Gå til innhold

Hvorfor misshandler noen mennesker dyr?


Anbefalte innlegg

Dette er noe jeg lurer veldig på. Jeg er en av de som synes det er langt verre å se et dyr bli misshandlet fordi de er så uskyldige, i motsetning til oss mennesker. Jeg er en person som ikke får til å se en person bli misshandlet, slått på film, får helt vondt inni meg av det. Jeg kan ikke sette meg inn i et annet persons hode som klarer å gå så langt nede at de gjør et dyr vondt, hva skjer i hodet til en slik person? Hvordan kan en person være i stand til noe slikt? Dette er noe jeg ikke kan forstå.

 

Vet ikke om jeg satt dette i riktig kategori, isåfall bare flytt på det.

Endret av youtuber1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg også blir helt kvalm av å se dyr ha det vondt. Klarer ikke å se det på film engang, men mennesker er ikke noe problem. Her om dagen så jeg en dame slå pitbullen sin med en avis. Hardt. Tror hun slo den for å lære den å ikke snuse overalt når hun gikk tur. Feig som jeg er turte jeg ikke engang å si i fra. Er så usakelig feig og sjenert at det er flaut. :hm:

 

Hun burde vist at en redd pitbull kan bli agressiv, og er det en ting man ikke vil ha så er det en agressiv pitbull. Spesielt ikke i den størrelsen hun hadde.

 

Jeg tror slike mennesker har lite empati. Noen bryr seg sikkert ikke. Familier som slipper ut katter og drar på ferie og lar de sulte eller fryse ihjel, folk som dreper dyrene sine på forferdelige måter. Skjønner hvorfor de  ikke bare kan legge dyrene de vil forlate utenfor en butikk eller noe slik at andre oppdager at de er forlatt. Ikke la de sulte ihjel ute i naturen, sakte men sikkert. 

Lenke til kommentar

Jeg er ikke ute etter å krangle med deg, men jeg er nysgjerrig: gjelder din medfølelse alle dyr, eller er det grenser? Hva med mus, fluer, maur, knott, fisk, fugler, rumpetroll, bakterier osv.? Ikke planter, sannsynligvis? Du har sikker gjort deg noen tanker om hvor langt vår omtanke bør strekke seg, og de kunne det være interessant å høre. Selv har jeg aldri vært spesielt opptatt av dyrs kår, unntatt husdyr som jeg har et personlig forhold til.

Lenke til kommentar

Nå er ikke bakterier dyr heller da...

 

 

Det er nok lettere å føle empati overfor for eksempel pattedyr enn insekter. Kanskje for mange også pattedyr over reptiler, og reptiler over insekter. Størrelsen på dyr tror jeg også har noe å si for hvordan folk tenker og føler. Jeg personlig får iallefall mer vondt av å se krokodiller bli slakta levende for å lage Birkin-vesker enn om en liten slange blir kappet i to (no offense til alle slangediggere) selv om begge er reptiler og jeg i utgangspunktet ikke har noen grunn til å tro at krokodillen føler mer enn slangen.

 

Skal ikke svare for noen dyremishandlere da jeg hverken er dyremishandler selv eller kjenner til noen uttalelser fra dyremishandlere som skal være representative for alle dyremishandlere, men samfunnet lærer oss vel at et menneskeliv er mer verdt enn et dyreliv. Lavere straffer for mishandling og drap av dyr, nedprioritering av dyrevelferd til sammenlikning, og en "dødsstraff" for dyr som angriper mennesker. Ingenting er jo mer verdt enn menneskeliv, noe som gjør at dyreliv henger igjen som noe av begrenset verdi, særlig når menneskelige goder ofte går på bekostning av dyreliv. Hos noen mennesker blir kanskje denne verdien degradert ytterligere, slik at dyremishandling blir noe de kan forsvare og mene at ikke er noen big deal. Samtidig så tror jeg det er sannsynlig at disse menneskene også har holdninger og personlighetstrekk som gjør mishandlingen desto mer "forståelig". Jeg personlig har mer problemer med å forstå hvorfor noen mennesker mishandler barn, men det får bli et annet tema.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke ute etter å krangle med deg, men jeg er nysgjerrig: gjelder din medfølelse alle dyr, eller er det grenser? Hva med mus, fluer, maur, knott, fisk, fugler, rumpetroll, bakterier osv.? Ikke planter, sannsynligvis? Du har sikker gjort deg noen tanker om hvor langt vår omtanke bør strekke seg, og de kunne det være interessant å høre. Selv har jeg aldri vært spesielt opptatt av dyrs kår, unntatt husdyr som jeg har et personlig forhold til.

