Gå til innhold

En fyr som prøver å knekke tynn mobil knekker tynn mobil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Aluminium er ekstremt sterkt i forhold til vekt jo. MYE sterkere enn stål og de fleste andre metaller. Men så tynt som dette er så er ingen metaller særlig mye bedre. Vekt er det som gjør at man bruker det.

 

 

Hva snakker du om for noe røre? Hvor klumpete og stor mobiltelefon er DU ute etter egentlig? Når man sammenlikner et metall mot et annet, så er det vesentlig at testforutsetningene er like. Du tar samme tykkelse, volumstørrelse og tester det under de samme forutsetninger (f.eks. lik temperatur (20 grader Celsius)).

 

Vanlig ulegert aluminium er et veldig bløtt materiale, som bøyer seg betydelig lettere enn stål. Stål er sterkere enn jern, fordi det inneholder en liten prosentandel karbon. Dersom denne karbonandelen blir for høy så kan du ikke bruke betegnelsen stål på det lengre, fordi den betegnelsen brukes om et utvalg legeringer med forskjellig karboninnhold. Verktøystål f.eks. har en litt høyere andel karbon enn "vanlig stål". Verktøy stål har noen veldig spesielle egenskaper som gjør at man kan herde det, og få ønskede egenskaper ut av det.

 

Mener du de bruker typisk flykvalitets aluminiumslegeringer i mobiltelefoner?

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå er det vel ikke spesielt mange som har påstått at Samsung ikke har peiling på produksjon, eller at de ikke klarer å nyttiggjøre seg av metallkonstruksjon? Samsung burde jo strengtatt inneha temmelig mye kompetanse innenfor produksjon da de som selskap er aktør i såpass mange forskjellige markeder og driver med en hel masse produksjon av diverse ting og tang innad.

 

 

Det er vel heller ikke så mange som påstår at "plastikk" ikke har potensiale for å være et veldig solid materiale, men det forandrer jo ikke på det faktum at det er en materiale som veldig mange forbinder med relativt laber "kvalitetfølelse". Plastikk har en lei tendens til å føles billig og kjipt i hånda, sånn er det bare. Det har lite å gjøre med holdbarhet og egenskaper til materiale å gjøre, og alt å gjøre med hvilken opplevelse vi som sluttbrukere sitter igjen med når vi berører materialet.

 

 

Samsung har jo ikke hjulpet seg selv med å produsere toppmodeller som har hatt lidd under av en veldig stor grad av "plastic fantastic" følelse når du holder i mobilen. Baksiden på modeller som de hvite Galaxy S5 og spesielt Galaxy S4 var heslige greier spør du meg. Og denne skinna rundt kanten på mobilen som var lakkert i kromfarge gav heller ikke allverdens av kvalitetfølelse og skallet alt for lett av som gav et labert inntrykk.

 

 

Ser vi mot Nokia / Microsoft med Lumiaserien så har de klart å produsere en rekke telefoner, i flere forskjellige prisklasser hvor de i det minste klarte å gi plastikken en viss grad av kvalitetfølelse og hvorpå det hele føltes en smule gjennomført.

 

 

Blir jo også noe misvisende å henvise til Samsung Galaxy S6 / S6 Edge / S6 Edge+ og Galaxy Note 5 som metalltelefoner da de tross alt består av minst 80% herdet glass / Gorilla glass og en relativt liten andel aluminium / metall.

 

Ramguy, hvis du hadde lest forum på den tiden så jo. Jeg har ikke diktet dette opp. Folk sa dette om Samsung. I massevis. Folk sier at Aluminium er bra og plast er dårlig. Helt ærlig. Les reviews. Det er så mange som stempler Alu som bra og plast som dårlig. Bare telefonen har alu, uavhengig av styrke ellers så er den automatisk bra og premium. Jeg sier ikke at alle gjør det, jeg sier ikke at du gjør, men mange gjør. Og tingen med at Samsung ikke kan metall høres latterlig ut. Spesielt siden de faktisk har verdens største og mest effektive tørrdokk for bygging av skip. Det er derfor det er så utrolig at det var MANGE som faktisk sa dette.

 

Hvorfor føles plast billig ut i hånda for de fleste? Jo akkurat det jeg sier med at folk tror plast er plast og aluminium er aluminium. Så her er vi jo enige. Det føles billig, fordi folk tror det er dårlig. Holder du kevlar i hånda f.eks så vil du jo ikke synes det er billig, og ikke tro at den er en form for plast heller.

