Gå til innhold

IKT-Servicefag eller studere(?)


Anbefalte innlegg

Hei! 

 

Jeg er en gutt på 16 år og går på VG1 Studiespess. Jeg har ikke helt funnet ut av hva jeg skal bli ennå, men har en over-middels interesse for IT. En ting som har slått meg er jo selvsagt å jobbe innenfor IT bransjen. 

 

Det er her det begynner å bli vanskelig. Jeg vet hverken hvilken linje jeg skal ta, eller hva jeg skal jobbe som. Har kikket på mye forskjellig på nett osv. men det gjorde det ikke noe lettere. En ting som er sikkert og visst er at jeg ikke skal jobbe med programmering, koding osv. Syntes personlig at ting som nettverk, soft- og hardware samt problemløsning er toppen! 

 

En tanke som har slått meg er å studere informatikk på NTNU, evt. ta en master. En annen ting er jo selvsagt å gå IKT-servicefag, deretter 2 år i lære med fagbrev. Kanskje en kombinasjon er best? (Ikt-påbygg-lærling-studere) Er nokså skolelei nå for tiden, og føler meg helt utbrent. Har 4 prøver/innleveringer hver eneste uke på studiespess. På en annen side kom jeg ut fra ungdomskolen med ca 5.6 i snitt, så med hard jobbing vet jeg at alle muligheter er åpne.

 

Jeg er positiv til ALLE slags innspill, og jeg trenger virkelig all den informasjonen jeg kan få. Det er jo ikke så lenge til jeg må velge :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

IKT-Servicefag er bare tull, lærer minimalt. Ta heller og velg IT1 og IT2 som valgfag, får mer ut av det!

Har tenkt på dette, men da er informatikkstudie et must. Har sett flere eksempler på folk med bachelor som har de samme jobbene som IKT-service folka. Selvsagt finnes det jobber som bare er tilegnet folk som har studert, men jeg er ikke så dreven på dette :p (Derfor jeg startet tråden)

Lenke til kommentar

Selve IKT Servicefag året gir ikke så utrolig mye i seg selv, men det gir muligheten til å gå ut som lærling. Siden du er såpass skolelei kan IKT Servicefag være veien nå istarten, hvor du samtidig bedriver egen læring på fritiden. (Typ nettverk, server etc...) så når du skal ut å søke lærlinge plasser har du endel å velge mellom. Du kan få alt fra 1 linje support til Sys admin jobber utifra utdannelsen. Alt handler bare om hvor flink du vil være. 

 

Du har jo også muligheten til å hoppe på forkurs til ingeniør etter endt læretid for så å hoppe ut Y veien. :-) 

Lenke til kommentar

Jeg jobber som lærer på IKT-servicefag, og må medgi at mange steder er undervisningen på IKT-servicefag dårlig, men vet at mange steder er det også ganske bra. Skal på ingen måte påstå at alt er perfekt hos oss på Bleiker (i Asker) heller, men jeg konstaterer i hvert fall at våre elever lærer svært mye i løpet av sitt ene år, hvis de er interessert. Er du ikke interessert, lærer du heller ingenting.

 

Hos oss kan man velge IT1 som programfag i prosjekt til fordypning, i tillegg til at vi har grunnleggende programmering/database/webutvikling for alle på et nivå som i stor grad tilsvarer IT1/IT2 på mange studiespesialiserende løp (det er svært stor variasjon på kvaliteten her også...), og har egen datalab der vi jobber med programmering og programvareopplæring.

 

Dette er på mange måter på sidelinjen av det elevene "skal lære", men det er svært viktig også for å forstå de driftsoppgavene vi forbereder folk til å jobbe med. PowerShell har kommet for å bli, og serveroppsett/administrasjon er i liten grad klikking i grafisk grensesnitt som det var før. Man lærer naturligvis litt om det også, men primært fra klientsiden.

