Gå til innhold

Docsis 3.1 eller docsis 4 med like hastighet ned\opp


Anbefalte innlegg

Du har nok rett i at de fleste ikke bryr seg hvis de uansett kan få 500/50 uten å gjøre en eneste ting - tror nok det er forlokkende for mange uansett alder. :)

 

Graveregler kan jeg lite om, det er vel svært variabelt fra kommune til kommune det ja.

 

I USA er en del store ISPer i gang for lengst i gang med å innføre kvoter, med rabatter som lokkemiddel for å få folk til å akseptere dem uten krangling. Det er en trend jeg håper ikke kommer over dammen gitt. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://itavisen.no/2014/08/27/gratis-nett-over-hele-landet/

 

Men i sverige er det helt annet, der kan man få gratis trådløs nett i kommunene.

 

 

Men SKL (Sveriges Kommuner og Landsting – tilsvarende KS (Kommunenes Sentralforbund) i Norge) har advart mot dette.

Kan være lovstridig
Årsaken er at det kan stride mot konkurranselovgivningen, samt at det er uklart om offentlige instanser har anledning til å tilby tjenester som private normalt skal ta seg av og tjene penger på.

Så kan ikke forstå hvorfor det skulle vært ulovlig, det er ikke ulovlig å ta seg fett betalt på bredbånd.

Så hvorfor skal det da være ulovlig å oppføre konkuranse?

 

Nå regner jeg ikke med man får 500 mbit trådløs i dette eksempelet, men er jo surt bredbåndlevrandørene kan gjøre alt for å skvise mest penger ut av folk. Mens andre f.eks strømlevrandøren må sette priser som nærmest fører dem konkurs.

 

Samme med matvarer i jula som selges nærmest gratis

 

Hvorfor er det bare internetlevrandører som skal slippe konkuranse?

Når noen nevner det koster mye å legge fiber, koster mist like mye å legge strømkabeler for å dekke hele norge.

Ser ikke hvorfor bredbånd skal være dyrere en strøm.

Lenke til kommentar

Hvorfor er det bare internetlevrandører som skal slippe konkuranse?

Når noen nevner det koster mye å legge fiber, koster mist like mye å legge strømkabeler for å dekke hele norge.

Ser ikke hvorfor bredbånd skal være dyrere en strøm.

 

Det er fri konkurranse på bredbåndstjenester i Norge, så dagens (opplevde manglende) tilbud hos deg er vel ikke et resultat av at det er mangel på konkurranse, men at naboene er fornøyd med tilbudet, så det ikke er noen etterspørsel?

 

Altibox kan jo teknisk sett levere et tilbud til dere, men de vil ikke siden du ikke er en interessant nok kunde alene.

Dersom du selv hadde bekostet mikrogrøfting og tilbyr dem en føringsvei de kan blåse fiber gjennom, kan de sikkert levere på den tiden det tar å få dette gjort.

 

Er ikke det et eksempel på fri konkurranse så vet ikke jeg? Greit at mange av Teleselskapene tjener gode penger, men det er jo markedet som setter prisen på tjenestene når det er fri konkurranse.

 

Hva mener du skal gjøres for å få prisene ned?

Lenke til kommentar

"Stadsnät" som markedsplass der flere tilbydere kan konkurrere (etter Svensk modell) er ikke så dumt som grunnprinsipp. Å ha fiber parallelt med strømkablene inn til alle hus er jo en fin tanke, og i Stockholm kan 90% av innbyggerne benytte seg av tilbudet til Stokab.

 

I Norge har vi vel aldri skjønt verdien av dette. Offentlige aktører har solgt seg ned, og private og halvstatlige aktører har brukt betydelige beløp på å bygge ut hver sine fibernett, og rør og fiber går på kryss og tvers. 

 

I Oslo hadde kommunen et "eget" massivt fibernett gjennom Hafslund som nettopp ble etablert parallelt med føringsveier for elkraft. Dette er nå i Broadnets eie. Vitner om svært lite refleksjon rundt verdien av "offentlige bynett" i Oslo.

 

Høyre-styret i Bærum er neppe mer interessert i å drive fibernett enn Høyre-styret som var i Oslo på den tiden det ble solgt.

