Gå til innhold

Vurdering av 30k byggesett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

4K er noe du tror du trenger.

Hvilken type spill er du mest på? Casual gamere kan klare seg med 60 hz forsåvidt selv om det ikke kan anbefales.

For oss som gamer hovedsakelig FPS er det totalt uaktuelt med noe annet enn 120 og 144 hz.

 

Jeg er en sånn type gamer som drømmer om å spille Fallout 4 i max settings, stoppe opp på en knaus ute i ørkenen et minutt, se utover, og nyte hvor sykt bra grafikken ser ut. Så flirer jeg og tenker jeg tilbake til når jeg spilte "The Dig" i mine barneår, og ble helt slått over hvor bra grafikken var. Jeg er ute etter "spill øyeblikkene", som jeg kan sitte igjen med etterpå, og for min del er grafikken en stor del av kaka. Derfor tror jeg 4K er noe for meg.

 

Jeg kan gjerne spille litt FPS også, men er av generasjonen som blir slått av en 8 åring, da jeg presterer å kaste fra meg våpenet mitt når jeg kommer i 1v1 situasjoner... Altså er jeg ikke avhengig av 144hz fordi jeg har et behov (eller har sjangs) til å skulle reagere på millisekundet, hvis du skjønner hva jeg mener. Da syntes jeg det er lettere å gjemme meg i en busk i DayZ til motstanderen er løpt videre. Derfor tror jeg at god flyt i grafikken er noe for meg, ikke kanskje ikke fly tilsvarende 144hz.

 

Guttene mine spiller pvp minecraft på en gammel pc, med en gammel ubrukelig mus kjøpt på clas olson, med et gammel headset, og med et tastatur som hvor W innimellom ikke funker. Men jaggumeg vinner de ikke som regel allikevel. Den nye maskinen vil for de, bli en ny verden...

 

Men igjen, jeg syntes det er utrolig bra med alle innspillene dere gir! Som sagt, jeg er noob...

Lenke til kommentar

Under siste verdenskrig testet RAF pilotene sine med 250bps film der de puttet inn ett enkelt bilde av en fly-silhuett. Pilotene med best syn kunne ikke bare si når flyet dukket opp på skjermen. Men også modell, ut fra silhuetten.

 

Jeg ser sjelden, om noen gang, noen her på forumet som sier de gjerne går tilbake til 60Hz etter å ha prøvd høyere frekvenser. Men på 4K skjermer har man altså ikke noe valg foreløpig. Begrensningen ligger utrolig nok i kabelen mellom skjerm og skjermkort. Så det er den nye DisplayPort v1.3 vi venter på for høyere refresh rates i 4K. Man antar at Pascal vil komme med dette, og om så, vil ikke 4K skjermer med høyere refresh rate være langt etter. Kanskje de til og med er på markedet når Pascal kommer. Men det er rene spekulasjoner. (Edit: Jeg vet ikke om produsenter av scalere er forberedt på så høy båndbredde, ligger en liten antakelse fra meg i det da.)

 

Poenget med 4K er jo å få så bra bilde som mulig. Så da ligger det i et implisitt ønske om å spille spill på "Ultra" preset også for de fleste. Men noen mener at man med så høy oppløsning kan sløyfe Anti Aliasing, som gir høyere fps. Andre igjen mener at selv 4K ikke her høy nok oppløsning til å droppe AA. Så her er det litt krangling. Men det er altså ikke umulig å lage en datamaskin som kan gi over 60fps på 4K, man må bare i enkelte spill gå ned på kvalitets innstillingene i spillet.

 

Poenget med en skjerm med ARR som G-Sync eller FreeSync. Er å beholde bildet så fritt for tearing som mulig, med minimalisert hakking og input-lag, når skjermen får servert færre fps enn sin egen maksimale refresh rate. Om du har en grafikk løsning som aldri, eller i det minste svært sjeldent, dipper under skjermens maksimale refresh rate. Da trenger du egentlig ikke ARR. Litt dumt sagt er ARR for de som ikke har sterk(e) nok grafikkort til å drive skjermen i dens maksimale refresh rate.

 

Når man har et "vindu" med ARR funksjon fra f.eks. 30-144Hz. Så kan man fint bruke et skjermkort som gir fra 60-120 fps. Det vil bli et veldig bra resultat. Med 4K ARR skjermer, er "vinduet" gjerne 30 eller 40-60Hz. Vinduet er smalt, og vanskelig å holde seg innenfor. Det beste er da egentlig om man kan holde seg godt over dette "vinduet". For om du har skjermkort løsning som kan gi jevnt over 80fps i 4K. Da har du egentlig ikke bruk for ARR. Problemet er at selv om man har jevnt over 80fps i dag, så gjelder jo ikke det med spillene som kommer om et år eller to, og da må man nesten oppgradere skjermkortene igjen. ARR gir altså også skjermkortene lengre levetid, da bildet kan oppleves som flytende selv på lavere fps'er.

 

Dessverre må du altså i dag opp i 9000Kr for en god G-Sync skjerm på 4K. Men uten ARR kan man få en 24" for 3499Kr. Personlig synes jeg 27" er for smått til 4K, så dette er ikke en anbefaling. Bare et tips om mulighetene. Det skiller 5500Kr mellom disse skjermene. Det er et godt stykke på veien mot skjermkort nummer 2, som kan sikre jevnt over 60fps, og på den måten fjerne behovet for ARR i denne omgang.

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Da er PCen satt sammen og i drift. Noen erfaringer rikere:

 

Avbestilt alt fra CDON og skal ikke benytte meg av denne nettbutikken. Å ikke holde hva som er lovet, er et ekskludreingskriterie for min del, og slik oppførte CDON seg...

 

Corsair H100i GTX har det bare vært tull med. Den vil ikke snakke med programvaren Corsair Link (som også viser seg å være utdatert). Sannsynligvis er det noe galt med selve enheten, da det ikke er mulig å installere driverne som trengs for at softwaren skal kunne snakke med kjøleren. I dag fikk jeg samtidig en hendelse med at LED lyset på kjøleren blinket rødt, kan bety at noe er galt med pumpen. Jeg har sendt reklamasjon og håper å få ny, aller helst bytte til en annen kjøleprodusent.

 

Har overklokket prosessor fra 3,3 til 4,2 med stabil ytelse. Siden jeg ikke helt kjenner status på vannkjøleren velger jeg å ikke overklokke mere enda.

 

Kjører fallout 4 i 4k på ultra settings med FPS mellom 50-60. Har opplevd et par ganger med små dipper under 30. G-syng fungerer utmerket når FPS varierer! Jeg mener det er godt spillbart i 4k med mitt hardware.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...