Gå til innhold

Docsis 3.0 gir dårlig 500 mbit hastighet


Anbefalte innlegg

Hei, nå har jeg prøvd Technicolor TC4210 noen dager, ser ut som hastigheten er stabil på speedtest.net og test.telenor.net, http://speedometer.altibox.no/

 

For periodevis mellom 300-500 mbit hastighet.

De fleste ganger får jeg 500 mbit ned og 50 mbit opp. skjelden gang får jeg 300 mbit og rundt 30 mbit opplasting.

 

Problemet er når man laster ned:

ftp://ftp.uninett.no/pub/linux/debian-iso/8.2.0/amd64/iso-dvd/

 

Får maks 21 MB\S nedlastinghastighet med f.eks firefox eller opera.

Flere mener det burde være mulig å få full hastighet her, når uninett har 2 gigabit ethernet.

 

Steam har jeg kun fått maks hastighet 36-41 MB\S Men veldig ofte bare rundt 12-15 mb\s eller lavere.

 

Men har aldri klart å få opp mot 62,5 MB\s

Så kan noen bekrefte dette er kjent problem med docsis 3? Og det vil størst sansynlig ikke bli løst før docsis 3.1?

 

Kan ikke bekrefte om modemet er noe feil på, siden jeg har prøvd å høre med canaldigital, de sier det ikke får sjekket modemet, siden det ikke er synlig for dem, de skulle feilmelde det men har gått snart 4 dager uten svar + helgen. Får ikke logget på modemet å sjekket om alle 12-16 kanaler er i bruk.

 

Så vil høre hva deres erfaringer er, om dette er kjent problem, om det kan være docsis sentralene som enten ikke er oppgradert, som blir nedproitert frem til docsis 3.1 eller om det kan være modem som struper hastigheten, problemet blir samme om man kobler direkte til modemet.

 

Så eneste mulighet å få stabilt 500 mbit er å ha fiber frem til docsis 3.1?

 

Det som også er problemet, canaldigital vil ikke tilby 300 mbit i dette tilfellet, så skal jeg nedgradere må jeg gå for 100 mbit eller beholde slik som det er, så vet ikke om canaldigital har lov til dette.

Så er det flere som har dette problemet bør vi ta dette med forbrukerrådet eller se på kompensasjon som eneste løsning?

 

Har noen andre steder man kan teste fysisk nedlasting, for å være sikker på modemet eller problemet ligger hos canaldigital? Torrent blir størst sansynlig strupet på hastighet, så ville tro uninett er blandt de få gratis måtene å teste fysisk nedlasting. For er usikker på speedtest hvis det er mye støy på linjene eller overbokking (Bandwidth throttling) men skulle tro det var størst problem i starten av nedlasting og film man ser på nett-tv.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg får 21 MB\s på ene og 15 MB\s på den andre.

 

Tror jeg har funnet ut problemet, er vist muligens nettleserene (Nyeste versjon firefox, opera, chrome) alle disse klarer ikke 500 mbit.

 

Prøvde internet download manager, og der får jeg full hastighet som et tips en annen hadde med 500 mbit.

Så hvorfor er nettleserne flaskehalsen?

 

Når man får det på speedtest og hastigheten på andre sider, burde det ikke være nettleseren med mindre utviklerene har gjort en dårlig jobb, kan noen som vet noe forklare hvorfor slike programmer er bedre?

 

Siden modemet har vel ikke noe å si her, tviler på nettverkkabel eller trådløs kjører på frekvenser? Der kun 1 av 4 TP kabelene blir tatt i bruk? Derfor får man ofte ikke mere en 200-300 mbit med nettleserne?

Lenke til kommentar

Jeg har Cat6 stortsett, så det problemet er ikke hos meg, har kun noen få 1,5 meter Cat5E pache kabel og de ser ut som gir god hastighet også på 500 mbit kjøpt på ebay til ca 10 kr.

 

Kanskje jeg bør spørre et annet sted på forumet f.eks programvare\Annet om programvare,

 

Siden regner med vertfall det er noen som har 500 mbit hastighet eller 1 gigabit her, eller som har vært på house of nerd eller TG vertfall en gang som har litt erfaringer.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

EuroDOCSIS 3.0 12/16 kanaler = 600/800 Mbit/s netto

Betyr det i praksis canaldigital kunne tilbydt 800 mbit i dag?

Om det ikke var fordi 6 gigabit nedlasting og 300 mbit opplasting båndbredden i CMTS (Docsis 3)

 

Eller må de legge ned FM\analog TV før det blir mulig?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...