Gå til innhold

Jeg vil bli stor på YouTube Trenger tips


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det toget har nok gått for lenge siden. Di som er store på youtube i dag har ofte holdt på i flere år før sere kom til kanalen.

Skal du bli stor må du satse på noe helt nytt nå. Kan også nevne at utrolig mange forsøker seg på slike videor så plassen er mikroskopisk liten.

 

Lykke til!

Takk for "støtten"

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Veldig kort ville jeg satset på korte innslag med god kvalitet.

 

Som er solid real-time tips vil jeg anbefale deg å prøve å treffe en nisje som du er ekstra dyktig på, og så strekke seg ut fra dette. Brand degselv ut fra denne nisjen eller hva enn du prøver å være, eller noe som ruller godt på tungen/er lett å skrive/lett å huske.

 

Rent spesifikt bør du se på supportfunksjonene til showet ditt.

Er du pen? Bruk ansiktet ditt som et konkuransefortrinn. 

Har du fin stemme? Skaff skikkelig microfon og bruk animerte figurer.

Ikke vær redd for å være kreativ med din fortellerteknikk, men prøv å bruk denne mye. Gjør noe som er "din greie".

Generelt vær ærlig med degselv på hva som er dine svake og sterke sider, og spill videre på dine styrker mens du unngår dine svakheter.

 

Videre, har du noe som du er flink til som kan gjøre showet ditt annerledes? Hva er det du har lyst til å gjøre? Hvis svaret er "snakke om spill" så må du bli mer spesifik. Du bør også ha en intro til kanalen din som gjerne er din beste video. Annet element er at en ikke alltid vet hva som treffer. Det handler om å treffe noe i riktig tid. Med andre ord, hvis du har lagt ut noe nå, så vil det kunne bli brukt 3 år fra nå pga. et eller annet som har skjedd som gjør at dette er veldig morsomt/treffende 3 år fra nå. Så ikke regn med sukess med en gang, som en annen sa her, de som er "store" nå har holdt på i ti-år.

 

Personlig har jeg en youtube kanal som er musikk-kritiker med 3k abonnonmenter, og flere 10-talls millioner views. Når det er sagt har jeg ikke hvert aktiv på den på flere år. Den lever videre på egen hånd. Måten det "gikk" når en var liten var å være veldig samarbeidsvillig. Bruker du deler av andres verk, hvilket du alltid gjør når du spiller, må du kreditere disse og skrive det opp, og selv da kan du havne i report bunken ganske ofte. Jeg vil dermed starte med å gi "positive spill-show", hvor "kritiske" småfirma for tiden blir sensurert bort på copy-right content veldig fort, mens de positive får bli. Bare noe å ha i bakhodet.

 

Dette kommer gjerne tilbake til nisjen jeg anbefaler deg å få frem. Nisjer tar deg ofte inn i miljøer hvor produsenten av produktet nærmest trygler deg til å snakke om spillet. Det er også her det er underskudd av et eller annet hvor det ikke finnes en dominerende part enda. Du må også huske at du vil bli flinkere med hva du driver med etterhvert som kanalen din lever lenger og du får flere ideer. Husk også at ved å bli dyktig på et veldig konsentrert felt på nettet, så vil folk komme til deg for det speifike innholdet. Hvis du f. eks. har podcast vil de høre på dette som om det var hverdagsradioen, på tidspunktet det passer dem. Det kommer også ann på podcasten du vil kjøre.

 

Har du venner? Kan de noe som kan hjelpe kanalen din? Kan dere slå dere sammen? Det er tøft å gjøre mye alene, ofte ser en at de "store" er alle "venner med hverandre". De slår seg sammen og speiler hverandre i glanslyset. Hvis du klarer å operere med slike nettverk vil du få mye gratis, eller kan starte en egen greie som automatisk vil gjøre at du havner i slike nettverk (så er spørsmålet hvem/hva du har tid til etter hvert). Sørg for at de du involverer aksepterer hvor dere setter fokus.

Her påvirker også nisjen du satser på hvor viktig dette er. Desto flere konkurenter du har på området, desto bedre kvalitet må du ha. Samtidig, desto "særere" nisjen din er, desto færre folk/viewers er det mulig for deg å skaffe. Du må dermed treffe med noe som folk er villig til å komme til deg for å høre om, samtidig som de ikke kan få samme innholdet et annet sted i en mye bedre innpakning. Vær også realtiske og ekte. Ikke ta på deg f. eks. politisk standpunkt du egentlig ikke har bare fordi du tror det vil skaffe deg flere tittere/lyttere.

