Gå til innhold

[Løst] Clean install av Win10 på SSHD


Zezner

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har skaffet meg en Asus K501L med SSHD disk. I og med at det følger med så mye bloatware, tenkte jeg å formatere hele greia før jeg begynner å bruke den.

Oppgraderte til Windows 10 med Media Creation Tool først, lagde en usbpenn med Win10 med samme program, bootet på usbpenn og wipet alle partisjonene som var der.

Da la jeg merke til at det er to disker igjen. Trodde disse SSHDene oppførte seg som én disk..

 

Lest litt rundt og disken skal visst nok ordne dette med caching selv, men vet ikke om det gjelder når det er to fysiske disker (ser hvertfall ut som om det er det).

 

Spørsmålet er hvordan jeg skal få dette til å fungere som det er tenkt igjen. Jeg har prøvd å installere på ssd delen og hdd delen, noe som gjør at den andre disken ikke er synlig i filutforskern. Jeg kan få den frem ved å formatere den i Diskbehandling, men vil ikke ha to disker på maskinen, vil at de skal fungere som én (hvertfall hvis dette er meningen).

 

Dette er maskinen: https://www.komplett.no/product/848704/pc-nettbrett/brbar-pc/pc-er/asus-k501lb-156-full-hd-matt

 

Mvh. Zezner

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, jeg har skaffet meg en Asus K501L med SSHD disk. I og med at det følger med så mye bloatware, tenkte jeg å formatere hele greia før jeg begynner å bruke den.

Oppgraderte til Windows 10 med Media Creation Tool først, lagde en usbpenn med Win10 med samme program, bootet på usbpenn og wipet alle partisjonene som var der.

Da la jeg merke til at det er to disker igjen. Trodde disse SSHDene oppførte seg som én disk..

 

Lest litt rundt og disken skal visst nok ordne dette med caching selv, men vet ikke om det gjelder når det er to fysiske disker (ser hvertfall ut som om det er det).

 

Spørsmålet er hvordan jeg skal få dette til å fungere som det er tenkt igjen. Jeg har prøvd å installere på ssd delen og hdd delen, noe som gjør at den andre disken ikke er synlig i filutforskern. Jeg kan få den frem ved å formatere den i Diskbehandling, men vil ikke ha to disker på maskinen, vil at de skal fungere som én (hvertfall hvis dette er meningen).

 

Dette er maskinen: https://www.komplett.no/product/848704/pc-nettbrett/brbar-pc/pc-er/asus-k501lb-156-full-hd-matt

 

Mvh. Zezner

Er det en partisjon som kun synes i Diskbehandling (disk management) eller synes den i windows utforsker også? Dersom førstnevnte er det kun en partisjon som disken oppretter for å håndtere GC/Trim osv. Den skal være der.

Lenke til kommentar

 

Hei, jeg har skaffet meg en Asus K501L med SSHD disk. I og med at det følger med så mye bloatware, tenkte jeg å formatere hele greia før jeg begynner å bruke den.

Oppgraderte til Windows 10 med Media Creation Tool først, lagde en usbpenn med Win10 med samme program, bootet på usbpenn og wipet alle partisjonene som var der.

Da la jeg merke til at det er to disker igjen. Trodde disse SSHDene oppførte seg som én disk..

 

Lest litt rundt og disken skal visst nok ordne dette med caching selv, men vet ikke om det gjelder når det er to fysiske disker (ser hvertfall ut som om det er det).

 

Spørsmålet er hvordan jeg skal få dette til å fungere som det er tenkt igjen. Jeg har prøvd å installere på ssd delen og hdd delen, noe som gjør at den andre disken ikke er synlig i filutforskern. Jeg kan få den frem ved å formatere den i Diskbehandling, men vil ikke ha to disker på maskinen, vil at de skal fungere som én (hvertfall hvis dette er meningen).

 

Dette er maskinen: https://www.komplett.no/product/848704/pc-nettbrett/brbar-pc/pc-er/asus-k501lb-156-full-hd-matt

 

Mvh. Zezner

Er det en partisjon som kun synes i Diskbehandling (disk management) eller synes den i windows utforsker også? Dersom førstnevnte er det kun en partisjon som disken oppretter for å håndtere GC/Trim osv. Den skal være der.

 

Den syntes bare i diskbehandlig i sted ja, men formaterte den så nå kommer den opp i filutforsker. Den sto som en tom disk, så vet ikke om det stemmer.