 

At offentlige aktører nå skal snu, og f.eks. ekspropriere privat fiber og etablere et nytt "Kabelselskap" som gjør teleselskapene til husmenn på egen fiber, er vel lite sannsynlig. :)
 

Utleie av fiber har Telenor og andre allerede startet med, du kan f.eks. etablere deg som ISP via en VULA-avtale i dag, og slik drive som "fiber-ISP" uten å eie en eneste meter fiber (utenom patchekabler) sjøl. Men du får ikke Telenor til å bygge ut for Telenors penger der det ikke er noen inntekt å hente. Så man er da like langt. Du kan jo supplere med egen utbygging på si, men da koster det jo litt.

 

Siden det er fri konkurranse er det jo fritt for "hvem som helst" å etablere seg som ISP og tilby sine tjenester til lavere pris enn konkurrentene. Lynet f.eks. er jo konkurransedyktige på pris, så hvorfor er de ikke større? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Utleie av fiber har Telenor og andre allerede startet med, du kan f.eks. etablere deg som ISP via en VULA-avtale i dag, og slik drive som "fiber-ISP" uten å eie en eneste meter fiber (utenom patchekabler) sjøl. Men du får ikke Telenor til å bygge ut for Telenors penger der det ikke er noen inntekt å hente. Så man er da like langt. Du kan jo supplere med egen utbygging på si, men da koster det jo litt.

 

Siden det er fri konkurranse er det jo fritt for "hvem som helst" å etablere seg som ISP og tilby sine tjenester til lavere pris enn konkurrentene. Lynet f.eks. er jo konkurransedyktige på pris, så hvorfor er de ikke større? 

Lynet.no er fraktisk veldig dyrt på høye hastigheter:

 

500 mbit for 1499 kr

 

Samme betaler altibox for 1 gigabit\s.

Det 3 ganger så dyrt som bayonette sin 1 gigabit linje.

Men ja 100 mbit og under er lynet noe billigere en GET\Canaldigital men 100 mbit utstyr switcher får man billig på bruktmarkedet.

 

Men er klart over noen får 1 gigabit til gode priser, som pilot kunde.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Lynets priser er veiledende. Borettslagpriser, som er avhengig av størrelse på borettslag og avtalen som inngås, er som regel en del lavere.

Storkunderabatt får man hos de fleste, så det argumentet gjelder strengt tatt for Get og Canal Digital også. :)

Men kanskje Lynet har mer å gå på og kan gi en større rabatt ift. veiledende pris?

 

Vet Lynet tilbyr gigabit noen steder i byen, men ser ikke dette i prislista heller. Salgsavdelingen ønsker kanskje å beholde noen "eksklusive" tilbud til enkelte storkunder, slik som Gets "halvhemmelige" 500/50-abonnement.

 

Kanskje denne diskusjonen kan fortsette i en annen eksisterende LMH1-tråd om priser på internettabonnement i Norge, siden det har fint lite med fremtidig symmetrisk DOCSIS å gjøre?

Lenke til kommentar

Hos oss så har vi en rabatt på gjeldende listepriser. Vi har en kollektiv avtale på 100/100(300 kr). Oppgradering til 250/250 koster 350 kr ekstra(650 kr) og 500/500 koster 550 kr(850 kr).

Hvor mye de har å gå på vil jeg tro avhenger av blant annet av størrelse på borettslag og hvor stor kollektiv avtale som inngås.

Jeg er pilotkunde på Gigabit, hvor eksklusivt det er, aner jeg ikke, men det er ikke et ordinært produkt per i dag. Jeg spurte pent om jeg kunne teste det ut.

 

Jeg ville bare rette opp i inntrykket at Lynet er dyre på høye hastigheter. Please carry on...

Lenke til kommentar

Hos oss så har vi en rabatt på gjeldende listepriser. Vi har en kollektiv avtale på 100/100(300 kr). Oppgradering til 250/250 koster 350 kr ekstra(650 kr) og 500/500 koster 550 kr(850 kr).

Hvor mye de har å gå på vil jeg tro avhenger av blant annet av størrelse på borettslag og hvor stor kollektiv avtale som inngås.