 

Når det kommer til nettverksbygging kan du kanskje også se på noen av de som har holdt på en stund her på gamer.no. Mange er ikke spesielt store i internasjonal sammenheng, men har en norsk solid base. Kanskje du også kan bli en del av gamer.no sin core gruppe (har du spurt?). Husk også at det kan dermed være en "elite" som overhode ikke er interessert i at du lykkes, eller at det er noe ved deg de finner "uetisk". Disse vil dermed jobbe for å holde deg nede, reporter deg, kaller deg alt mulig rart, osv. Hvis du satser på en nisje vil du ikke klare å treffe "riktig publikum" med en gang og de fleste vil se på deg som merkelig og kommentarfeltet vil dermed kunne bli fyllt med mer negativt enn positivt i det korte løpet. Dette var også sant for alle de "store" som er nå, hvor når de begynte var spill-industrien generelt en nisje, hvor eliten var alle andre som mente vi sto for økt vold, nerdifisering, osv. hvor nesten ingen som sto for noe nytt slipper unna hat. Trikset er å være bevisst på dette og ikke tilte, og i lengden vil slik elementer bare slenge fra seg en kommentar, mens de som liker innholdet ditt abonnerer og blir faktisk værende for seinere og blir majoriteten etter hvert.

 

Oi, det ble litt langt, sorry.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Veldig kort ville jeg satset på korte innslag med god kvalitet.

 

Som er solid real-time tips vil jeg anbefale deg å prøve å treffe en nisje som du er ekstra dyktig på, og så strekke seg ut fra dette. Brand degselv ut fra denne nisjen eller hva enn du prøver å være, eller noe som ruller godt på tungen/er lett å skrive/lett å huske.

 

Rent spesifikt bør du se på supportfunksjonene til showet ditt.

Er du pen? Bruk ansiktet ditt som et konkuransefortrinn. 

Har du fin stemme? Skaff skikkelig microfon og bruk animerte figurer.

Ikke vær redd for å være kreativ med din fortellerteknikk, men prøv å bruk denne mye. Gjør noe som er "din greie".

Generelt vær ærlig med degselv på hva som er dine svake og sterke sider, og spill videre på dine styrker mens du unngår dine svakheter.

 

Videre, har du noe som du er flink til som kan gjøre showet ditt annerledes? Hva er det du har lyst til å gjøre? Hvis svaret er "snakke om spill" så må du bli mer spesifik. Du bør også ha en intro til kanalen din som gjerne er din beste video. Annet element er at en ikke alltid vet hva som treffer. Det handler om å treffe noe i riktig tid. Med andre ord, hvis du har lagt ut noe nå, så vil det kunne bli brukt 3 år fra nå pga. et eller annet som har skjedd som gjør at dette er veldig morsomt/treffende 3 år fra nå. Så ikke regn med sukess med en gang, som en annen sa her, de som er "store" nå har holdt på i ti-år.

 

Personlig har jeg en youtube kanal som er musikk-kritiker med 3k abonnonmenter, og flere 10-talls millioner views. Når det er sagt har jeg ikke hvert aktiv på den på flere år. Den lever videre på egen hånd. Måten det "gikk" når en var liten var å være veldig samarbeidsvillig. Bruker du deler av andres verk, hvilket du alltid gjør når du spiller, må du kreditere disse og skrive det opp, og selv da kan du havne i report bunken ganske ofte. Jeg vil dermed starte med å gi "positive spill-show", hvor "kritiske" småfirma for tiden blir sensurert bort på copy-right content veldig fort, mens de positive får bli. Bare noe å ha i bakhodet.

 

Dette kommer gjerne tilbake til nisjen jeg anbefaler deg å få frem. Nisjer tar deg ofte inn i miljøer hvor produsenten av produktet nærmest trygler deg til å snakke om spillet. Det er også her det er underskudd av et eller annet hvor det ikke finnes en dominerende part enda. Du må også huske at du vil bli flinkere med hva du driver med etterhvert som kanalen din lever lenger og du får flere ideer. Husk også at ved å bli dyktig på et veldig konsentrert felt på nettet, så vil folk komme til deg for det speifike innholdet. Hvis du f. eks. har podcast vil de høre på dette som om det var hverdagsradioen, på tidspunktet det passer dem. Det kommer også ann på podcasten du vil kjøre.