 

Vi har dessuten en svært godt utstyrt Cisco-nettverkslab, med fastmontert utstyr som elevene lærer å sette opp, virtualiseringsservere som elevene jobber mot (i tillegg til lokal virtualisering), egen separat infrastruktur til labene, egen AD, O365, etc. Vi har også to meget dyktige lærlinger (fra to gode skoler i Buskerud), som har systemansvarrollen.

 

Hos oss er det dessuten mulig å ta sertifiseringer, de første Office-sertifiseringene for i år er tatt, men elevene vil også få ta andre tekniske sertifiseringer etter hvert, og dersom de ønsker å betale for det, kan de ta tyngre Microsoft og Cisco-sertifiseringer.

 

Hovedpoenget mitt er å få frem at variasjonen mellom ulike skoler er svært stor, og at du bør sjekke den skolen du vurderer å søke deg til nøye. Jeg kjenner naturligvis til hvilke skoler jeg kan anbefale og ikke (selv om jeg heller ikke kjenner alle skoler) men jeg vil ikke skrive det åpent på et forum "for evig tid". Prøv gjerne å få til en hospiteringsdag, vi har gode muligheter for dét, og det har mange andre skoler også, da kan du "prøve" en dag, snakke med elever og lærere, og kjenne litt på miljøet. Jeg er temmelig sikker på at du ville stortrives hos oss, slik du skisserer dine interesseområder, men det er jo bare aktuelt om du bor i Asker eller Bærum (evt. Romerike kan også la seg gjøre i praksis...).

 

Hvis det er noe mer du lurer på, må du bare ta kontakt :-)

 

(Det er forresten OK muligheter for videre studier innenfor IT hvis du har gått IKT-servicefag også, selv uten å ta påbygg. Y-veien eller forkurs til ingeniørstudier er stikkord du bør merke deg.)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg jobber som lærer på IKT-servicefag, og må medgi at mange steder er undervisningen på IKT-servicefag dårlig, men vet at mange steder er det også ganske bra. Skal på ingen måte påstå at alt er perfekt hos oss på Bleiker (i Asker) heller, men jeg konstaterer i hvert fall at våre elever lærer svært mye i løpet av sitt ene år, hvis de er interessert. Er du ikke interessert, lærer du heller ingenting.

 

Hos oss kan man velge IT1 som programfag i prosjekt til fordypning, i tillegg til at vi har grunnleggende programmering/database/webutvikling for alle på et nivå som i stor grad tilsvarer IT1/IT2 på mange studiespesialiserende løp (det er svært stor variasjon på kvaliteten her også...), og har egen datalab der vi jobber med programmering og programvareopplæring.

 

Dette er på mange måter på sidelinjen av det elevene "skal lære", men det er svært viktig også for å forstå de driftsoppgavene vi forbereder folk til å jobbe med. PowerShell har kommet for å bli, og serveroppsett/administrasjon er i liten grad klikking i grafisk grensesnitt som det var før. Man lærer naturligvis litt om det også, men primært fra klientsiden.

 

Vi har dessuten en svært godt utstyrt Cisco-nettverkslab, med fastmontert utstyr som elevene lærer å sette opp, virtualiseringsservere som elevene jobber mot (i tillegg til lokal virtualisering), egen separat infrastruktur til labene, egen AD, O365, etc. Vi har også to meget dyktige lærlinger (fra to gode skoler i Buskerud), som har systemansvarrollen.

 

Hos oss er det dessuten mulig å ta sertifiseringer, de første Office-sertifiseringene for i år er tatt, men elevene vil også få ta andre tekniske sertifiseringer etter hvert, og dersom de ønsker å betale for det, kan de ta tyngre Microsoft og Cisco-sertifiseringer.