 

Lumia serien er HELT annerledes. De er jo ikke tynne eller lette en plass. De er tykke og store. Kan umulig sammenlignes. I motsetning til Nokia så selger og Samsung telefonene sine.

 

Glasset bøyer seg jo i alle testene her ganske lett. Det er kroppen rundt som hindrer deg i å brekke glasset. Så det sier vel enda mer om konstruksjonen de har. Selv om de bruker estetisk glass på baksiden så er den fortsatt sterkest.

 

Jeg ellers aldri huske å ha diskutert utseende eller følelse? Jeg diskuterte bare materialer, og funksjonalitet. Da er det irrelevant hvordan du føler at telefonen føles i hånda. Du kan synes gull er godt i hånda, men det er elendig til bruk i mobil likevel.

 

Problemet med Samsung og materialer er ikke at de (i toppmodellene) bruker dårlige materialer. Det gjør de ikke. Det er heller ikke at de før ikke brukte metall - det gjør ikke Nokia heller, og de lager telefoner som både ser og føles flotte ut.

 

Om plast får være plast, metall metall og glass glass er alle materialene flotte og kan gi en flott feeling.

 

Disse bøyegreiene er bare tull for å få klikk, ikke klikk på dem.

Du synes at dette designet er forferdelig åpenbart. Likevel er det jo Note serien til Samsung som er grunnen til at Apple kom med iPhone 6S+ som kom etter at 3.5" var "perfekt". Note serien ble heller aldri laget for at den skulle være en design eller mote-gjenstand. Den ble ulikt de aller fleste mobiler, laget for å ha veldig god funksjonalitet og være god i bruk. Fake lær eller ikke (de tok vekk stingene fra 3en i 4en, så det er åpenbart at det var et dårlig valg..) Note 4 er langt bedre å holde i hånden enn noen iPhone. Baksiden har utrolig mye grep. Det er greit at det ikke er for deg. Og vet du hva? Det er en nisjemodell! Samsung har designet den slik utrolig mange folk likte. Det gjorde at den gikk mainstream. Nå er også mye av det som var i Note serien vekke. Note 5 er en veldig fin og god mobil den, men den er liksom ikke Note. Det er et mainstream-produkt.

 

Jeg synes det er rart at det ikke er mulig å akseptere at det finnes flere typer produkter. Hvis du kommer fra et Apple univers er det gjerne uvant. Andre univers derimot har massevis av muligheter. Blant annet masse spennende design med ulik fokus som lar deg velge hva du liker. Hvis du aldri likte Samsung sin bruk av andre materialer enn alu og glass. Kjøp HTC, Kjøp Sony eller noe annet. Ganske enkelt. Og om du kan forestille deg det eller ikke, så finnes det mange brukere som liker fake-lær baksidene på Samsung sine mobiler.

 

 

Ellers angående LG sin G4 med lær. Den har faktisk ekte lær.... så ikke det samme akkurat.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

Nå er det vel ikke spesielt mange som har påstått at Samsung ikke har peiling på produksjon, eller at de ikke klarer å nyttiggjøre seg av metallkonstruksjon? Samsung burde jo strengtatt inneha temmelig mye kompetanse innenfor produksjon da de som selskap er aktør i såpass mange forskjellige markeder og driver med en hel masse produksjon av diverse ting og tang innad.

 

 

Det er vel heller ikke så mange som påstår at "plastikk" ikke har potensiale for å være et veldig solid materiale, men det forandrer jo ikke på det faktum at det er en materiale som veldig mange forbinder med relativt laber "kvalitetfølelse". Plastikk har en lei tendens til å føles billig og kjipt i hånda, sånn er det bare. Det har lite å gjøre med holdbarhet og egenskaper til materiale å gjøre, og alt å gjøre med hvilken opplevelse vi som sluttbrukere sitter igjen med når vi berører materialet.

 

 

Samsung har jo ikke hjulpet seg selv med å produsere toppmodeller som har hatt lidd under av en veldig stor grad av "plastic fantastic" følelse når du holder i mobilen. Baksiden på modeller som de hvite Galaxy S5 og spesielt Galaxy S4 var heslige greier spør du meg. Og denne skinna rundt kanten på mobilen som var lakkert i kromfarge gav heller ikke allverdens av kvalitetfølelse og skallet alt for lett av som gav et labert inntrykk.

 

 

Ser vi mot Nokia / Microsoft med Lumiaserien så har de klart å produsere en rekke telefoner, i flere forskjellige prisklasser hvor de i det minste klarte å gi plastikken en viss grad av kvalitetfølelse og hvorpå det hele føltes en smule gjennomført.