Jeg fisker ikke, tar ikke fluer eller insekter. Synes på ingen måte at vi mennesker har rett til å leve enn noen andre levende vesen.

Men at et menneske kan virkelig misshandle et dyr, altså foreksempel en hund, høre og ser den virkelig har det vondt, det kan jeg ikke forstå. Kan ikke forstå hva som foregår i et hode hoss et slikt menneske. Bakterier kan man ikke se? Så det regner jeg vell ikke med, heller ikke planter. De er ikke levende og har ikke følelser såvidt jeg vet?

Endret av youtuber1
Lenke til kommentar

Jeg er ikke ute etter å krangle med deg, men jeg er nysgjerrig: gjelder din medfølelse alle dyr, eller er det grenser? Hva med mus, fluer, maur, knott, fisk, fugler, rumpetroll, bakterier osv.? Ikke planter, sannsynligvis? Du har sikker gjort deg noen tanker om hvor langt vår omtanke bør strekke seg, og de kunne det være interessant å høre. Selv har jeg aldri vært spesielt opptatt av dyrs kår, unntatt husdyr som jeg har et personlig forhold til.

Mitt svar: Medfølelse med en eller annen levende skapning vil avhenge av i hvilken grad denne skapningen er i stand til å meddele meg at den opplever ubehag, ved lyd og/eller ved fysiske bevegelser.

 

Jeg føler også mer for dyr enn mennesker. Jeg tipper dette skyldes at vi alle innerst inne vet at klodens 7 milliarder mennesker egentlig er en pest og plage for samtlige av klodens øvrige dyrearter. Vi er den eneste dyrearten som samtlige andre arter ville kvittet seg med, dersom de kunne. Så enkelt er det.

Endret av coffeee
Lenke til kommentar

 

Jeg er ikke ute etter å krangle med deg, men jeg er nysgjerrig: gjelder din medfølelse alle dyr, eller er det grenser? Hva med mus, fluer, maur, knott, fisk, fugler, rumpetroll, bakterier osv.? Ikke planter, sannsynligvis? Du har sikker gjort deg noen tanker om hvor langt vår omtanke bør strekke seg, og de kunne det være interessant å høre. Selv har jeg aldri vært spesielt opptatt av dyrs kår, unntatt husdyr som jeg har et personlig forhold til.

Jeg fisker ikke, tar ikke fluer eller insekter. Synes på ingen måte at vi mennesker har rett til å leve enn noen andre levende vesen.

Men at et menneske kan virkelig misshandle et dyr, altså foreksempel en hund, høre og ser den virkelig har det vondt, det kan jeg ikke forstå. Kan ikke forstå hva som foregår i et hode hoss et slikt menneske. Bakterier kan man ikke se? Så det regner jeg vell ikke med, heller ikke planter. De er ikke levende og har ikke følelser såvidt jeg vet?

 

Faktisk mener jeg at av alle her på jorden så er det vi som ikke fortjener å være her.

Dyr dreper for å få mat, overleve.

Vi mennesker behvøver ikke det, vi er ikke avhengi av kjøtt for å overleve. Ikke bare det, å drepe for oss kan være en hobby, sport, produsere ulike klær, torturere de for å teste ut alt mulige produkter´+++

Lenke til kommentar

 

 

Jeg er ikke ute etter å krangle med deg, men jeg er nysgjerrig: gjelder din medfølelse alle dyr, eller er det grenser? Hva med mus, fluer, maur, knott, fisk, fugler, rumpetroll, bakterier osv.? Ikke planter, sannsynligvis? Du har sikker gjort deg noen tanker om hvor langt vår omtanke bør strekke seg, og de kunne det være interessant å høre. Selv har jeg aldri vært spesielt opptatt av dyrs kår, unntatt husdyr som jeg har et personlig forhold til.

 

Jeg fisker ikke, tar ikke fluer eller insekter. Synes på ingen måte at vi mennesker har rett til å leve enn noen andre levende vesen.

Men at et menneske kan virkelig misshandle et dyr, altså foreksempel en hund, høre og ser den virkelig har det vondt, det kan jeg ikke forstå. Kan ikke forstå hva som foregår i et hode hoss et slikt menneske. Bakterier kan man ikke se? Så det regner jeg vell ikke med, heller ikke planter. De er ikke levende og har ikke følelser såvidt jeg vet?

Faktisk mener jeg at av alle her på jorden så er det vi som ikke fortjener å være her.