 

Hovedpoenget mitt er å få frem at variasjonen mellom ulike skoler er svært stor, og at du bør sjekke den skolen du vurderer å søke deg til nøye. Jeg kjenner naturligvis til hvilke skoler jeg kan anbefale og ikke (selv om jeg heller ikke kjenner alle skoler) men jeg vil ikke skrive det åpent på et forum "for evig tid". Prøv gjerne å få til en hospiteringsdag, vi har gode muligheter for dét, og det har mange andre skoler også, da kan du "prøve" en dag, snakke med elever og lærere, og kjenne litt på miljøet. Jeg er temmelig sikker på at du ville stortrives hos oss, slik du skisserer dine interesseområder, men det er jo bare aktuelt om du bor i Asker eller Bærum (evt. Romerike kan også la seg gjøre i praksis...).

 

Hvis det er noe mer du lurer på, må du bare ta kontakt :-)

 

(Det er forresten OK muligheter for videre studier innenfor IT hvis du har gått IKT-servicefag også, selv uten å ta påbygg. Y-veien eller forkurs til ingeniørstudier er stikkord du bør merke deg.)

 

Høres ut som jeg gjerne ville gått mitt år på IKT Servicefag hos dere. :) Dumt det er 2 år for sent.

Lenke til kommentar

Jeg jobber som lærer på IKT-servicefag, og må medgi at mange steder er undervisningen på IKT-servicefag dårlig, men vet at mange steder er det også ganske bra. Skal på ingen måte påstå at alt er perfekt hos oss på Bleiker (i Asker) heller, men jeg konstaterer i hvert fall at våre elever lærer svært mye i løpet av sitt ene år, hvis de er interessert. Er du ikke interessert, lærer du heller ingenting.

 

Hos oss kan man velge IT1 som programfag i prosjekt til fordypning, i tillegg til at vi har grunnleggende programmering/database/webutvikling for alle på et nivå som i stor grad tilsvarer IT1/IT2 på mange studiespesialiserende løp (det er svært stor variasjon på kvaliteten her også...), og har egen datalab der vi jobber med programmering og programvareopplæring.

 

Dette er på mange måter på sidelinjen av det elevene "skal lære", men det er svært viktig også for å forstå de driftsoppgavene vi forbereder folk til å jobbe med. PowerShell har kommet for å bli, og serveroppsett/administrasjon er i liten grad klikking i grafisk grensesnitt som det var før. Man lærer naturligvis litt om det også, men primært fra klientsiden.

 

Vi har dessuten en svært godt utstyrt Cisco-nettverkslab, med fastmontert utstyr som elevene lærer å sette opp, virtualiseringsservere som elevene jobber mot (i tillegg til lokal virtualisering), egen separat infrastruktur til labene, egen AD, O365, etc. Vi har også to meget dyktige lærlinger (fra to gode skoler i Buskerud), som har systemansvarrollen.

 

Hos oss er det dessuten mulig å ta sertifiseringer, de første Office-sertifiseringene for i år er tatt, men elevene vil også få ta andre tekniske sertifiseringer etter hvert, og dersom de ønsker å betale for det, kan de ta tyngre Microsoft og Cisco-sertifiseringer.

 

Hovedpoenget mitt er å få frem at variasjonen mellom ulike skoler er svært stor, og at du bør sjekke den skolen du vurderer å søke deg til nøye. Jeg kjenner naturligvis til hvilke skoler jeg kan anbefale og ikke (selv om jeg heller ikke kjenner alle skoler) men jeg vil ikke skrive det åpent på et forum "for evig tid". Prøv gjerne å få til en hospiteringsdag, vi har gode muligheter for dét, og det har mange andre skoler også, da kan du "prøve" en dag, snakke med elever og lærere, og kjenne litt på miljøet. Jeg er temmelig sikker på at du ville stortrives hos oss, slik du skisserer dine interesseområder, men det er jo bare aktuelt om du bor i Asker eller Bærum (evt. Romerike kan også la seg gjøre i praksis...).

 

Hvis det er noe mer du lurer på, må du bare ta kontakt :-)

 

(Det er forresten OK muligheter for videre studier innenfor IT hvis du har gått IKT-servicefag også, selv uten å ta påbygg. Y-veien eller forkurs til ingeniørstudier er stikkord du bør merke deg.)