Jeg er pilotkunde på Gigabit, hvor eksklusivt det er, aner jeg ikke, men det er ikke et ordinært produkt per i dag. Jeg spurte pent om jeg kunne teste det ut.

 

Jeg ville bare rette opp i inntrykket at Lynet er dyre på høye hastigheter. Please carry on...

Takk for info. Straks mer hyggelig pris. :)

Lenke til kommentar

 

Det er beste informasjonen jeg finner.

Muligens vil 1 gigabit opplasting komme i 2016.

Men 2 gigabit opplasting muligens i begynnelsen av 2017?

 

Nå er jeg usikker om det praksis er mulig å fjerne tjenester som T-WE, ukersarkiv, radio, TV.

For å få bedre opplasting, eller om det er vel slik er kun nedlasting man får bedre.

Største problemet er nok en kabel som tar både opp\nedstrøm dermed blir det vanskeligere\ dyrere og få høyere hastigheter.

Lenke til kommentar

Har dere et annet forum som vet bedre hvordan docsis sine begrensinger er? http://docsis.org/forum

Med tanke på:
For the benefit of the D3.1 specs, the Broadcom chipset features two OFDM (orthogonal frequency-division multiplexing) downstream channels that are both 196MHz wide and two OFDM-A upstream channels that are 96MHz wide
DOCSIS 3.1 is designed to enable downstream rates as high as 10 Gbit/s and upstream speeds as high as 2 Gbit/s.

Med Touchstone CM8200
Hvor mange meter coax kabelen kan være, når teknologien tas i bruk 2016-2017 etc? Om det er mulig å merke forskjell på coax\fiber og om stabiliteten blir like bra? Vet av og til blir iso image korrupt så må laste ned på nytt, det er ikke like stort problem på fiber, har ca samme maskinvare eller dårligere på fiber.

Lenke til kommentar

Ja for man kunne gått direkte over på fiber, man må grave, legge ny fiber, ulempen der er slik det er nå man ofte ikke kan velge utstyr selv, fiber bør helst installeres av fagfolk, coax er letter på det viset, billigere.

Som med fiber er det sterkt anbefalt å også bruke en fagmann for montering av coaxkabler, både innomhus og ved legging av ny dropkabel fra avgrener. Har jobbet i både Telenors nett og CDK's nett siden '08, og jobber i dag som planlegger av bl.a. FTTH-anlegg, og min erfaring er at både kunder og elektrikere gjør mye feil.

Det brukes feil kabler, feil connectorer, feil skjøter, feil forsterkere, feil splittere og feil kontakter. Skal du som kunde ha et feilfritt anlegg med godkjent retur ut i nettet, bør du ha brukt materiell som er godkjent av CDK's fagfolk.

Det kan godt være at materiellet du bruker oppfyller kravspec i forhold til MHz og dBuV, men det kan være billigprodusert Kina-plast med dårlig skjerming mot støy som gjør at modemet ditt vil bli ustabilt etter knapt 12 timers oppkobling.

Vet du med sikkerhet hva du skal bruke av materiell, hvis jeg sier at du ikke kan kjøpe dette hos Biltema eller Clas Ohlson?

 

 

Jeg prøver å nå frem til at hvis dere som jobber i Telebransen (Montører) utbyggere kall hva du vil, hadde tenkt andreledes når dette ble lagt så ville vi fått langt bedre tilbud i dag.

 

 

 

VDSL2 permits the transmission of asymmetric and symmetric aggregate data rates up to 200 Mbit/s downstream and upstream on twisted pairs using a bandwidth up to 30 MHz

 

 

1: Det er ikke montører som planlegger transportnettet.

2: De som planla dette i 1980-1990 hadde ikke sett for seg internetts utvikling slik det er i dag. Selv fiber er en eldgammel standard det er bygget videre på, på lik linje som coax.

3: Den hastigheten du siterer forutsetter en linjelengde på knapt 40-50 meter og et tverrsnitt på minimum 0,6mm2 under perfekte forhold uten støy (NEXT/FEXT). 