 

 

Blir jo også noe misvisende å henvise til Samsung Galaxy S6 / S6 Edge / S6 Edge+ og Galaxy Note 5 som metalltelefoner da de tross alt består av minst 80% herdet glass / Gorilla glass og en relativt liten andel aluminium / metall.

 

Ramguy, hvis du hadde lest forum på den tiden så jo. Jeg har ikke diktet dette opp. Folk sa dette om Samsung. I massevis. Folk sier at Aluminium er bra og plast er dårlig. Helt ærlig. Les reviews. Det er så mange som stempler Alu som bra og plast som dårlig. Bare telefonen har alu, uavhengig av styrke ellers så er den automatisk bra og premium. Jeg sier ikke at alle gjør det, jeg sier ikke at du gjør, men mange gjør. Og tingen med at Samsung ikke kan metall høres latterlig ut. Spesielt siden de faktisk har verdens største og mest effektive tørrdokk for bygging av skip. Det er derfor det er så utrolig at det var MANGE som faktisk sa dette.

 

Hvorfor føles plast billig ut i hånda for de fleste? Jo akkurat det jeg sier med at folk tror plast er plast og aluminium er aluminium. Så her er vi jo enige. Det føles billig, fordi folk tror det er dårlig. Holder du kevlar i hånda f.eks så vil du jo ikke synes det er billig, og ikke tro at den er en form for plast heller.

 

Lumia serien er HELT annerledes. De er jo ikke tynne eller lette en plass. De er tykke og store. Kan umulig sammenlignes. I motsetning til Nokia så selger og Samsung telefonene sine.

 

Glasset bøyer seg jo i alle testene her ganske lett. Det er kroppen rundt som hindrer deg i å brekke glasset. Så det sier vel enda mer om konstruksjonen de har. Selv om de bruker estetisk glass på baksiden så er den fortsatt sterkest.

 

Jeg ellers aldri huske å ha diskutert utseende eller følelse? Jeg diskuterte bare materialer, og funksjonalitet. Da er det irrelevant hvordan du føler at telefonen føles i hånda. Du kan synes gull er godt i hånda, men det er elendig til bruk i mobil likevel.

 

Problemet med Samsung og materialer er ikke at de (i toppmodellene) bruker dårlige materialer. Det gjør de ikke. Det er heller ikke at de før ikke brukte metall - det gjør ikke Nokia heller, og de lager telefoner som både ser og føles flotte ut.

 

Om plast får være plast, metall metall og glass glass er alle materialene flotte og kan gi en flott feeling.

 

Disse bøyegreiene er bare tull for å få klikk, ikke klikk på dem.

Du synes at dette designet er forferdelig åpenbart. Likevel er det jo Note serien til Samsung som er grunnen til at Apple kom med iPhone 6S+ som kom etter at 3.5" var "perfekt". Note serien ble heller aldri laget for at den skulle være en design eller mote-gjenstand. Den ble ulikt de aller fleste mobiler, laget for å ha veldig god funksjonalitet og være god i bruk. Fake lær eller ikke (de tok vekk stingene fra 3en i 4en, så det er åpenbart at det var et dårlig valg..) Note 4 er langt bedre å holde i hånden enn noen iPhone. Baksiden har utrolig mye grep. Det er greit at det ikke er for deg. Og vet du hva? Det er en nisjemodell! Samsung har designet den slik utrolig mange folk likte. Det gjorde at den gikk mainstream. Nå er også mye av det som var i Note serien vekke. Note 5 er en veldig fin og god mobil den, men den er liksom ikke Note. Det er et mainstream-produkt.

 

Jeg synes det er rart at det ikke er mulig å akseptere at det finnes flere typer produkter. Hvis du kommer fra et Apple univers er det gjerne uvant. Andre univers derimot har massevis av muligheter. Blant annet masse spennende design med ulik fokus som lar deg velge hva du liker. Hvis du aldri likte Samsung sin bruk av andre materialer enn alu og glass. Kjøp HTC, Kjøp Sony eller noe annet. Ganske enkelt. Og om du kan forestille deg det eller ikke, så finnes det mange brukere som liker fake-lær baksidene på Samsung sine mobiler.

 

 

Ellers angående LG sin G4 med lær. Den har faktisk ekte lær.... så ikke det samme akkurat.

 

 

 

 

 

En vesentlig egenskap med metall er at når du har bøyd det, så beholder den gjerne mesteparten av stillingen etterpå. Mens, med plastmaterialer så flekser disse som regel nesten helt tilbake, kanskje med noen unntak etter hvilken plast man har valgt seg ut.

