viktigaste med jord er personbeskyttelse, men med overspenningsvern vil du òg kunne gje betre beskyttelse til elektrisk utstyr. Sannsynet for at lynnedslag tar knekken på noko er liten, men sjølvsagt til stade. Når det er sagt så bør du òg ha fleire overspenningsvern for at det skal beskytte godt nok. Eg meiner å hugse at det er anbefalt i det minste eit vern i skapet og vern før utstyret, i forskjellige klassar.

 

Uansett, skal du ha jord i eit rom, så må det installerast av ein autorisert installatør.

Endret av Zeph
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er stor fare for at jeg får litt tyn for dette, men synes jeg må få korrigere ts litt... ;):ph34r:

 [...]

 

Hvordan kan jeg beskyte mitt elektroniske utstyr

Jeg vil heller bekytte utstyret enn å beskyte det. En t fra eller til her gir vel ganske motsatt mening. ;)

 

 

Uff da, litt flaut å skrive feil selv når du retter på andres skrivefeil, du glemte en S i "beskytte". 

 

:tease:  :grin2:  :lol:

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

Det er stor fare for at jeg får litt tyn for dette, men synes jeg må få korrigere ts litt... ;):ph34r:

 [...]

 

Hvordan kan jeg beskyte mitt elektroniske utstyr

Jeg vil heller bekytte utstyret enn å beskyte det. En t fra eller til her gir vel ganske motsatt mening. ;)

 

 

Uff da, litt flaut å skrive feil selv når du retter på andres skrivefeil, du glemte en S i "beskytte". 

 

:tease:  :grin2:  :lol:

Au da. Det der var ikke bra. :blush:  :no: 

 

Det er kanskje en bra form for straff å bli tatt for egen feil når man prøver å rette på andre...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...