 

Fiber: (GPON) (Switch og sentral)

  • 100 gigabit koster ekstrem mye koster vel godt over 2 million kr (Cisco ASR 9000)
  • 40 Gigabit koster nok minst 300 000 kr til 500 000 kr
  • 10 gigabit kostet kanskje 100 000- 150 000 kr.
  • 1 gigabit som var vanlig før koster kanskje like mye som under.

Switch:

P2P (1 gigabit og 10 gigabit) koster vel bare 10 000- 25 000 kr ca per modul.

Ulempen må graves langt flere fibere mellom ISP og borettslag.

 

AXM763 ProSafe 10 Gigabit LRM Switch Module kostet kun 5000 kr.

 

Jeg vet ikke hvor du får prisene fra men det er merkelige summer du kaster ut.

Hvis dette er priser du har funnet på nettet er dette priser som er til deg som sluttkunde, gjerne inklusiv moms med et påslag fra grossist.

 

Utbygging av et FTTH-anlegg avhenger av mye mer enn bare utstyret i noden; som for øvrig ofte er det billigste i hele utbyggingsprosjektet. Fiberkabel i seg selv er heller ikke dyrt. Man legger ikke nødvendigvis "flere fibere" om det er GPON eller P2P, og det er heller ikke der den største kostnaden ligger.

Normalt strekkes det en G192-fiberkabel til utplasserte skjøter, hvor de splittes til G96 eller G48 som går til et splitterskap hvor det igjen fordeles til en G2 inn til deg sluttkunde. En G12 fiberkabel koster alt fra 8-60 kr/m avhengig av kabeltype og kvalitet. En G192 koster ikke 16x denne prisen men kanskje 3x.

 

CDK er i gang med å oppgradere utstyret i transportnettet (herav D2 og D3) til 1,2GHz. Har du en splitter på loftet som er merket 5-1000 MHz (noe jeg vil anta de fleste med CDK internett har i dag), kan denne byttes ut med f.eks Triax sin splitter beregnet for DVB-T2, men da gjenstår det også å bytte ut veggkontakter og utstyret til CDK.

 

Telenor, som de fleste vet eier CDK, er av den "gamle skolen". De spytter ikke inn milliarder av kroner før noe er _godt_ utprøvd. De har egne testlaber og egne ansatte som utprøver teknologi lenge før den vanlige mannen i gata får nyss om dette. Her utprøves alt fra hvilken fiberkabel som er best (f.eks i bøyradius under trykk over tid), til hvilken produsent de skal velge for neste modem. I tillegg er det selvfølgelig et kostnadsbilde å ta med i betrakning. Mange mener at Telenor er sent på banen og ikke følger med i timen, men de har en mye større kundemasse å ivareta enn de andre, og stiller dermed høyere krav til utstyr og materiell.

 

Jeg hadde egentlig tenkt til å kommentere dette sammensuriumet av SFP+ vs RJ45, men dette har blitt tatt opp av andre her med tilsynelatende høy kompetanse så jeg velger å la den biten ligge ukommentert. :)

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Kan du si hva du tenker deg for docsis 3.1?

 

Touchstone CM8200

Hvor mye vil det koste å oppgradere til denne? 5 Gbps downstream and 2 Gbps upstream. Switchable filters with full 204MHz upstream and 1218MHz downstream

 

Da tenker jeg fra fiberen i CMTS? Vil det koste over 1 milion kr for canaldigital?

 

Så er ikke merkelig hvis prisen for en slik linje ville vært 15 000 kr i måneden? Samme som vilken fiber sin 10 gigabit linje?

 

Fordi du forstår vel fleste kunder blir frustert hvis de skal ha 500 mbit nedlasting\ opplasting på coax er det ikke urimlig å betale 1500 kr måneden, men får fiber for under 1000 kr måned hvis man bor i borettslag. Vil tippe canaldigital vil unskylde seg med coax har begrenset opplastinghastighet derfor er det dyrere å ha mere opplasting der, men da tror jeg flere får sansen for fiber i så fall.

 

Er ikke sikker, men tror noen Docsis 3.1 vs fiber er identiske? Bedre ping på grunn av orthogonal frequency-division multiplexing (OFDM) og kraftigere maskinvare?

 

For forstår ikke hvorfor det tar ekstra tid på coax vs fiber tar ofte 2-3 sekunder før man få maks hastighet. Bandwidth throttling.

