Gå til innhold

Hva er ditt studentbudsjett?


Anettete

Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurer på hvordan dere lever som studenter. Tenkte å legge ut mitt budsjett fordi jeg lurer på om jeg bruker unormalt lite/mye. Er halvveis til neste "lønning" og har nesten brukt opp hele budsjettet(sparepengene er fortsatt på sparekonto). Matposten går spesielt veldig dårlig. 

 

Håper på svar  :)

 

Utbetalt

Lånekassen og deltidsjobb: 17 000 kr

 

Utgifter

Husleie: 4 700 kr

Bil(inkl. forsikring, bensin osv): 900 kr

Mat: 2 000 kr

Mobil: 500 kr 

Trening: 225 kr 

 

Shopping: 2 000 kr

Spise ute: 400 kr 

Fritid: 450 kr 

Spare: 6 425

Endret av Anettete
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

2000 på mat virker litt lite, avhengig av hvor mye du ordner hjemme. Jeg la meg gjerne på 3000 kr per måned, og det var passe romslig når jeg var flink til å planlegge innkjøp og pakke lunsj hjemmefra. Det ble imidlertid fort strukket med et par 70-kronersmiddag fra en av kantinene.

 

Ellers ser fritidsposten ganske lav ut, og jeg tipper det er en post du fort overskrider. De resterende postene ser ganske så normale ut, spør du meg.

Lenke til kommentar

 

 

Utbetalt

Lånekassen og jobb: 30 - 40 000,- (Svinger en del i min jobb men dette er vell normalen. )

 

Utgifter

Hus lån + felles + strøm/tv/Internett/forsikring(delt på to): 5100  kr

Bil(inkl. forsikring, bensin osv): 10 000? kr 

Mat(delt på to): 3000 kr

Mobil: 0 kr skatter av det

Trening: 0 kr 

 

Shopping:  ? kr varierende

Spise ute: 2000? kr Varierer enormt mye, tar da også med alkohol på byen osv.  

Fritid: 1500? kr  aner ikke

Spare: det som er igjen/alltid fast maks BSU

 

Har ikke helt oversikt, men går alltid i pluss :)

 

Normaltsett ligger jeg på ca 20-25 000 i utgifter pr måned. 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Inntekter:

Studielån: 7500

Jobb: 8000

 

Utgifter

Leie: 2100

Transport: 800

Mat: 1500

Trening: 200

Mobil: 200

Strøm: 400

Klær, sko: 500

Fyll og røre: 600

Diverse: 500

 

Netto: 8700 (mesteparten går til BSU og sparing til uforutsette utgifter)

Jeg har veldig billig leie fordi jeg bor i et eldre kollektiv hvor jeg deler bad og kjøkken med fire andre. Budsjettet hadde fort røket om det ikke var for det. Jeg er fornøyd med å ha klart å presse ned matutgiftene såpass mye, samtidig som jeg i hovedsak har sunne, rene råvarer i kostholdet. Jeg kjøper mye av det som er billig (og sunt), og gjerne billigvariantene. Det blir mye havregrøt, poteter, 4-korn, kyllingfilet og bønner supplert med mye grønnsaker og litt frukt.

 

Det blir litt fort endringer i hva det går penger til, men jevnt over pleier budsjettet å holde seg rimelig bra uten at jeg er nødt til å bruke mer enn jeg får i studiestøtte. Prøver så langt det lar seg gjøre å leve på studielånet alene, men det endrer seg kanskje fort hvis jeg oppgraderer bostandarden.

Matbudsjettet ditt virker nå ganske gjennomsnittlig, men kan kanskje bli noe bedre om du finner billigere måter å sette sammen kosten på. Foruten det virker det som du har satt av litt mye penger til shopping, spørsmålet er om du kan klare å redusere den posten en del, eller om du virkelig trenger alt du shopper.

Endret av Dr. Chaos
  • Liker 1
Lenke til kommentar

2000 på mat virker litt lite, avhengig av hvor mye du ordner hjemme. Jeg la meg gjerne på 3000 kr per måned, og det var passe romslig når jeg var flink til å planlegge innkjøp og pakke lunsj hjemmefra. Det ble imidlertid fort strukket med et par 70-kronersmiddag fra en av kantinene.

 

Ellers ser fritidsposten ganske lav ut, og jeg tipper det er en post du fort overskrider. De resterende postene ser ganske så normale ut, spør du meg.

Takk for svar! Må vurdere å legge litt mer penger i mat- og fritidsposten :-)

Lenke til kommentar

 

 

 

Utbetalt

Lånekassen og jobb: 30 - 40 000,- (Svinger en del i min jobb men dette er vell normalen. )

 

Utgifter

Hus lån + felles + strøm/tv/Internett/forsikring(delt på to): 5100  kr

Bil(inkl. forsikring, bensin osv): 10 000? kr 

Mat(delt på to): 3000 kr

Mobil: 0 kr skatter av det

Trening: 0 kr 

 

Shopping:  ? kr varierende

Spise ute: 2000? kr Varierer enormt mye, tar da også med alkohol på byen osv.  

Fritid: 1500? kr  aner ikke

Spare: det som er igjen/alltid fast maks BSU

 

Har ikke helt oversikt, men går alltid i pluss :)

 

Normaltsett ligger jeg på ca 20-25 000 i utgifter pr måned. 