Har lest mye fint om denne skolen på nettet, og hvis det blir IKT-Service på meg, er det denne skolen jeg kommer til å velge :) Jeg bor i Modum kommune, og det er ca. 1 times vei til skolen, noe jeg kan leve med. Nå for tiden er det mye press om å ta studie osv. fra både foreldre og generelt hele samfunnet. Hvis man vil ha en grei lønn er dette tydeligvist et "must". Etter innlegget du skrev heller jeg nå over på IKT sin side :) Dette virker ekstremt gøyalt, samt lærerikt + at det ikke er så mange muligheter som lukkes. 

Lenke til kommentar

Det er ikke enkelt å få seg jobb med bare IKT-Fagbrevet, det er vel trolig derfor mange synest IKT linjen er tull..  Som regel vil man være nesten avhengig av å tilbud om jobb hos bedriften man er lærling hos. Ellers så havner mange tilbake på skolebenken igjen for å gå 20timers påbyggingkurs et år for å skaffe seg studiekompetanse, og derreter søke inn på høyskole for å få master..

 

Nå er det jo en del bedrifter som søker IKT-Lærlinger, men her lønner det seg å være litt kresen og velge en bedrift hvor man har større sjangs for å få fast jobb hos etter ferdig lærlinge tid.

Lenke til kommentar
Har lest mye fint om denne skolen på nettet, og hvis det blir IKT-Service på meg, er det denne skolen jeg kommer til å velge :) Jeg bor i Modum kommune, og det er ca. 1 times vei til skolen, noe jeg kan leve med. Nå for tiden er det mye press om å ta studie osv. fra både foreldre og generelt hele samfunnet. Hvis man vil ha en grei lønn er dette tydeligvist et "must". Etter innlegget du skrev heller jeg nå over på IKT sin side :) Dette virker ekstremt gøyalt, samt lærerikt + at det ikke er så mange muligheter som lukkes.

Hvilken skole mener du med «denne»? :-)

Det er ikke enkelt å få seg jobb med bare IKT-Fagbrevet, det er vel trolig derfor mange synest IKT linjen er tull.. Som regel vil man være nesten avhengig av å tilbud om jobb hos bedriften man er lærling hos.

Skal ikke nekte for at det kan være krevende, men mitt inntrykk er at det har blitt betraktelig lettere hvis du kan noe. Bedriftene har blitt flinkere til å vurdere kandidater med fagbrev, og flinke folk får jobb. Kjennskapen til fagbrevet har tatt seg opp, og vi jobber mye med ytterligere forbedring i vår region (og opplever vel at vi lykkes).

Høres ut som jeg gjerne ville gått mitt år på IKT Servicefag hos dere. :) Dumt det er 2 år for sent.

Hyggelig å høre :-)

 

Vi har et ganske bra opplegg hos oss, og vi får gode tilbakemeldinger fra bedriftene. Personlig er jeg ikke i tvil om at det er viktig og riktig å ha et yrkesfaglig IKT-fag, selv om IKT-servicefag slik det er i dag ikke er sånn det egentlig bør gjøres...

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

IKT-bransjen stinker - mye dårlige jobber som i tillegg er elendig betalt. Lite givende supportjobber og gneldrende kunder er hverdagskost. Bedrifter bruker ansatte som dasspapir, bruk og kast. Jeg kan forstå at IKT virker interessant som 16-åring, men...

 

Det finnes jo mye mer interessante jobber der ute som også kan utvikle deg som menneske. Det å drive programmering fremmer ikke dine sosiale antenner og nettopp disse avgjør om du vil få ett godt liv. Som 16-åring er det vanskelig å ta innover seg og forstå, men prøv!