 

Det blir jo som en bil tar ofte 4-8 sekunder å få bilen opp i 150 km\t.

 

Utstyr fra telenor\canaldigital burde heller tilhøre teknisk museum.

Må vel være mulig å finne teknologi som er billig og bra uten koste skjorta.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

 

1: Det er ikke montører som planlegger transportnettet.

2: De som planla dette i 1980-1990 hadde ikke sett for seg internetts utvikling slik det er i dag. Selv fiber er en eldgammel standard det er bygget videre på, på lik linje som coax.

Men du ser jo også den delen, hadde de lagt fiber trekkrør tidlig på 1980-2000.

Slik at den gangen man trengte fiber hadde man spart mye penger i dag, muligens det kun hadde kostet 100 000 kr da.

Men spart 1 million i dag da den største kostnadden er å grave og det er ganske irriterende med tanke på alle ulempene det gir.

 

Det koster ikke mye for CPE FTTH comega ftth-tvmc tror vi kun snakker om få tusenlapper.

Koster nok mere for montør.

 

 

Har du en splitter på loftet som er merket 5-1000 MHz (noe jeg vil anta de fleste med CDK internett har i dag), kan denne byttes ut med f.eks Triax sin splitter beregnet for DVB-T2, men da gjenstår det også å bytte ut veggkontakter og utstyret til CDK.

Hvor finner jeg det?

 

Så du mener bytte til Docsis 3.1 er like omfattene som bytte til fiber?

Bare kabelene beholdes, men alt annet må byttes også koblingene i veggen? Det gjelder alle bildene under:

 

 

pio..JPG

Noe slik du tenker på?

 

KabelTV_MM111.jpg201-202.jpg

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Det er vel tre ting DOCSIS 3.1 åpner for:

 

-Nytt utstyr (CMTS og modem) i endene: Mer effektive modulasjonsteknikker og slutt på "Kanal"-begrepet.

Man kan oppnå en høyere datarate, og får nå tilgang til en stor frekvensblokk i stedet for å måtte forholde seg til 1 eller flere "kanaler".

 

-Bytte RF-splittere og optisk transmisjonsutstyr i det fysiske nettet: Øke den totale båndbredden som brukes.

Så vidt jeg har plukket opp snakker man om å utvide helt opp til 1794 MHz på lengre sikt.

 

-Bytte RF-forsterkere og optisk transmisjonsutsyr i det fysiske nettet: Forskyve grensa mellom nedstrøms og oppstrøms signaler. 

Siden det er en og samme kabel kan man ikke bruke samme frekvenser ned og opp, så har man i dag satt en relativt lav grense for hvor signalene opp stanser. Denne grensa kan nå forskyves helt opp til 204 MHz, så det blir mer plass til oppstrøms-trafikk. 

 

Mye av dagens utstyr er kun testet/godkjent for bruk mellom 5-1000 MHz, og forsterkerene støtter heller ikke de nye frekvensene som skal brukes oppstrøms. Derfor bytter man derfor de leddene som ikke støtter høye nok frekvenser totalt eller i retursignalet. Dette inkluderer splittere og forsterkere som du har avbildet, i tillegg til det optiske utstyret (Fiber-delen av Hybrid Fiber Coax).

Her har f.eks. CDK valgt Teleste som leverandør.

 

Disse 3 tingene MÅ ikke skje samtidig, man kan vel strengt tatt bruke 3.1-utstyr og modem på dagens fysiske nett(?), men man får ikke utnyttet potensialet i 3.1 hvis ikke resten utføres, litt som en sportsbil på traktorvei.

 

Så snakkes det om å redusere antall veggkontakter til 1 per husstand. Det betyr at man må tenke nytt i hus og leiligheter der man har flere uttak med TV-bokser og modem plassert litt spredt.

 

Enten kan man terminere den eksterne kabelen ved første kontakt inni huset.

Så brukes TP, Wi-Fi eller Powerline videre, eller man gjenbruker den nå isolerte internkoaksen som lokal huskabling med f.eks. MoCA-modem.

