Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvor mye koster en rettsopplevelse?


Raterd

Anbefalte innlegg

Jeg er siktet i en beskjeden sak der jeg er tilbudt et ikke-forenklet forelegg på 2000kr. Jeg antar at det er 9/10 sjangse for at jeg blir dømt i retten. Det jeg lurer på er hvor mye saksomkostninger jeg kan regne med hvis jeg taper saken.

 

Det å møte i retten der jeg kan bli alt i fra frikjent til potensielt til dømt fengsel virker utrolig spennende og er noe jeg er villig til å betale ekstra for bare for opplevelsen uansett hva slutt resultatet måtte bli. Derfor kommer jeg til å forkaste forelegget og klargjøre meg for sak. Så jeg trenger alt av relevant info som kan være nyttig.

 

Er det noen her som har noe erfaring med hvordan slike enkle saker går i tingretten? Og er det noen som har noen tips til hvordan jeg øker mine odds for å bli frikjent?

Endret av Raterd
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Er det noen som vet om jeg har rett på advokat?

Ja, men ikke nødvendigvis betalt av det offentlige. Her må du nok betale selv.

 

Så hvis jeg ikke har råd så risikerer jeg en straffesak uten advokat?

 

edit: Strider ikke det mot rettsikkerheten?

Endret av Raterd
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Er det noen som vet om jeg har rett på advokat?

Ja, men ikke nødvendigvis betalt av det offentlige. Her må du nok betale selv.

 

Så hvis jeg ikke har råd så risikerer jeg en straffesak uten advokat?

 

edit: Strider ikke det mot rettsikkerheten?

 

Spørs hva du mener med å ha råd. Du skal være ganske fattig før du har rett på fri rettshjelp. Siden du sier du har råd til å ta saken videre har du nok råd til å betale advokaten også. Om det lønner seg er vel heller tvilsomt. Så rettsikkerheten er nok i orden, men det kan føles urettferdig likevel.

Lenke til kommentar

Forsvareren bekostes som hovedregel av det offentlige. 
Unntak fra dette er promillesaker, ikke vedtatte forelegg, inndragningssaker og under visse betingelser øvrige saker hvor straffen det er aktuelt å idømme er på under 6 måneder ubetinget fengsel.

Se straffeprosessloven §96.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spørs hva du mener med å ha råd. Du skal være ganske fattig før du har rett på fri rettshjelp. Siden du sier du har råd til å ta saken videre har du nok råd til å betale advokaten også. Om det lønner seg er vel heller tvilsomt. Så rettsikkerheten er nok i orden, men det kan føles urettferdig likevel.

 

 

Ikke sagt det.

 

 

Forsvareren bekostes som hovedregel av det offentlige. 

Unntak fra dette er promillesaker, ikke vedtatte forelegg, inndragningssaker og under visse betingelser øvrige saker hvor straffen det er aktuelt å idømme er på under 6 måneder ubetinget fengsel.

Se straffeprosessloven §96.

Da får ikke jeg advokat med andre ord.

Endret av Raterd
Lenke til kommentar

 

For å hjelpe deg må vi vite hva du er siktet for.

 

Anonymous poster hash: 68f07...516

 

De som arresterte meg hevdet at jeg hadde sittet på taket på en togvogn og at det var mot en eller annen paragraf. Jeg stilte meg uforstående til det de sa. Jeg går ut i fra at siktelsen har noe med det å gjøre.

Lenke til kommentar

De som arresterte meg hevdet at jeg hadde sittet på taket på en togvogn og at det var mot en eller annen paragraf. Jeg stilte meg uforstående til det de sa. Jeg går ut i fra at siktelsen har noe med det å gjøre.

 

På meg virker det som om du har bommet på a'en og e'en i nicket ditt ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det var jo helt jævlig dumt av deg, da. Har du vurdert å kontakte politiet og spørre pent om å få en ny kopi?

 

Å gå i retten fordi det virker spennende er for øvrig helt på trynet idiotisk. Om du mener foreleget er feil så for all del la være å vedta det. Men det er definitivt ikke særlig spennende å være tiltalt i en liten fillesak, så jeg vil på det varmeste anbefale å heller gå i tingretten og se på noen andre sin sak. De fleste saker er tross alt åpne, bare å møte opp og se på.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det var jo helt jævlig dumt av deg, da. Har du vurdert å kontakte politiet og spørre pent om å få en ny kopi?

 

Å gå i retten fordi det virker spennende er for øvrig helt på trynet idiotisk. Om du mener foreleget er feil så for all del la være å vedta det. Men det er definitivt ikke særlig spennende å være tiltalt i en liten fillesak, så jeg vil på det varmeste anbefale å heller gå i tingretten og se på noen andre sin sak. De fleste saker er tross alt åpne, bare å møte opp og se på.

Jeg anser meg selv som uskyldig i saken og vil stå for det. Å annerkjenne forelegget er ikke et alternativ.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så hvorfor i all verden sier du ikke det til å begynne med, da? Toskete å vinkle dette som et morsomt påfunn om situasjonen faktisk er at du mener du er uskyldg.

 

Om du ikke vet hva du er tiltalt for er det jo også litt vanskelig å ta stilling til om du er skyldig.

Jeg trodde ikke om jeg var skyldig/uskyldig var relevant for saken. Om jeg blir dømt/frikjent er ikke avhengig av skyld eller ikke, så egentlig er vel det irrelevant?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...