 

Finn ut mer om feks. politi, økokrim, ingeniør, økonomi. Du har jo gode karakterer og kan sikkert nå så langt du vil. Det å ta seg ett friår ødelegger ofte for videre utdannelse for mange selv om man er skolelei. Om man ser for seg å jobbe ett år så vil tilgangen til penger ofte føre til at det å gå tilbake til skolebenken blir mer og mer fjern. 

 

Det å velge noe som gir ett bredt nedslagsfelt (som feks. ingeniør) vil kunne gi deg jobb utenlands, noe som mange setter pris på å kunne velge for en periode.

Lenke til kommentar

IKT-bransjen stinker - mye dårlige jobber som i tillegg er elendig betalt. Lite givende supportjobber og gneldrende kunder er hverdagskost. Bedrifter bruker ansatte som dasspapir, bruk og kast. Jeg kan forstå at IKT virker interessant som 16-åring, men...

 

Det finnes jo mye mer interessante jobber der ute som også kan utvikle deg som menneske. Det å drive programmering fremmer ikke dine sosiale antenner og nettopp disse avgjør om du vil få ett godt liv. Som 16-åring er det vanskelig å ta innover seg og forstå, men prøv!

 

Finn ut mer om feks. politi, økokrim, ingeniør, økonomi. Du har jo gode karakterer og kan sikkert nå så langt du vil. Det å ta seg ett friår ødelegger ofte for videre utdannelse for mange selv om man er skolelei. Om man ser for seg å jobbe ett år så vil tilgangen til penger ofte føre til at det å gå tilbake til skolebenken blir mer og mer fjern. 

 

Det å velge noe som gir ett bredt nedslagsfelt (som feks. ingeniør) vil kunne gi deg jobb utenlands, noe som mange setter pris på å kunne velge for en periode.

Du har et helt annet inntrykk av bransjen enn meg. Jeg har ikke noe grunnlag for å uttale meg om din bakgrunn for å si dette, men selv har jeg utstrakt kontakt med store deler av IKT-bransjen i Oslo-området - både rene IKT-bedrifter og de som driver med noe helt annet, men har egne IKT-avdelinger - og kjenner meg overhodet ikke igjen. Naturligvis vil man kunne oppleve en del kjedelige supportjobber, og faren for å møte sure brukere/kunder er til stede, men det er tross alt ikke hverdagskost. Man møter også svært mange takknemlige personer, som opplever at man redder dagen deres.

 

Han har jo allerede sagt at han ikke ønsker å bli programmerer, og en jobb som f.eks. infrastrukturkonsulent, enten internt i et firma eller for en tjenesteleverandør, vil kreve både velfungerende sosiale antenner og legge gode muligheter for utenlandsopphold av kortere eller lenger varighet. Det er en rekke fagområder som egner seg godt for en fagarbeider, samtidig som muligheten for å gå videre med høyere utdanning alltid er til stede.

 

Allerede som IKT-servicefaglærling er det godt etablerte utvekslingsprogrammer der man kan tilbringe f.eks. 3 mnd i en bedrift i utlandet. Tre av mine tidligere elever er på slikt opphold i skrivende stund som lærling.

 

Uansett hva man velger, begrenses man av egen innsats og motivasjon. Det er to ting som er viktig å vektlegge ved valg av yrke: 1) det må være bruk for kompetansen og 2) man må være interessert og motivert for å drive med det. Mange stiller spørsmålstegn ved 1), pga økt grad av automatisering og profesjonalisering av tjenester, men jeg opplever bare økt etterspørsel etter IKT-kompetanse, og har gjort det konstant de siste ti årene. I dag "forventer" alle brukere/kunder at "alle" bedrifter har velfungerende nettsider, Facebook-sider og IKT-systemer for digital kommunikasjon, myndighetene krever 100% digital innlevering økonomirapportering, og det er et svært stort antall små bedrifter som per i dag strever med å svare på disse forventningene. Det kreves mer kompetanse enn de har for å gjøre jobben, og skal de tilegne seg kompetansen selv, går det på bekostning av den egentlige produksjonen deres.