 

Takk for svar! :-)

Lenke til kommentar

Inntekter:

Studielån: 7500

Jobb: 8000

 

Utgifter

Leie: 2100

Transport: 800

Mat: 1500

Trening: 200

Mobil: 200

Strøm: 400

Klær, sko: 500

Fyll og røre: 600

Diverse: 500

 

Netto: 8700 (mesteparten går til BSU og sparing til uforutsette utgifter)

 

Jeg har veldig billig leie fordi jeg bor i et eldre kollektiv hvor jeg deler bad og kjøkken med fire andre. Budsjettet hadde fort røket om det ikke var for det. Jeg er fornøyd med å ha klart å presse ned matutgiftene såpass mye, samtidig som jeg i hovedsak har sunne, rene råvarer i kostholdet. Jeg kjøper mye av det som er billig (og sunt), og gjerne billigvariantene. Det blir mye havregrøt, poteter, 4-korn, kyllingfilet og bønner supplert med mye grønnsaker og litt frukt.

 

Det blir litt fort endringer i hva det går penger til, men jevnt over pleier budsjettet å holde seg rimelig bra uten at jeg er nødt til å bruke mer enn jeg får i studiestøtte. Prøver så langt det lar seg gjøre å leve på studielånet alene, men det endrer seg kanskje fort hvis jeg oppgraderer bostandarden.

 

Matbudsjettet ditt virker nå ganske gjennomsnittlig, men kan kanskje bli noe bedre om du finner billigere måter å sette sammen kosten på. Foruten det virker det som du har satt av litt mye penger til shopping, spørsmålet er om du kan klare å redusere den posten en del, eller om du virkelig trenger alt du shopper.

Takk for svar! Kan du komme med tips til hvordan mat jeg kan kjøpe og hva slags retter du lager?

 

Prøver å kutte ned shoppingposten, men eks. denne måneden trengte jeg nye joggesko(1200 kr), en ullgenser(500 kr) og en bodylotion(350 kr).  :huh:

Lenke til kommentar

 

Takk for svar! Kan du komme med tips til hvordan mat jeg kan kjøpe og hva slags retter du lager?

 

Prøver å kutte ned shoppingposten, men eks. denne måneden trengte jeg nye joggesko(1200 kr), en ullgenser(500 kr) og en bodylotion(350 kr).  :huh:

 

Jeg lager mye av den samme kjedelige og magre maten til hverdags (fordi jeg er så gjerrig og prøver også å komme i bedre form :p ), men som med enkle grep kan bli mer spennende ved å kjøpe ting som fremhever og forsterker smaken.

 

En vanlig dag med forslag til hvordan å gjøre det litt mer spennende:

Frokost:  Havregrøt med eplebiter og kanel| Bruk litt mer eksotiske frukter, bær eller nøtter i, og litt melk søter og mekter den opp litt

Lunsj: Moste poteter, moste gulrøtter og kidneybønner | Stek det i panna kanskje, bruk krydder som du liker

Mellommåltid: 4-korn-grøt | Gjør som med havregrøten

Middag: Grønnsaker (prøver å finne det som er billigst mulig), poteter, gulrøtter og stekt kyllingfilet/fiskefilet/billig kjøttslag | Lag en enkel saus du liker, f.eks. sennepssaus eller liknende. Ikke kjøp dyre ferdigsauser.

Lenke til kommentar

 

 

Takk for svar! Kan du komme med tips til hvordan mat jeg kan kjøpe og hva slags retter du lager?

 

Prøver å kutte ned shoppingposten, men eks. denne måneden trengte jeg nye joggesko(1200 kr), en ullgenser(500 kr) og en bodylotion(350 kr).  :huh:

 

Jeg lager mye av den samme kjedelige og magre maten til hverdags (fordi jeg er så gjerrig og prøver også å komme i bedre form :p ), men som med enkle grep kan bli mer spennende ved å kjøpe ting som fremhever og forsterker smaken.

 

En vanlig dag med forslag til hvordan å gjøre det litt mer spennende:

Frokost:  Havregrøt med eplebiter og kanel| Bruk litt mer eksotiske frukter, bær eller nøtter i, og litt melk søter og mekter den opp litt

Lunsj: Moste poteter, moste gulrøtter og kidneybønner | Stek det i panna kanskje, bruk krydder som du liker

Mellommåltid: 4-korn-grøt | Gjør som med havregrøten

Middag: Grønnsaker (prøver å finne det som er billigst mulig), poteter, gulrøtter og stekt kyllingfilet/fiskefilet/billig kjøttslag | Lag en enkel saus du liker, f.eks. sennepssaus eller liknende. Ikke kjøp dyre ferdigsauser.

 

Tusen takk for idéer! Skal prøve det neste uke. God helg :)

Lenke til kommentar

Inntekter per mnd:
Lønn: 13000
Studielån: 7500 
Bidrag fra familie (også forskudd på julegave m.m): 650 

Utgifter:
Boliglån: 9900
Faste kostnader ved bolig: 1000
Kollektivavgift: 500
Mobilabonnement: 199
Spotify Premium: 50
Mat: 3000

Rest: 6500

Det som står igjen blir brukt på trivielle ting og er som regel rundt 4000 igjen til sparing hver mnd. Disse går inn på sparekonto/bufferkonto og 25k av disse går til BSU ved starten av hvert år.


 

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...