 

Har du venner? Kan de noe som kan hjelpe kanalen din? Kan dere slå dere sammen? Det er tøft å gjøre mye alene, ofte ser en at de "store" er alle "venner med hverandre". De slår seg sammen og speiler hverandre i glanslyset. Hvis du klarer å operere med slike nettverk vil du få mye gratis, eller kan starte en egen greie som automatisk vil gjøre at du havner i slike nettverk (så er spørsmålet hvem/hva du har tid til etter hvert). Sørg for at de du involverer aksepterer hvor dere setter fokus.

Her påvirker også nisjen du satser på hvor viktig dette er. Desto flere konkurenter du har på området, desto bedre kvalitet må du ha. Samtidig, desto "særere" nisjen din er, desto færre folk/viewers er det mulig for deg å skaffe. Du må dermed treffe med noe som folk er villig til å komme til deg for å høre om, samtidig som de ikke kan få samme innholdet et annet sted i en mye bedre innpakning. Vær også realtiske og ekte. Ikke ta på deg f. eks. politisk standpunkt du egentlig ikke har bare fordi du tror det vil skaffe deg flere tittere/lyttere.

 

Når det kommer til nettverksbygging kan du kanskje også se på noen av de som har holdt på en stund her på gamer.no. Mange er ikke spesielt store i internasjonal sammenheng, men har en norsk solid base. Kanskje du også kan bli en del av gamer.no sin core gruppe (har du spurt?). Husk også at det kan dermed være en "elite" som overhode ikke er interessert i at du lykkes, eller at det er noe ved deg de finner "uetisk". Disse vil dermed jobbe for å holde deg nede, reporter deg, kaller deg alt mulig rart, osv. Hvis du satser på en nisje vil du ikke klare å treffe "riktig publikum" med en gang og de fleste vil se på deg som merkelig og kommentarfeltet vil dermed kunne bli fyllt med mer negativt enn positivt i det korte løpet. Dette var også sant for alle de "store" som er nå, hvor når de begynte var spill-industrien generelt en nisje, hvor eliten var alle andre som mente vi sto for økt vold, nerdifisering, osv. hvor nesten ingen som sto for noe nytt slipper unna hat. Trikset er å være bevisst på dette og ikke tilte, og i lengden vil slik elementer bare slenge fra seg en kommentar, mens de som liker innholdet ditt abonnerer og blir faktisk værende for seinere og blir majoriteten etter hvert.

 

Oi, det ble litt langt, sorry.

Tusentakk!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 4 uker senere...

Problemet ditt er at du vil bli stor. Da må du spørre deg selv; hva er å være stor på YouTube?

Hvis du tenker like mange som f.eks PewDiePie eller noen av de andre store youtuberne har nok det toget kjørt. Youtube vokser hver dag og det blir vanskeligere for hver dag som går. Skaff deg en haug av utstyr. totalt koster utstyret mitt relativt mye. jeg vil si rundt 7000 for kamera. 1000 for mic. 1000 for elgato. 

 Jeg beklager å måtte si det, men hvis du virkelig krever at du skal bli stor er det nok veldig liten sjanse. Kjør musikk rundt -25 db / -30db og mic rundt 0 db. Skru ned gain på mic-en så du slipper at lyden høres fucka ut når du. Hvis du har blue snowball eller yeti har du muligheter for å endre modus på mic-en. Sett på 1 der. 

 

Dette er bare noe basic innen youtube. Søk selv på når pewdiepie starta og akkurat der skulle du starta. toget er gått.

Lenke til kommentar

Helt enig Christian, jeg lager videoer kun fordi jeg synes det er artig å lage dem, fin hobby. Jeg får også slappet av på en måte når jeg lager videoer. Jeg har holdt på i over et år og kanalen min er veldig liten, men de få kommentarene og viewsa jeg får er verdt det.

 

Kan sammenlikne det med musikere, se hvor mange folk som tror de kan synge som vil bli kjent.

 

Skal man bli kjent så må man også reklamere, trenger ikke være flink hvis man har et godt reklameapparat bak seg. En annen ting er å fokusere på veldig unge seere, se på alle crappy Minecraft kanaler som er der ute. Stort sett hyling og skriking blandet med falsk latter og de fleste har millioner av seere.

Lenke til kommentar

Hei, jeg vil bli stor på Youtube, kan noen gi meg tips og triks om hvordan man kan bli stor?

 

Hjelp andre.

Tenk på hva DU kan hjelpe andre med og del det. Målet ditt bør være å lage best mulig materiale for å hjelpe andre (eller underholde andre), ikke at du skal bli stor på youtube. Helt feil fokus.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...