 

Vi ser at det har kommet flere og flere tjenesteleverandører som fokuserer på disse, og disse småbedriftene har 1) stort behov for lokal hjelp, 2) små, spesialiserte kombinasjoner av løsninger som ofte ikke er så enkle å automatisere og 3) liten eller ingen interesse av å gjøre jobben selv. Evry og Atea tar ikke driftsoppdrag for slike kunder, og det er _helt_ uaktuelt å outsource driften til Ukraina eller India. Noen av tjenesteleverandørene har standardisert tjenestene sine, dvs. bedriftene må bytte produkt (til annen leverandør av samme tjeneste), som gjør det mye lettere å automatisere, mens andre tjenesteleverandører har spesialisert seg på skreddersøm til disse småbedriftene. Felles for mange av dem, er at de har mange rutinejobber som passer svært godt for IKT-servicefagarbeidere og lærlinger, selv om de naturligvis også må ha ingeniører med høyere kompetanse. Noen har også satset tungt på nettopp dette, og opplever svært høy lojalitet og liten utskiftning av ansatte.

 

Personlig ser jeg veldig lyst på fremtiden for yrkesfaglig IKT, og forhåpentligvis klarer man også å få ryddet unna en del av de svakeste IKT-lærerne rundt om som dessverre ikke tjener faget i det hele tatt...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Selvsagt finnes også gode stillinger innenfor IKT, men dessverre havner veldig mange bak supporttelefoner og det betyr dårlige arbeidsvilkår på alle områder. Dårlig lønn og utviklingsmuligheter, overvåkning og stort arbeidspress. Bonusordninger man aldri kan oppnå og man er redd for å trekke teamet ned osv. Rangeringslister over antall telefoner man tar og problemene man løser for å nevne noe. Alt man sier og alt man gjør detaljstyres ned til minste nivå.

 

Dessverre så skiller bransjen seg ut i forhold til andre mtp. problemstillingene over.

 

Når det gjelder Office og Mircrosoft sertifiseringer er betydningen av dem veldig oppskrytt. Det å lage en web-side eller å vedlikeholde denne er barnemat for de fleste i bransjen. Men det er klart at man har en viss glede av ett "kurs" om man er fullstendig tom i skallen fra før. Jeg kjenner endel folk som har tatt både ett og to år yrkesfag innen IKT og læringskurven er knapt stigende og de sier de har kastet bort både penger og tid på NADA. Skal man ha en reel mulighet så må man nok i de fleste tilfeller sikte betraktelig høyere med tanke på utdanning.

 

Karakterene til TS viser ett godt utgangspunkt og det å velge IKT på dette nivået vil være katastrofalt.

Lenke til kommentar

Det er utvilsomt stor forskjell på skolene, mye større enn det som bra er. Man bør være veldig oppmerksom på skolen man søker seg til, og man kan risikere å ha uflaks allikevel.

 

Sertifiseringer er på den ene siden uvesentlig, for de forteller lite om faktisk kompetanse, samtidig er de svært viktig i tjenesteleverandørmarkedet, det er vanskelig å få tillatelse fra kundene til å gå inn i systemene deres uten tilstrekkelige sertifiseringer. Det er naturligvis også begrenset hva man får til av sertifiseringer på ett år på IKT-servicefag, men man kommer i gang - og man får i hvert fall vist at man er dedikert nok til å begynne.

 

Det er heller ingen som sier at man blir "ferdig utdannet" av å gå på IKT-servicefag, ei heller med læretiden. Det blir litt som sertifikatet - du er ikke lenger farlig i trafikken på egenhånd, og med et fagbrev kan du bli satt til en del selvstendige oppgaver, men må naturligvis ha ytterligere kursing og skole for å gå videre og gjøre mer avanserte oppgaver. Erfaring blir også viktig - og da må man nødvendigvis ha erfaring fra enklere oppgaver før man går videre.