 

Jeg synes dette må med i kvalitetsbetraktningene. Plast kan med andre ord ha ønskede egenskaper som metall ikke kan møte, og omvendt.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mangler totalt en beskrivelse av hvordan en bøyetest av en mobiltelfon skal foregå.

Norsk Standard sier ikke at man skal bruke destruksjonsmetoden, men heller at man skal bøye telefonen 180 grader rundt en

jernstang med diameter som er to og en halv gang tykkelsen på prøvestykket.

Beskrivelsen sier ingen ting om prøvestykket skal bøyes tilbake før eller etter av på-knappen testes.

Lenke til kommentar

Mangler totalt en beskrivelse av hvordan en bøyetest av en mobiltelfon skal foregå.

Norsk Standard sier ikke at man skal bruke destruksjonsmetoden, men heller at man skal bøye telefonen 180 grader rundt en

jernstang med diameter som er to og en halv gang tykkelsen på prøvestykket.

Beskrivelsen sier ingen ting om prøvestykket skal bøyes tilbake før eller etter av på-knappen testes.

Vel, du trenger ingen beskrivelse, du kan bare se videoene. Det som er problemet derimot er at det ikke er likt hver gang. Laaaangt ifra. På iPhone 6S bøyde han kune en gang, i en kort periode. Galaxy S6 derimot ble bøyd sikkert 4-5 ganger. Selv om glasset gikk mer ut på 6S. På 6P så gikk han bare rett for det svake punktet og bøyde. Ikke som med de andre der han bøyde en annet sted først. Og hvor hardt presset han egentlig? Hvordan vet vi at han ikke lettet litt på trykket når han testet Note 5 f.eks? Var litt sliten i armen den dagen. Dette er klart over grensen til så lite vitenskapelig at det egentlig ikke beviser veldig mye.

Lenke til kommentar

En vesentlig egenskap med metall er at når du har bøyd det, så beholder den gjerne mesteparten av stillingen etterpå. Mens, med plastmaterialer så flekser disse som regel nesten helt tilbake, kanskje med noen unntak etter hvilken plast man har valgt seg ut.

 

Jeg synes dette må med i kvalitetsbetraktningene. Plast kan med andre ord ha ønskede egenskaper som metall ikke kan møte, og omvendt.

Metall, og her Alu trenger faktisk en forholdsvis høy kraft for at det skal oppstå en varig deformasjon. Såkalt, Yield strength, og Alu har en Yield strength på hele 400 MPa. Imponerende spesielt i forhold til sin vekt. Så det er ikke dette som er problemet. Problemet ble nevnt av noen kloke hoder lengre oppe at tykkelsen er så lav at skallet bare står for en brøkdel av styrken til mobilen. Og når det er så syltynt.

 

Problemet blir da at styrken ( Yield strength) til skallet i seg selv ikke lengre har så mye å si. Og mye viktigere blir det heller at materialet kan deformeres/bøyes like langt som resten av mobilen, uten at det blir varig deformering.

 

For selv om det trengs mye kraft, så er det ikke særlig stor vinkel på knekken før det er varig deformert.

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når man vet at nye mobiler er saftig priset så kan man lure på hva man betaler for :

 

De skal være tynnest mulig

De skal ha stor skjerm

De skal reagere raskt på det meste

samt at de skal ha høy oppløsning på skjermen

 

Men den mekaniske kvaliteten er vist lavt prioritert

vel velges det metaller elelr plast som skal tåle en del , me når de blir så tynen så er det bare en vists

 

jeg er sikekr på at de bilige telefonene er minst like holdbare.

Så hvorfor prioriteres ikke den mekaniske kvaliteten enda høyrere ?

Er det for at da blir telfone for tykk elle fordi den blir dobbelt så dyre

 

om en iphone koster 20 tusen så er det nok de som kjøper den og kjøper ny 6 måner etterpå

Lenke til kommentar

Hvis du ser på den vitenskapelige testen der det ble utøvd trykk mot mobiler så ser du at de dårligste i testen kom ut med rundt 70-80N før de ble deformerte. De klarte vel en 120-130N før de var ødelagte om jeg ikke husker feil (skjermen popper ut osv.) De testet og Galaxy Note 4 her. Den tålte mest av alle på 150N om jeg ikke husker feil. Den hadde aldri et punkt der den ble varig deformert. Den bøyde seg ekstremt, men gikk alltid tilbake før de traff 150N og hele enheten ble ødelagt av den ekstreme bøyningen.

