Gå til innhold

Z-Wave - brytere - hva/hvor/hvordan?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Er nyere lysrørarmaturer bedre enn gamle? De er vel 30 år gamle de her.

 

 

Nyere T5-lysrør er vel litt bedre enn gamle T8-rør tror jeg, men du har fortsatt startstrømmen.

 

Er usikker på om dette smarthusgreiene vil funke i det hele tatt for meg. I mitt hus har jeg mest LED-pærer (dimbare) og lysstoffrør. I tillegg er det en del spot-er med glødepærer. Det er ulike lamper på flere av bryterne. Såvidt jeg skjønner er det lite av dette som kan fungere pålitelig med de vanligste z-wave bryterne!? Mulig jeg har misforstått hvor "gjør-det-selv"-vennlig dette er, og det er helt (økonomisk) urealistisk for meg å få en elektriker til å legge om alt av belysning og i tillegg måtte ringe dem hver gang en bryter dør.

Lenke til kommentar

Fikk nye brytere i posten i går og fikk opp to av dem sent i går kveld. Men jeg ble selvfølgelig sittende og klø meg i hue. Jeg har en WALLC-S som jeg vil kontrollere en toveis bryter med. Jeg klarte å få en trigger til å fyre når jeg trykket på Wallc-s, men det var etter en del prøving. Det er 4 knapper på den og man kan konfigurere dem til å være gruppert to og to, eller uavhengige. Og man kan sette at de skal være basic, basic uten dimming osv. Jeg prøvde ulike kombinasjoner uten å få det resultatet jeg ønsket.

 

Jeg ønsker at den skal funke som en gammeldags lysbryter, der de to øverste slår på hvert sitt lys, og de to nederste slår av. Det eneste jeg klarte å trigge med noenlunde forutsigbarhet var knapp nummer 1, øverst til venstre. De andre sendte meldinger som jeg kan se i loggen, men ingen av dem trigget z-wave on/off, de sa dim level 0 eller dim level 255 (sånn cirka), som i praksis betyr det samme som on/off, men jeg mistenker at Indigo softwaren ikke skjønner det. Men det hjalp heller ikke å sette triggere på "button 1 pressed" osv.

 

Selve triggerne virker, men jeg får altså ikke noen av meldingene fra Wallc-s til å matche Z-Wave Command. Jeg velger f.eks "button 4 off", eller "Basic button 4 pressed", men ingen match.

 

Det jeg har nå er at den eneste triggeren jeg fikk till toggler begge lysene av og på. 

 

Er det andre som har fått dette til. Håper det kanskje er enklere i Domotics eller Homeseer.

Lenke til kommentar

Dette er ihvertfall hvordan du løser det i Domoticz:

 

På innstilling av bryteren så setter du følgende:

 

Parameter 1 og 2: In pair without doubleclick.

 

Parameter 11-14: Switch on/off only (send Basic set)

 

Også går du da på Network map og legger inn noden du skal styre under gruppe 2 og gruppe 3 på veggkontrolleren.

 

Edit: Når jeg tenker meg om så vil du nå styre begge utgangene på 2-veisbryteren din med begge knappene. Hvordan du får skilt dem vet jeg ikke... 

Endret av dreuf
Lenke til kommentar

Hei, har en spot i taket som jeg skal ha 6 led pærer i. Den får spenning fra takboks. Men bryter er ikke lagt opp til inngangsdøren i stuen, er på andre siden av rommet, (jupp, elegant tenkt i 1972 :p) så vil ha en batteridrevet lysbryter som jeg kan lime/skru fast ved døren.

 

Bryter

Dimmer

Interface UZB1

 

Er det noe jeg har glemt/ikke tenkt på? Kjører per dags dato Raspberry pi med RFLink Gateway, så UZB1 kommer jeg til å plugge i RPi'en, og kontrollore det via Domoticz. 

post-3614-0-35506700-1455228734_thumb.png

Lenke til kommentar

Er det noe jeg har glemt/ikke tenkt på?

Nei. Det eneste er muligens rekkevidden. Siden du (tilsynelatende) kun har én fast Z-wave node bør ikke RPi'en stå for langt unna.

 

Z-wave bruker et mesh nettverk som øker rekkevidden, men du får kun fordel av det hvis nettverket ditt har en viss størrelse.

Lenke til kommentar

Tror jeg skjønner, man 

 

Dette er ihvertfall hvordan du løser det i Domoticz:

 

På innstilling av bryteren så setter du følgende:

 

Parameter 1 og 2: In pair without doubleclick.

 

Parameter 11-14: Switch on/off only (send Basic set)

 

Også går du da på Network map og legger inn noden du skal styre under gruppe 2 og gruppe 3 på veggkontrolleren.

 

Edit: Når jeg tenker meg om så vil du nå styre begge utgangene på 2-veisbryteren din med begge knappene. Hvordan du får skilt dem vet jeg ikke... 

 

Tror jeg skjønner. Det er tre måter å gjøre det på; association, trigger og scene.

 

Du beskriver association, og det er bra fordi det funker uten controller. Men med trigger så har jeg litt større frihet, tror jeg, da kan jeg i teorien sette knapp 1 og 3 til å styre den ene bryteren og 2 og 4 til den andre. Tror ikke det går med association, da blir det dobbeltklikk.