Jeg har hatt flere elever med svært gode karakterer fra både u-skole og Vg1, som fortsetter å gjøre det meget bra, og leverer resultater på ekstremt høyt nivå, langt over det høgskoleutdannede kandidater er i stand til. Det betyr jo ikke at alle er slik - langt derifra - men kommer man inn på IKT-servicefag (i hvert fall hos oss, det er jo der jeg har kontroll på det) med gode resultater, er sannsynligheten også svært høy for at man både lærer svært mye og at man trives godt. Vi har mange *meget* interessante praksis/lærebedrifter i vår kontaktportefølje, som også tilbyr svært gode karrieremuligheter videre. Pundit Networks, Datametrix, Forsvaret, Datatilsynet, Evry, Intility m.fl. har alle læreplasser som resulterer i dyktige fagarbeidere, og som etter min erfaring lett får seg jobb videre, Mange går videre på andre studier, både HiG, UiA, NTNU, FIH m.fl., mens andre "bare" jobber og blir dyktige på sin jobb.

 

Jeg kjenner noen hundre som har gått på IKT-servicefag nå, hvor av mange egne elever (vurderer også fagprøver så ser en god del som ikke er egne elever også), og det du driver med her er svartmaling som ikke stemmer overens med den virkeligheten jeg ser. Mulig du selv har dårlige erfaringer fra IT-bransjen, men da har du åpenbart hatt uflaks med valg av arbeidsgivere...

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Jeg har nå bestemt meg for å fortsette på Studiespesialiserende. Dette, ut i fra hva jeg har lest osv, er den beste muligheten for å studere noe nyttig, og deretter skaffe meg en jobb med enten 3årig eller 5årig utdannelse. Har funnet en linje med mye positive anmeldelser o.l. (Drift av datasystemer) den er treårig, og deretter er det også muligheter for en master på et annet studie. http://hist.no/content/89476/Drift%20av%20datasystemerNoen som vet noe om dette studiet som er relevant her? :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Har erfaring fra ett av verdens største konsern når det kommer til software, og fra ett stort eurpeisk selskap som leverer software for ordre/faktura/lønn osv. Har også erfaring fra innkjøpersiden når det kommer til sistnevnte. Så jeg har tilbrakt mange timer med å teste ut software fra forskjellige leverandører, og ikke minst best mulig tilrettelegging og igangkjøring.

Lenke til kommentar

Min erfaring fra IKT-året på vgs er at det stort sett var lite givende. Det var gøy med et "friår" for å kalle det det, men jeg valgte jo IKT i håp om at vi faktisk kom til å lære litt programmering fks. Det vanskeligste vi gjorde var å lage en lokal nettside uten html koding, og sette opp en virtuell server med en klient i R2. Selvsagt varierer dybden i faget fra skole til skole, der var jeg uheldig kan man si. 

 

Jeg fant derfor ut at jeg ikke kom til å gå lærlig, men studere videre. Jeg tok derfor forkurs, og nå går jeg Dataingeniør. For det kan du; Siden IKT er yrkesfag så kan du søke forkurs etterpå, og dermed gå hva slags ingeniør(eller maritime utdanning) du vil etterpå. 

Lenke til kommentar

Har hatt flere kollegaer med IKT-servicefaget og det virker ikke som det ga dem veldig store muligheter utover generell studiekompetanse.  Det vil selvsagt variere fra et tilfelle til en annen...  Det er så mye som blir outsourcet akkurat nå at jeg ville nesten anbefalt å enten gå rett i arbeid eller ta deg en bachelor, noe som er lettere sagt enn gjort.

 

Hør med studieveiledere og NAV, de vil kunne gi deg et mye bedre svar.  Jeg kan kun gå ut fra mine egne erfaringer og observasjoner og sitter ikke på noe statistikk :)

 

Edit: var litt rask i avtrekkeren, ser at du har funnet ut av det.  Synes det høres ut som en veldig smart plan :)

Endret av Nado
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...