Dyr dreper for å få mat, overleve.

Vi mennesker behvøver ikke det, vi er ikke avhengi av kjøtt for å overleve. Ikke bare det, å drepe for oss kan være en hobby, sport, produsere ulike klær, torturere de for å teste ut alt mulige produkter´+++

Ikke alle dyr dreper for å overleve, det er bare tull. Ulv dreper ofte flere elg enn de trenger, bjørner kan slakte en hau av sau, og bare ta ut "godbitene", katten leker med musa til den er død, og legger den deretter på trappa til matmor. Mange hanndyr dreper sine egne unger osv.

Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg er ikke ute etter å krangle med deg, men jeg er nysgjerrig: gjelder din medfølelse alle dyr, eller er det grenser? Hva med mus, fluer, maur, knott, fisk, fugler, rumpetroll, bakterier osv.? Ikke planter, sannsynligvis? Du har sikker gjort deg noen tanker om hvor langt vår omtanke bør strekke seg, og de kunne det være interessant å høre. Selv har jeg aldri vært spesielt opptatt av dyrs kår, unntatt husdyr som jeg har et personlig forhold til.

Jeg fisker ikke, tar ikke fluer eller insekter. Synes på ingen måte at vi mennesker har rett til å leve enn noen andre levende vesen.

Men at et menneske kan virkelig misshandle et dyr, altså foreksempel en hund, høre og ser den virkelig har det vondt, det kan jeg ikke forstå. Kan ikke forstå hva som foregår i et hode hoss et slikt menneske. Bakterier kan man ikke se? Så det regner jeg vell ikke med, heller ikke planter. De er ikke levende og har ikke følelser såvidt jeg vet?

Faktisk mener jeg at av alle her på jorden så er det vi som ikke fortjener å være her.

Dyr dreper for å få mat, overleve.

Vi mennesker behvøver ikke det, vi er ikke avhengi av kjøtt for å overleve. Ikke bare det, å drepe for oss kan være en hobby, sport, produsere ulike klær, torturere de for å teste ut alt mulige produkter´+++

Ikke alle dyr dreper for å overleve, det er bare tull. Ulv dreper ofte flere elg enn de trenger, bjørner kan slakte en hau av sau, og bare ta ut "godbitene", katten leker med musa til den er død, og legger den deretter på trappa til matmor. Mange hanndyr dreper sine egne unger osv.

 

Poenget mitt er at vi mennesker vet bedre enn dette.

Lenke til kommentar

heller ikke planter. De er ikke levende og har ikke følelser såvidt jeg vet?

Selvfølgelig er planter levende. Du har da vel hage, eller potteplanter, i det minste?

Det ser ut til at bare jeg (og professor Tolkien) har sympati for planter, spesielt for gamle ærverdige trær. Likevel benytter jeg ved og papir, så vel som kjøtt og pels. I likhet med andre skapninger benytter jeg meg av andre organismer dersom jeg kan dra nytte av dem. Slik er naturen, enhver er seg selv nærmest. En art som ikke sørger for seg selv, dør ut.

 

Takk til alle for bidragene! Interessant nok, men ikke uventet, avslører en del at de bærer på et hat mot menneskene og hvordan de opptrer.

Lenke til kommentar

Jeg leste en teori om at mennesker generelt sett ikke har fått noen fordel av å være "snill" med dyr, og at det derfor ikke naturlig forekommer en empati med andre dyrearter.

Tror heller ikke menneskene som mishandler dyrene på gårder, i matproduksjon og slike ting går inn for å være ondskapsfulle med dyrene men at det heller kommer fra at de bare ikke bryr seg. So what om dyrene har litt vondt, de skal bare dø snart uansett-type mentalitet.

Grusomt er det uansett. Jeg er vegetarianer, og dette er en del av grunnen til valget jeg har tatt.

 

Forsking.no - Dyrevelferd: Brutale mot dyr fordi vi ikke bryr oss

http://forskning.no/meninger/kronikk/2015/08/dyrevelferd-brutale-mot-dyr-fordi-vi-ikke-bryr-oss

Endret av Seen
Lenke til kommentar

Rovdyr som ulv og bjørn dreper ofte så mange sau de kan, noe annet ville stride mot instinktene. En domestisert saueflokk er et kunstig innslag i naturen, genene til rovdyrene er på ingen måte tilpasset en slik situasjon. De er tilpasset å drepe den maten de kommer over. Det blir da en del absurde utslag når en bjørn eller ulv river jurene av 20 søyer i stedet for å nøye seg med å spise opp to hele

Lenke til kommentar

Grunnen til at noen mennesker mishandler dyr, er den samme som at noen dyr mishandler mennesker.