Problemet (tror jeg) er at når jeg skal velge disk å installere win10 på, så kan jeg velge mellom en 700 ish GB disk eller en på rundt 15 GB

Lenke til kommentar

Hmm, windows lager til en systempartisjon, men den er vel kun 100MB (om jeg ikke husker helt feil). Den må ikke røres, dersom den blir formatert manuelt osv, blir den ubrukelig til det den skal. Den skal vel være beskyttet så man ikke får formattert...

 

Nærmeste jeg kommer en forklaring fra MS når det gjelder installering på SSHD er her http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_8-update/upgraded-to-sshd-how-to-reinstall-operating-system/bc635f15-b2aa-4d12-a4c9-c73ecb0a52ed

Lenke til kommentar

Den deler opp begge diskene, når jeg formaterer dem, automatisk, men de blir ikke én disk..

 

Takk for link, men de snakker mer om å klone over data (så vidt jeg forstår). Jeg har jo tatt fresh install fra starten av, helt ny maskin, så har ikke noe data å legge over.

Lenke til kommentar

Spørsmålet er hvordan jeg skal få dette til å fungere som det er tenkt igjen.

 

  1. Du gjenoppretter det originale OS'et som PC'en kom med (- Win8.1? -).
  2. Du avinstallerer det av 'bloatware' som vil være i veien for en oppgradering. (AV-sw, etc.)
  3. Du laster ned Win10-spesikk software + drivere fra Asus
  4. Du oppgraderer til Windows 'innenfra' det originale OS'et.
  5. Du sjekker at Windows 10 blir aktivert på PC'en
  6. Du tar en 'Reset this PC' for å få en 'fabrikkny installasjon'
  7. Du sletter 'Windows.old' dersom den mappen ligger igjen
  8. Du installerer drivere ++ dersom det trengs
Lenke til kommentar

Problemet (tror jeg) er at når jeg skal velge disk å installere win10 på, så kan jeg velge mellom en 700 ish GB disk eller en på rundt 15 GB

 

Da velger du den store disken.

 

Den andre er nok den M.2 SSD'en Pey'J nevner. Den må håndteres separat, men det kan nok gjøres etter at du har fått installert Win10 på den store disken (SSHD).

Lenke til kommentar

Under spesifikasjonene på Komplett står det at maskinen har en harddisk på 750GB og en liten SSD på 16GB (M.2) som brukes til hurtigminne. Tipper du må installere programvare fra Asus / Intel for å konfigurere den til "hurtigminne". Det ligger et verktøy kalt "ExpressCache" på nedlastingsiden for maskinen. Velg Windows 10 og så Utilities.

Tok å prøvde den der, men etter å ha fått en feil under første installasjon begynte jeg å google litt på det programmet og fant http://www.tomshardware.co.uk/faq/id-2521637/install-expresscache-asus.html

Så da tror jeg alt er på plass!

 

nebrewfoz: Ja, skjønte det etterhvert, men leste så mange forskjellige ting på dette og noen snakket om driver under installasjon. Men som nevnt, så tror jeg dette er i orden nå :)

 

Takker for all hjelp, så får vi se hvor lenger brukern vil bruke denne uten SSD :p Utrolig forskjell når man er vandt til SSD og gå over på snurredisk igjen!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Det er vel på sin plass med en skarp mail til Komplett om at denne maskinen ikke har noen SSHD disk, men en HDD disk og et hurtiglager av typen SSD...

 

601px-FCM_vs._SSHD_Design_SVG.svg.png

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Spørsmål fra en som ikke kan noe særlig om data:

Jeg har nylig kjøpt samme laptoppen (asus k501lb). Windows slo seg vrang ganske tidlig etter at jeg mottok den- Jeg får beskjed om å aktivere windows, men det er det umulig å gjøre (får bare beskjed om at "kan ikke aktivere"). Medfølgende Office slutta å fungere samtidig. Funksjonene med reinstallering av Windows eller full tilbakestilling til fabrikkoppsett fungerer heller ikke (får bare feilmeldinger). Komplett eller windows klarte heller ikke å hjelpe meg. Så da må jeg vel gjøre full formatering med USB.

 

1. Det som skrives ovenfor, om at laptoppen ikke har SSHD disk men en HDD disk og et hurtiglager av typen SSD, tror dere det kan innebære reklamasjonsrett?

2. Kan noen forklare meg konklusjonen ovenfor på en ingen-datakompetanse-inn-med-teskje måte? Altså hvordan formaterer jeg denne uten å miste funksjonen fra SSD-disken? Altså når funksjonen "fjern alt, og innstaller windows på nytt" ikke fungerer?

 

På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...