Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Oppgave: Lys på bad.


Anbefalte innlegg

Hei, jeg holder på med en oppgave som jeg egentli vet er ganske lett men jeg føler jeg ikke får det helt til. Jeg har prøvd og løse så mye som mulig selv, men håpte noen flinke her kanskje kunne ha rettleda meg litt.

 

 

Som dere ser i min besvarelse så blir den litt tynna ut på slutten siden jeg er rettogslett ikke helt sikker.
Jeg lurer også på om begge dimmerene til downlightsa må være topolt?

 

Her er oppgaven:

 

Oppgave: Lys på bad.

VG3_bad.jpg

Familien Hansen skal pusse opp badet sitt, vegger og tak skal legges på nytt. I den forbindelse ønsker de 12V downlightsbelysning i taket. Taket er isolert med glassvatt.

Det skal monteres tre 35W lamper over badekaret, tilknyttet egen dimmer. Det skal også være fire 35W lamper i taket på egen dimmer.

De to lampene over speilet (230V) skal ikke dimmes, men skal kun slås av/på sammen med alt lys på badet.

Boligen er tilknyttet et 230V IT nett og kursen til det opprinnelige badet er en 10A kurs med gamle UZ elementer.

Film om downlights.

Filmer om sluttkontroll: 

Din oppgave blir å planlegge belysningsanlegget:

  • Tegn et koblingsskjema for styringen. Se vedlegg 1.
  • Lag materialliste.
  • Beskriv hvordan du vil utføre jobben.
  • Beskriv hvordan du vil utføre sluttkontroll.
  • Skriv en forklaring til kunden om hva han bør vite om anlegget.

Etter funksjonsprøving viser det seg at lampene over badekaret ikke fungerer.
Beskriv hvordan du vil gå frem for å feilsøke med tanke på: 

  • Hvor vil du måle?
  • Hvilken type instrument vil du bruke?
  • Forventede måleresultater.

Vurder oppdelingen av belysningen.

  • Kom med forslag til annen og mer fornuftig styring av lysgruppene.

Oppgave lys på bad.docx

Endret av sinlille
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjempeflott og realistisk oppgave!

 

Her bør vel gjelde de samme prinsipper som alltid, at det er spørsmålstilleren selv som kommer med løsningsforslag, og så er det "de på nettet" som kommer med kommentarer og hint. I dette tilfellet så er det også utarbeidet et løsningforslag som er vedlagt som .docx dokument.

 

Det som gjør at jeg synes at oppgavebesvarelsen blir litt "tynn i teorien" det er jo at det ikke finnes noen referanser til det regelverket som medfører at løsningen "blir som den blir". Det står nevnt "Sone 1" men det er ingen forklaring av hva dette betyr. (Soneindeling etter våtrtommsnormen.)

 

Hint:

Det som er det viktige i denne oppgaven, det er jo det spesielle regelverket som gjelder for "våtrommsinstallasjoner i boliger". Dette blir vel i dette tilfellet først og fremst "våtrommsnormen" og "bolignormen" som begge er delnormer i NEK400:2014 (Så vidt som jeg kan huske så har også Montørhåndboka noen beskrivelser med henvisning til riktig steder i NEK400:2014)

 

Du har jo ellers gjengitt noe av det innholdet eller de kravene som står i "våtromsnormen" men det står ikke opplyst at det er her du har hentet fram de kravene som gjelder. 

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Angående ditt koblingsskjema så har du kun 3 lamper, mens du egentlig burde hatt 9 stk. Jeg ville anbefalt og tegnet alle sammen. Du må heller ikke glemme å tegne sikring på kursen, noe som du mangler nå. Videre står det i oppgaven at man skal kunne skru av alt lyset med en lysbryter. På ditt koblingsskjema kan man ikke slå av alt belysning, slik som oppgaven krever, men kun to av lampene.

 

Tips til koblingsskjemaet:

 

1. Tegn linjene fra siden. Hvis du tar en kikk på koblingsskjemaer kan du se at selve tegningen ofte starter fra venstre og man følger linjene til høyere og eventuelt nedover. Dette er ikke et krav, men kan ofte gjøre tegningen mer oversiktlig. 

 

2. Husk å tegne inn en sikring, og flytt lysbryteren til rett etter sikringen slik at bryteren kan slå av alt lys.

 

3. Ikke utelat noen lamper, men heller bare tegn dem i parallell.

 

4. Ettersom du skal tegne inn et to polt bryter som kan bryte hele lysinstallasjonen, er det ikke krav til to polt dimmere. Det er krav til topolt brudd, men dette tilfredstiller du ved bryteren. Om du velger å ha topolt bryter og to polt dimmere er ikke dette direkte feil, men vil nok være et pluss og vise din uderviser at du mestrer lovgivningen.

 

5. studer eksempelet: http://images.clasohlson.com/medias/sys_master/9277490921502.gif

Denne løsningen er veldig lik den du er ute etter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...