Gå til innhold

Bordsag går kun på halv styrke (en leder)


Anbefalte innlegg

Hei, har fått tak i en billig bordsag grunnet feil. 

 

Hva som er feil med den vet jeg ikke, men jeg trodde det var driftskondensatoren. Denne har jeg kjøpt ny, montert på, og problemet er akkurat det samme. 

 

Koblingsboksen der man starter og stopper motoren er ny, og bestilt originalt fra forhandler. 

 

Det eneste jeg vet er at jeg koblet vekk blå leder på sukkerbiten, og opplevde akkurat det samme, at den starter på halv styrke, logisk nok en leder. 

 

Mest sansynlig er det motoren som er noe galt med, men vil gjerne være 100 % sikker. 

 

Når jeg målte med et voltmeter på sukkerbiten mellom blå og brun leder, fikk jeg 0 volt ! ? Kan man måle sånn? Stemmer dette? 

 

Kan jo ikke tro at det er noe galt med koblingsboksen heller, men man vet jo aldri. 

 

Kan man "koble motoren rett i stikkontakten" for å se om den går på fullt? (to ledere)

 

Bordsagen er en  Avola LH-315 W.

post-200840-0-52737000-1446207598_thumb.jpg

post-200840-0-51282300-1446207609_thumb.jpg

post-200840-0-59598300-1446207615_thumb.jpg

post-200840-0-23524900-1446207620_thumb.jpg

post-200840-0-74245100-1446207627_thumb.jpg

Endret av pr3cis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du kan koble til/fra blå leder, uten at det blir noen forskjell, er nok den del av bryteren som blå leder går til, defekt. 

 

Skjønner ikke helt hvorfor så mange ledere går til bryteren, burde ikke to-polt bryter være nok? Er forøvrig ikke glad i slike vekselstrømsmotorer som er lagd/bygd om til enfase. Billig, men det lages mye som er skrot i utgangspunktet. Og så blir de ofte brukt med lang skjøteledning med høyt spenningsfall.

Lenke til kommentar

Har du åpnet bryteren? Om ikke åpne opp, og ta noen bilder.

 

Det er jo et kretskort der med masse komponenter.

Denne her er jo ny da, så skjønner ikke at den ikke skal fungere heller men...

Her komemr noen bilder hvertfall :)

Endret av pr3cis
Lenke til kommentar

Der er både en bryter og en kontaktor, slår kontaktoren inn ved normal kobling?

 

For meg ser det ut som at du har både kondensator og softstarter (elektronikken).

 

Skal det komme noen klikkelyd eller noe da? Det tror jeg faktisk ikke den gjør... hva er grunnen til det?

Lenke til kommentar

Kan du måle på kontaktoren om alle kontakter slår inn?

 

Tror ellers ikke jeg kan være til mere hjelp. Litt vanskelig når jeg ikke har det hos meg, og ikke har bedre kjennskap til den. Om du vil bruke du slik du fikk den til å kjøre for fullt, kan du antageligvis regne med noe kortere levetid. Mulig det også er noe i elektronikken som kobler ut om sagen står fast ved oppstart.

Lenke til kommentar

Nei det er litt vanskelig å se på bare med bilder. 

 

Det er kontakt mellom alle untatt en, når kontaktoren er inne. Den ene det ikke er kontakt mellom, er det kontakt når kontaktoren er ute. 

 

Hvis du ser på koblingsskjemaet så er det mellom 1 og 2, og på bildet lenger oppe så ser du at det er lyseblå og vanlig blå ledning. 

Det er jo den lyseblå som går til N på motoren som det ikke er strøm på. 

Er det dette som er grunnen da? Skal det være kontakt over 1 og 2?

Lenke til kommentar

Klarer rett å slett ikke sette sammens bilde nr:2 post10 med skjema i post 19. Til venstre i bilde er det 3 ledere som ikke er tatt med i skjema, lys? Og blå fra motor skal gå til både kontaktor (arbeidskontakt) og printkort i følge skema. I stede går blå til hvilekontakt.

 

 

Arbeidskontakt: Kontakt som leder strøm når enheten (kontaktoren) er aktivert.

Hvilekontakt: Kontakt som leder strøm når enheten (kontaktoren) ikke er aktivert.

 

 

Skjema stemmer ikke. Men det er mulig at blå leder er byttet med en annen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...