 

Selve kontakten ser vel neppe så mye mer annerledes ut enn den du har i dag, du har jo samme koaks inn fra gata som før.

 

Kan man like gjerne skifte til fiber? Tja. Det er noen kilometer koaks der ute som man da kan bruke videre noen år til, og skal man skifte kabel så kreves det mye manuelt arbeid.

 

Går koaksen i luftstrekk eller gjennom kabel i bakken i området der du bor? Det kan jo ha litt å si for strategien CDK velger hos dere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Bytte RF-splittere og optisk transmisjonsutstyr i det fysiske nettet: Øke den totale båndbredden som brukes.

Så vidt jeg har plukket opp snakker man om å utvide helt opp til 1794 MHz på lengre sikt.

Men dette skjer vel ikke før 2017?

 

 

Siden det er en og samme kabel kan man ikke bruke samme frekvenser ned og opp, så har man i dag satt en relativt lav grense for hvor signalene opp stanser. Denne grensa kan nå forskyves helt opp til 204 MHz, så det blir mer plass til oppstrøms-trafikk.

Forstår ikke helt hvordan de funger for en kabel gir vel problemer med tanke på forsikelse  ved bruk av både opp\nedstrøms på samme kabel, det snakkes om forskjellige frekvenser, men forstår ikke helt hvordan det er mulig,  hvis strøm 0,5 km/t normalsett.

 

Men lyset hastighet er 1 079 252 848,8 km/t.

Så fiberen er overlegen. En fiber kan gjøre utrolig mye.

Men tror modemet er flaskehalsen da lys blir konvertert til kobber på et punkt.

 

Dette inkluderer splittere og forsterkere som du har avbildet, i tillegg til det optiske utstyret (Fiber-delen av Hybrid Fiber Coax). Her har f.eks. CDK valgt Teleste som leverandør

Men har de valgt modem? Technicolor TC4210 er i dag, verstefall blir det MediaAccess TC4400.

 

 

Så snakkes det om å redusere antall veggkontakter til 1 per husstand. Det betyr at man må tenke nytt i hus og leiligheter der man har flere uttak med TV-bokser og modem plassert litt spredt.

 

Enten kan man terminere den eksterne kabelen ved første kontakt inni huset.

Så brukes TP, Wi-Fi eller Powerline videre, eller man gjenbruker den nå isolerte internkoaksen som lokal huskabling med f.eks. MoCA-modem.

Det er kanskje problem har 2 uttak fordi huset er på 2 etasjer så enten må ene bli brukt og den andre er backup, ellers vet jeg ikke om det finnes 2 coax kabel i det tilfellet?

 

Coaxkabelen er i bakken ja, tror ikke det er så enkelt å grave heller.

Kan jo håpe det blir fiber ennå nærmere men tviler på det.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

 

 

Bytte RF-splittere og optisk transmisjonsutstyr i det fysiske nettet: Øke den totale båndbredden som brukes.

Så vidt jeg har plukket opp snakker man om å utvide helt opp til 1794 MHz på lengre sikt.

Men dette skjer vel ikke før 2017?

 

 

Siden det er en og samme kabel kan man ikke bruke samme frekvenser ned og opp, så har man i dag satt en relativt lav grense for hvor signalene opp stanser. Denne grensa kan nå forskyves helt opp til 204 MHz, så det blir mer plass til oppstrøms-trafikk.

Forstår ikke helt hvordan de funger for en kabel gir vel problemer med tanke på forsikelse  ved bruk av både opp\nedstrøms på samme kabel, det snakkes om forskjellige frekvenser, men forstår ikke helt hvordan det er mulig,  hvis strøm 0,5 km/t normalsett.

 

Men lyset hastighet er 1 079 252 848,8 km/t.

Så fiberen er overlegen. En fiber kan gjøre utrolig mye.

Men tror modemet er flaskehalsen da lys blir konvertert til kobber på et punkt.

 

 

Vet ikke når de starter ombyggingen - spør CDK. :)

 

Men hvor har du "0,5 Km/t" fra?

 

Vi snakker ikke bare om "strøm" her men radiobølger, en form for elektromagnetisk stråling, akkurat som infrarødt lys (laseren i fiberen) også er elektromagnetisk stråling på en litt høyere frekvens.