 

Sjekk hva katten din gjør om natten, hun som smyger seg så mykt inntil deg om dagen, og får all verdens kos og stell. Hun liker å mishandle byttet sitt til døde. Dreper det ikke raskt og skånsomt, men ødelegger akkurat nok til at det blir satt ute av stand til å unnslippe, men nok til å leve og gi katten en lang lekestund. Som er en like lang, pinefull død for offeret.

 

Dyr mangler det som gjør at mennesker ikke oppfører seg slik. Og noen mennesker mangler også dette.

 

Den som har empati for dyr, men ikke for mennesker, viser mangel på empati.

Endret av Horten Market
Lenke til kommentar

Dyr mangler det ikke fordi mennesker er dyr. Forskjellen er bevissthetsnivå vil jeg tro. Vi føler større empati for de dyrene som ligner oss selv (relativt sett), altså dyr med ganske åpenbar bevissthet. Liv med mindre grad av bevissthet, f.eks. insekter, bakterier, planter er ting vi som regel føler mindre empati for.

Lenke til kommentar

Det er veldig stor forskjell på mishandling av dyr og denne diskusjonen heller mot den "dagligdagse" varianten. At noen matdyr kan regnes som å ha det dårlig og derfor mishandles er en helt annen diskusjon enn folk som mishandler dyr fordi det er "gøy".

 

Vi mennesker er nysjerrige av natur og det er litt av grunnen til mye mishandling samtidig som noen folk "hevner seg" på noen og lar det gå utover et dyr, på samme måte som mobbere som "hevner seg" på medmennesker.

 

Vi mennesker står høyest på næringskjeden her på jorden og det er naturlig at vi tar oss til rette da dyr er under oss og er ment for å være det. Se på andre "mininæringskjeder" så er det akkurat likt der. Hysteriet rundt dyremishandling har gått for langt og laaaangt fra alle de eksemplene som dyreelskere kommer med er faktisk dyremishandling.

 

Så har vi jo det faktum at de fleste av PETA-folk ikke klarer å gjøre en dritt siden prioriteringene deres er feil. De ville faktisk bannlyse Mario siden ha fikk en vaskebjørnhale for å fly http://features.peta.org/mario-kills-tanooki/ det eneste de oppnår med dette er å sette seg selv i et useriøst lys.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Av samme grunn til at vi har kapitalisme og raning av goder - psykopatiske trekk og et ønske om, og trang til å skade andre ..

 

Men ellers mener jeg folk skader naturen fordi de er ignorante om hvordan det egentlig er

Lenke til kommentar

Av samme grunn til at vi har kapitalisme og raning av goder - psykopatiske trekk og et ønske om, og trang til å skade andre ..

 

Men ellers mener jeg folk skader naturen fordi de er ignorante om hvordan det egentlig er

 

Hvem er det som raner goder? Mener du at de som har skapt en arbeidsplass og tjener mye penger på et marked som vil ha varene dems raner til seg noe som helst? Eller er det de som krever at disse menneskene skal gi bort 50% av det de tjener som raner til seg?

 

At du blander dette med en politisk styrt superelite, banksters osv som raner til seg goder i fattige land har ingenting med kapitalisme å gjøre. 

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

Av samme grunn til at vi har kapitalisme og raning av goder - psykopatiske trekk og et ønske om, og trang til å skade andre ..

 

Men ellers mener jeg folk skader naturen fordi de er ignorante om hvordan det egentlig er

 

Hvem er det som raner goder? Mener du at de som har skapt en arbeidsplass og tjener mye penger på et marked som vil ha varene dems raner til seg noe som helst? Eller er det de som krever at disse menneskene skal gi bort 50% av det de tjener som raner til seg?

 

At du blander dette med en politisk styrt superelite, banksters osv som raner til seg goder i fattige land har ingenting med kapitalisme å gjøre. 

 

 

Jeg spør disse Skaperne om de har tenkt nyskapningen å være kun til fordel for meg, eller er det deres eget velbefinnende de har som mål!? Å skape ett marked, er rett og slett å overbevise meg og andre om at vi blir ikke fornøyde før vi har anskaffet oss "deres skapelse", og har intet med hva som er bra for oss og miljøet

 

Jeg fraber meg mer vanskapninger av den sorten!

 

De operer akkurat slik organiserte religioner gjør, og at du som mener å være så rasjonell, ikke skjønner dette, er meg en gåte

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...