Gå til innhold

Speilrefleks eller speilløst?


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Har i dag et Sony NEX-5N jeg i utgangspunktet er fornøyd med. Mye pga størrelsen og relativt grei betjening. Problemet er at helt siden kjøp har kjæresten klagd på manglende "tradisjonell" søker. Jeg har vært uenig med henne helt til nå hvor jeg testet et Canon speilrefleks og plutselig husket at slik søker føles mye bedre.

 

Har litt lyst til å bytte, men liker også fordelene med speilløst.

 

Spørsmålet er da om de speilløse med vanlig søker, slik som Olympus omd10, fungerer godt med slik søker? Eller bør jeg gå over til å se på de mer kompakte speilrefleksene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann!

 

Har i dag et Sony NEX-5N jeg i utgangspunktet er fornøyd med. Mye pga størrelsen og relativt grei betjening. Problemet er at helt siden kjøp har kjæresten klagd på manglende "tradisjonell" søker. Jeg har vært uenig med henne helt til nå hvor jeg testet et Canon speilrefleks og plutselig husket at slik søker føles mye bedre.

 

Har litt lyst til å bytte, men liker også fordelene med speilløst.

 

Spørsmålet er da om de speilløse med vanlig søker, slik som Olympus omd10, fungerer godt med slik søker? Eller bør jeg gå over til å se på de mer kompakte speilrefleksene?

 

 

Jeg ville gått inn i en fotobutikk for å prøve en nyere OM-D søker.

 

For min del som kom fra Canon 5D MkIII med en av de beste optiske søkerne på markedet, så har jeg faktisk kun sett fordeler med en moderne elektronisk søker.

På den andre siden har jeg ingen problem med å respektere de som fremdeles synes en optisk søker er det beste, man trenger ikke forstå det for å respektere det  :)

 

Det jeg liker med søkeren til mitt EM-5 MkII er at den er levende. Levende histogram, levende høylys varsel, levende eksponerings utrykk og at man selv kan velge hvor mye informasjon man vil ha der. At søkeren er stor og dekker 100% er også en stor fordel. Fokusmodulen gjør også at man kan sette fokus i 81 forskjellige punkt omtrent hvor som helst i søkeren, også i hjørnene. 

 

Jeg kunne ikke klart meg uten en søker der jeg kan legge øyet inntil, enten det er optisk eller elektronisk, så jeg må ha det. Og etter 25 år med optiske søkere, har jeg vel sette lyset med de moderne elektroniske i toppklassen.

 

Så hvis det er kun søkeren som skal avgjøre valget om du skal kjøpe "gammeldags" speilrefleks- eller moderne speilløst kamera, så ville jeg virkelig forsøkt begge deler skikkelig.

 

Tips sist vil jeg personlig ikke valgt en entry level speilrefleks av typen Nikon Dxxxx eller Canon xxxxD/xxxD/xxD som du kanskje vurderer. Skulle jeg vurdert en speilrefleks som kamera nummer to, måtte det blitt Nikon Dxxx/Dx eller Canon xD modeller, men de koster mer enn de smaker og kampen står om objektivene. Her er fullformats objektiver alt for store og for min del ikke gode nok på de store blenderene. Men dette er mine refleksjoner fra maaange år med både analog og digital speilrefleks. Mobiltelefonene er i ferd med å ødelegge salget og videreutvikling av entry level speilrefleksene og kompaktkameraene. Jeg tror man vil se mer moderne kameraer i mindre innpakninger i fremtiden. Kampen kommer til å stå om glasset  :)

Endret av Bringisen
Lenke til kommentar

I denne sammenhengen kan du regne med tre typer søkere. Optisk (som de fleste Canon sine modeller), elektronisk (som i Olympus OMD10 og Sony NEX 6), og LCD-skjerm på baksiden (som Sony NEX 5N).

 

Hva man foretrekker er en smakssak som er minst like delt som baken. Folk her på forumet har sterkt forskjellige meninger, eller rettere sagt preferanser, for hva de liker. Du må nesten svare selv på hva du selv liker. Vi kan ikke avgjøre din smak for deg.

 

Alle alternativene har kompromisser. Jeg anbefaler deg at du prøver de forskjellige variantene og vurderer hvilket kompromiss du vil gå for, eventuelt beholde. Et forslag kan jo være å selge din 5N og kjøpe en Sony Nex med elektronisk søker. Da kan du beholde eventuelle andre objektiver, blitser og utstyr du har. Et annet alternativ er å selge alt Sony du har og kjøpe noe annet. Et tredje er å gi kjæresten din pengegave* øremerket til kamera til jul så hun kan velge et som passer hennes ønsker bedre. Det bruker ofte å være gode tilbud etter julaften.

 

* Jeg er motstander av gavekort fordi det innskrenker valgmulighetene for både butikk og kamerautvalg, vanskeliggjør betalingen (det andre "pengesystemet" som ofte blir liggende i en skuff, er veldig lett å glemme så man må bruke ordinære penger i stedet for eller gjøre omreise for å hente det) samt at slike "penger" går ut på dato.

 

Edit: Min personlige smak skiller seg klart fra Bringisen sin, men ingen av oss kan eller bør diktere din smak. Vurder og finn din egen smak.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Har litt lyst til å bytte, men liker også fordelene med speilløst.

 

Som Simen1 skriver er type søker en smakssak. Hvis du liker Sony ville jeg startet med å se på a6000 som har innbygd søker. Den er riktignok relativt enkel (liten/ikke så høy oppløsning) i forhold til de beste elektroniske søkerne, men likevel helt OK for å velge motiv.

 

Men for å velge må du egentlig til en butikk med litt utvalg så du kan sammenligne litt selv. Du finner veldig gode elektroniske søkere i nyere modellene fra Olympus, Panasonic og Fuji. Hos Sony og Samsung også, men på dyre modeller. Mange venter at a6000 vil oppgraderes snart, men det har gått rykter om det i hvert fall et halvt år uten at det har skjedd noe.

Lenke til kommentar

 

 

Edit: Min personlige smak skiller seg klart fra Bringisen sin, men ingen av oss kan eller bør diktere din smak. Vurder og finn din egen smak.

 

Det var godt sagt og jeg er hjertens enig. Ofte blir diskusjoner til en kamp for å overbevise/diktere en trådstarter om å velge akkurat det samme som en selv gjør. Når man ser på og leser om valgene til forskjellige mennesker, så skjønner man fort at akkurat det er umulig. Derfor er det viktig og holde seg til å fortelle hvorfor akkurat en selv valgte som man gjorde, og ikke bli hårsår når en annen kommer og er uenig. Det vil alltid være noen som er uenig, og det spiller jo liten rolle om en annen er uenig med deg så lenge du selv har gjort det riktige valget.

Lenke til kommentar

Jeg har for ett par måneder siden gått fra speilrefleks (Canon EOS 70D) til speilløst (Olympus OM-D E-M5 Mark II) og er veldig fornøyd med overgangen her. Den har en god søker og leverer skarpe gode bilder. Hva man velger blir til slutt smak og behag, det er veldig mange valg, ta deg en tur i en fotobutikk for å kjenne og holde litt i de.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...