 

Både synlig lys, usynlig lys (IR/UV), mikrobølger og radiobølger er eksempler på elektromagnetisk stråling som går med lysets hastighet.

 

Radiofrekvens (RF)-signalet som sendes inn i koaksen starter med samme hastighet som fotonene laseren sender ut i en optisk fiber!

 

Faktisk er fiberoptikk i mange tilfeller tregere enn f.eks. en mikrobølgelink mellom to punkter. Det er en grunn til at trading-selskaper bruker egne lukkede nett med PtP-mikrobølgelinker så børstransaksjoner kan gå raskest mulig.

 

Du har jo selv henvist til toveis kommunikasjon over en optisk fiber med to forskjellige bølgelengder.

Det sitter en sender og mottaker i hver ende på hvert sitt frekvensområde. Det er akkurat slik toveis kommunikasjon over koaks fungerer, det er bare litt større andel som sendes ned kontra opp.

 

For koakskabel har du en verdi kalt "VF" som forteller hvor mange prosent av lysets hastighet signalet teoretisk skal reise gjennom kabelen. Så er det skjøteledd, kontakter, støy og annet på veien som kan føre til forsinkelser, refleksjoner og annet.

 

HFC-nettet er også et "hybrid"-nett, dvs. på et sted gjøres signalene om fra infrarødt (laser)lys i en fiber til RF i en koaks (Optisk-Elektrisk konvertering) - ellers er det samme signal. Denne konverteringen tar også litt tid, og jeg vil tro dette er en langt større forsinkende faktor enn selve koaksen. 

 

En optisk kabel kan ikke påvirkes av indusert elektromagnetisk støy /elektromagnetiske felt, er både lettere og tynnere enn tilsvarende kobberkabling, og har enormt mye større kapasitet enn en koaks, ellers er en koaks en ypperlig signalbærer innen for det frekvensområdet den fungerer.

 

Høyere frekvens = høyere kapasitet.  Infrarød laser > Radiosender 

Så fiber er fremtiden, og har vært det siden slutten av 70-tallet, men nå diskuterer vi vel DOCSIS?

Lenke til kommentar

 

Ja for man kunne gått direkte over på fiber, man må grave, legge ny fiber, ulempen der er slik det er nå man ofte ikke kan velge utstyr selv, fiber bør helst installeres av fagfolk, coax er letter på det viset, billigere.

Som med fiber er det sterkt anbefalt å også bruke en fagmann for montering av coaxkabler, både innomhus og ved legging av ny dropkabel fra avgrener. Har jobbet i både Telenors nett og CDK's nett siden '08, og jobber i dag som planlegger av bl.a. FTTH-anlegg, og min erfaring er at både kunder og elektrikere gjør mye feil.

Det brukes feil kabler, feil connectorer, feil skjøter, feil forsterkere, feil splittere og feil kontakter. Skal du som kunde ha et feilfritt anlegg med godkjent retur ut i nettet, bør du ha brukt materiell som er godkjent av CDK's fagfolk.

Det kan godt være at materiellet du bruker oppfyller kravspec i forhold til MHz og dBuV, men det kan være billigprodusert Kina-plast med dårlig skjerming mot støy som gjør at modemet ditt vil bli ustabilt etter knapt 12 timers oppkobling.

Vet du med sikkerhet hva du skal bruke av materiell, hvis jeg sier at du ikke kan kjøpe dette hos Biltema eller Clas Ohlson?

 

Skulle gjerne lik å vite hva fasitsvaret er her:

 

http://www.pctstore.com/Splitters_s/27.htm

 

 

 

The input signal will always be allocated equally, providing consistent strength signals to each output. Splitter ports come standard with the patented Digital Seizure Mechanism (DSM), which provides significant advantages in center conductor retention, surface contact area, electrical performance, and surge resistance. All PCT RF splitters are engineered to provide superior intermodulation distortion and second harmonic performance.

 

Any time a signal is split, it will encounter insertion loss that will weaken the signals distributed beyond the splitter. If you experience signal issues while using a splitter, you may need to install an RF amplifier. PCT RF splitters are also approved and used by many of the major Cable TV operators around the world.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...