 

Så lenge du ikke bruker ganske ren aluminium derimot, eller rammen din er hakket tykkere enn aluminiumsfolie, så bør det ikke være veldig problematisk at aluminium kan bli varig deformert. Rammen til Nexus 6P er jo egentlig ikke for tynn i seg selv. Problemet er at den har to knapper på den ene siden, med lite mellomrom. Disse to knappene tar opp en stor del av rammen. I motsetning til Galaxy S6 f. eks. Ser tom ut som om S6 Edge er bedre her. Det gjør at Nexus 6P har et punkt hvor den ikke tåler mye. Hvis du altså går etter det punktet på mobilen med vilje og går inn for å bøye den akkurat der, så vil det være langt lettere å bøye den enn andre enheter. Du ser jo tydelig at den ikke blir bøyd på midten akkurat. Den blir bøyd litt høyt oppe. Tilfeldigvis hvor disse knappene er.

 

Jeg tviler derimot på at det finnes noen seriøse aktører som lanserer telefoner som bare bøyes og brekkes lett. Ja det er mulig at folk klarer å bøye iPhonen sin, men det var ikke akkurat vanlig for å si det sånn. Akkurat som at det finnes mange telefoner også før Apples iPhone som fint kunne bøyes på samme måte. De lager jo tross alt ikke telefonene for at folk skal sitte å bøye på dem.

 

Når det er sagt er et jo ikke dumt det som har skjedd. Vi har jo fått svært sterke legeringen fra både Samsung og Apple som følge av dette, og det er jo aldri negativt med litt ekstra sterke mobiler :) Selv om det selvfølgelig fortsatt er glasset som er det virkelig svake punktet.

Lenke til kommentar

om en iphone koster 20 tusen så er det nok de som kjøper den og kjøper ny 6 måner etterpå

...på samme måte som med de andre mobilene i samme prisklasse. Jeg tror nok ikke at det er veldig vanlig å bytte etter 6 måneder, uansett om det gjelder iPhone, Samsung, Sony eller noen av de andre. Men hvis noen få gjør det, hva har vi andre med det?

 

Mitt inntrykk av de som bytter ofte, og da er det kanskje hvert år, er at de gjør det av to hovedårsaker:

- de liker å alltid ha det nyeste

- den modellen de har kan fortsatt selges til en god pris

Lenke til kommentar

Artikkelen "glemmer" å nevne at det finnes mange andre telefonmodeller som er umulig å bøye med bare nevene. Så disse videoene viser altså følgende:

 

NOEN telefoner er LETTE å bøye med bare nevene (for eksempel Iphone 6 plus, og nexus 6p), mens ANDRE telefoner er bortimot UMULIG å bøye kun ved å bruke hendene (for eksempel Moto X, og Note 5).

 

Man kan argumentere med at det mest sannsynlig vil gå fint å kjøpe en lettbøyelig mobil, men jeg tror de fleste forbrukere vil foretrekke mobiler som er så robuste som mulig. Man er da bedre forsikret mot at telefonen skal skades ved uhell, og man vil generelt føle seg tryggere med en bøyeresistent telefon.

 

Slike videoer er derfor viktige fordi de bidrar til å pushe produsenter til å lage telefonene så robuste som mulig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

Hvor ofte sitter jeg på mobilen min? Aldri. Hvor ofte mister jeg mobilen min i gulvet? Aldri. Hvor ofte prøver jeg med vilje å skade mobilen min? Aldri.

 

Tror jeg kan kjøpe hva som helst jeg.

Lenke til kommentar

Slike videoer er derfor viktige fordi de bidrar til å pushe produsenter til å lage telefonene så robuste som mulig.

 

Nei.

 

Slike videoer bidrar ikke til noe annet enn at det er flere idioter der ute som skal lage en video av at de bøyer en dings. Det betyr absolutt ingenting for produsentene, de har uansett flinke designere som lager de ulike dingsene innenfor haugevis av ulike krav.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri møtt om noen som har bøyd telefonen sin. Dette er et skapt problem. Jeg vil ikke at produsentene skal gjøre telefonene så robuste som mulig - jeg vil at de gjør dem så robuste som nødvendig. Stor forskjell. 

 

https://yourlogicalfallacyis.com/anecdotal

 

Mange brukere har rapportert om bøyde iphone's ved vanlig bruk. Om du har "møtt" dem eller ikke har lite betydning. Ta også med i betrakting at eierne av iPhone 6 og 6 plus sannsynligvis har behandlet dem svært forsiktig ettersom det ble mye oppmerksomhet rundt at de kunne bøyes.

 

For min del kommer jeg til å styre unna telefoner som lett lar seg bøye med bare nevene, men du får selvfølgelig gjøre som du vil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...