Lenke til kommentar

Noen som vet hvordan jeg får synket Wallc-s brytere i Homeseer. De går på batteri, så de er ikke "våkne", derfor får ikke Homeseer lest inn data fra dem. Dette fungerte fint i Indigo, da satt jeg i gang en sync og vekket bryteren, men det går ikke i Homeseer.

 

Jeg vil gjerne sette Parameter 1 og 2: In pair with doubleclick.

Lenke til kommentar

Noen som vet hvordan jeg får synket Wallc-s brytere i Homeseer. De går på batteri, så de er ikke "våkne", derfor får ikke Homeseer lest inn data fra dem. Dette fungerte fint i Indigo, da satt jeg i gang en sync og vekket bryteren, men det går ikke i Homeseer.

 

Jeg vil gjerne sette Parameter 1 og 2: In pair with doubleclick.

Det går fint å sette parametre til WallC i HomeSeer bare de er våkne. Vekk bryteren, og sett parametre, så blir de skrevet til WallC. :)

Lenke til kommentar

Tror jeg skjønner, man 

 

Dette er ihvertfall hvordan du løser det i Domoticz:

 

På innstilling av bryteren så setter du følgende:

 

Parameter 1 og 2: In pair without doubleclick.

 

Parameter 11-14: Switch on/off only (send Basic set)

 

Også går du da på Network map og legger inn noden du skal styre under gruppe 2 og gruppe 3 på veggkontrolleren.

 

Edit: Når jeg tenker meg om så vil du nå styre begge utgangene på 2-veisbryteren din med begge knappene. Hvordan du får skilt dem vet jeg ikke... 

 

Tror jeg skjønner. Det er tre måter å gjøre det på; association, trigger og scene.

 

Du beskriver association, og det er bra fordi det funker uten controller. Men med trigger så har jeg litt større frihet, tror jeg, da kan jeg i teorien sette knapp 1 og 3 til å styre den ene bryteren og 2 og 4 til den andre. Tror ikke det går med association, da blir det dobbeltklikk.

 

Det stemmer, jeg bruker association til å styre "viktige" lamper, sånn at jeg har mulighet til å skru dem av/på selv om Domo er nede.

Jeg bruker trigger til å trigge scener som jeg har i Domo eller styring av ting som ikke er så viktige (som f.eks Squeezebox).

Å programmere scener direkte på Wall-c har jeg ikke prøv.

Lenke til kommentar

 

Er det noe jeg har glemt/ikke tenkt på?

Nei. Det eneste er muligens rekkevidden. Siden du (tilsynelatende) kun har én fast Z-wave node bør ikke RPi'en stå for langt unna.

 

Z-wave bruker et mesh nettverk som øker rekkevidden, men du får kun fordel av det hvis nettverket ditt har en viss størrelse.

 

Takker, og rekkevidden økes vel enklest ved å kjøpe flere Z-wave produkter ;)

Lenke til kommentar

 

Noen som vet hvordan jeg får synket Wallc-s brytere i Homeseer. De går på batteri, så de er ikke "våkne", derfor får ikke Homeseer lest inn data fra dem. Dette fungerte fint i Indigo, da satt jeg i gang en sync og vekket bryteren, men det går ikke i Homeseer.

 

Jeg vil gjerne sette Parameter 1 og 2: In pair with doubleclick.

Det går fint å sette parametre til WallC i HomeSeer bare de er våkne. Vekk bryteren, og sett parametre, så blir de skrevet til WallC. :)

 

Jeg prøver det igjen og igjen. Men får nesten alltid error, klarte ikke å oppdatere. Holder alle 4 nede til det lyser grønt, så trykker jeg knapp to (eller fire). Bør jeg gjøre det før jeg trykker "set" i HS3, eller rett etter? I Indigo 6 funker det HVER gang!

 

Akkurat nå prøver jeg å endre scene ID som sendes, siden de er like på alle sånne og forvirrer lampene mine :-) Men det går ikke å sette i Indigo, dessverre.

Endret av jr_ewing
Lenke til kommentar

 

 

Noen som vet hvordan jeg får synket Wallc-s brytere i Homeseer. De går på batteri, så de er ikke "våkne", derfor får ikke Homeseer lest inn data fra dem. Dette fungerte fint i Indigo, da satt jeg i gang en sync og vekket bryteren, men det går ikke i Homeseer.

 

Jeg vil gjerne sette Parameter 1 og 2: In pair with doubleclick.

Det går fint å sette parametre til WallC i HomeSeer bare de er våkne. Vekk bryteren, og sett parametre, så blir de skrevet til WallC. :)

 

Jeg prøver det igjen og igjen. Men får nesten alltid error, klarte ikke å oppdatere. Holder alle 4 nede til det lyser grønt, så trykker jeg knapp to (eller fire). Bør jeg gjøre det før jeg trykker "set" i HS3, eller rett etter? I Indigo 6 funker det HVER gang!

 

Akkurat nå prøver jeg å endre scene ID som sendes, siden de er like på alle sånne og forvirrer lampene mine :-) Men det går ikke å sette i Indigo, dessverre.

 

Samme hva jeg gjør sender begge Wallc-s-ene mine scene id 11, 12, 21 og 22. Og det går ikke å sette node id som en condition i HS3 trigger så, da er jeg stuck med 4 triggere og begge bryterne trigger de samme tingene.

 

Er det da jeg må begynne å scripte?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...