Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Vold på skoleplassen - Videregående


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Usikker på om denne tråden skulle under "juss" forumet, men følte den passet bedre her. Skulle den passe bedre inn der, så får den flyttes. 

 

Kort forklart:
Lillebror på 17år går på videregående og var oppi en litt mindre aggressiv konfrontasjon av en medelev som går i samme klassen som han. Kjenner ikke saken så godt, men x-medelev hadde visstnok sparket en matboks med noe ufyselig oppi rettet mot lillebror, som visstnok fikk dette på buksen og sa i fra om dette til lærer, med tanke på at hendelsen var rettet spesifikk mot han. 

 

Han som gjorde dette er kjent for å spille tøff mot andre som er mindre enn han (20år) og liker å kødde med andre. Hvis jeg skal si det på den måten. 

 

Lillebror hadde da sagt i fra om dette til kontaktlæreren min, med tanke på at han følte seg veldig utsatt og plaget av dette. Men etter at han hadde tatt praten med kontaktlæreren, så ble lillebror atter en gang konfrontert av denne medeleven og han sto visstnok "oppi ansiktet hans", hvor det ble sagt noe med: "Var det du som fortalte dette til kontaktlæreren?". 

 

Medeleven hadde vel en anelse at det var lillebror som hadde sagt det og hadde det ikke vært for plassen de sto på, så hadde han mest sannsynlig slått ned lillebror. (Han er en person som faktisk gjør sånn mot andre) - ut i fra de ryktene han har på seg. 

 

Hva er den beste måten å håndtere slikt på? At man skal unngå at en såpass ille situasjon oppstår.

Kjenner jeg min familien riktig, så vil de anmelde forholdet og ta det med våres familieadvokat. Hvis "Verste scenario" skulle oppstå. Men vil helst slippe at det går der. 

 

Verste scenario:
Skulle lillebror bli utsatt for vold da av denne medeleven, slått ned og div.

Hvilke rettigheter har man da? 

 

Hva hadde dere gjort? Dere som er foreldre til deres unger.

Skriver litt på vegne av mine foreldre også. 

 

Takker på forhånd for svar, tilbakemeldinger, tanker, råd, innspill osv.

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hva gjør en 20-åring på vgs?

 

Dersom en elev på vgs utøver vold mot en annen elev så vil nok skolen se på dette som ganske så alvorlig og utvise eleven i en tidsperiode. 

 

Når det gjelder rettslige forhold er skolen helt og endelig utenfor saken, det at en elev velger å være voldelig mot en annen på skolen har ingenting med skolen å gjøre. Eleven er over myndig alder og en sivilt rettet anmeldelse er nok resultatet. Men å få politiet til å ta en snakk med lærer og rektor er nok også en god ide for å få dem til å skjønne alvoret og gå til aksjon mot den truende/voldelige eleven. 

 

Inntil noe fysisk faktisk skjer ville jeg fortsatt å si ifra til lærer, lærer har tydeligvis snakket med denne truende eleven og blitt advart imot å gjøre det igjen, han kjenner konsekvensen som er å bli utvist fra skolen og derfor vil han nok ikke røre din bror. Med mindre han driter i alt.... uansett, blir han voldelig så blir han utvist og vil ikke være tillatt å oppholde seg på skolen igjen, saken blir anmeldt og han får sannsynligvis en voldsdom og livet er i gang... 

 

 

Disclaimer: jeg kan ingenting om juss og alt du nettopp leste er kun hva jeg TROR og ikke hva jeg VET. 

Endret av Henrik2k
Lenke til kommentar

Tips til lillebroren din : Slå først, spør etterpå.

 

Jeg hadde tidligere noen slike episoder på VGS selv, og løste de ved og gi blanke og fokusere på meg selv til enten de ville finne noen andre, eller si ifra på en måte så de forstår at jeg virkelig mener alvor. Det endte med at jeg tok tilbake som resulterte at skolen endelig oppfattet at det faktisk ikke var tull på noen som helst måte mellom meg og personene. ( De burde helt klart ha oppfattet det veldig mye tidligere ) Jeg har alltid hatt ett temperament når noen prøver og ødelegge for meg, noe de selvfølgelig hadde fått med seg for lenge siden. 

 

Eneste seriøse tipset jeg kan gi er og ignorere enkelte og fokusere på seg selv og holde seg på avstand fra personene, eller vis det går så langt at de begynner og bli fysiske, enten ta det opp med ledelsen på skolen, eller ta det som en mann og gjøre det menn kan best  :closedeyes:

Lenke til kommentar

hva gjør en 20-åring på vgs?

 

Dersom en elev på vgs utøver vold mot en annen elev så vil nok skolen se på dette som ganske så alvorlig og utvise eleven i en tidsperiode. 

 

Når det gjelder rettslige forhold er skolen helt og endelig utenfor saken, det at en elev velger å være voldelig mot en annen på skolen har ingenting med skolen å gjøre. Eleven er over myndig alder og en sivilt rettet anmeldelse er nok resultatet. Men å få politiet til å ta en snakk med lærer og rektor er nok også en god ide for å få dem til å skjønne alvoret og gå til aksjon mot den truende/voldelige eleven. 

 

Inntil noe fysisk faktisk skjer ville jeg fortsatt å si ifra til lærer, lærer har tydeligvis snakket med denne truende eleven og blitt advart imot å gjøre det igjen, han kjenner konsekvensen som er å bli utvist fra skolen og derfor vil han nok ikke røre din bror. Med mindre han driter i alt.... uansett, blir han voldelig så blir han utvist og vil ikke være tillatt å oppholde seg på skolen igjen, saken blir anmeldt og han får sannsynligvis en voldsdom og livet er i gang... 

 

 

Disclaimer: jeg kan ingenting om juss og alt du nettopp leste er kun hva jeg TROR og ikke hva jeg VET. 

 

Det stemmer ikke helt. Se opplæringsloven kapittel 9a: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1998-07-17-61/KAPITTEL_11#KAPITTEL_11

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...