Gå til innhold

3D touch iPhone 6S - fungerer ikke?


Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp mottatt min nye iPhone 6S, og var kjempespent på denne 3D-touch-funksjonen. 
Men det fungerer jo ikke? Har sett gjennom mange videoer på youtube - men når jeg holder fingeren inne på et symbol på hjem-skjermen, så begynner det bare å vibrere som om jeg ønsker å flytte det i en mappe e.l. - slik som det alltid har vært før. 

Har også forsøkt å holde knappen inne, både kort og lenge inne i safari osv - men alt fungerer som det alltid har gjort før? 

Den er aktivert under innstillinger.. Er jo en sånn greie der til å teste følsomheten. Det bildet skal vel bare veksle mellom å være grått og hvitt? Prøvd med alle følsomhetsinnstillingene, får testbildet til å veksle farge - men får det ikke til resten likevel  :(

Endret av Charming
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk! Nå fungerer det! Jeg trykket ikke hardt og kort nok nei. :) 
Men skjermen kan umulig ha godt av det? Jeg må jo trykke så hardt at jeg fysisk hører DUNK før den reagerer? 
Nesten ta litt "sats" med fingeren? Kan ikke skjønne at det skal bli en normal-greie å benytte denne funksjonen. 

(Og ja, nå har jeg satt følsomheten på "Lett". ) :(

Endret av Charming
Lenke til kommentar

Men skjermen kan umulig ha godt av det? Jeg må jo trykke så hardt at jeg fysisk hører DUNK før den reagerer? 

Nesten ta litt "sats" med fingeren? Kan ikke skjønne at det skal bli en normal-greie å benytte denne funksjonen. 

 

Skjermen tar neppe skade av det, du skal ikke behøve å trykke SÅ hardt. Du skal høre og føle et dunk når den reagerer, det er en liten dings inne i telefonen som skaper det og er helt normalt.

 

Det blir nok en helt normal funksjon å bruke, men som med alt nytt så trenger mange en periode med tilvenning. Gi det en sjanse du, kanskje du vil like å kunne bruke kraft som input etter hvert som det kommer flere og flere applikasjoner som utnytter dette.

Lenke til kommentar

First of all, I apologize for not writing in Norwegian. I do understand it, but can't express myself well enough to be able to enter such discussions. Second - bear in mind that this 3D touch will probably be working on applications that support such functions. Check this article and you will find out more on what apps do support 3D touch.

Cheers!

Lenke til kommentar

Takk! Nå fungerer det! Jeg trykket ikke hardt og kort nok nei. :) 

Men skjermen kan umulig ha godt av det? Jeg må jo trykke så hardt at jeg fysisk hører DUNK før den reagerer? 

Nesten ta litt "sats" med fingeren? Kan ikke skjønne at det skal bli en normal-greie å benytte denne funksjonen. 

 

Bare prøv deg frem. Det "dunket" du hører/kjenner er en vibrasjon som telefonen lager for at du skal skjønne at den har registrert det harde trykket. Min erfaring er at man venner seg fort til dette. Det er allerede for meg blitt en funksjon jeg er blitt avhengig av.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

3D touch er bare en funksjon hvor man berører flere pixler samtidig i skjermen når man presser fingeren mot skjermen?

 

Ettersom prosessoren lærer seg hvor mange pixler man berører kan den enkelt gi brukeren andre funksjoner avhengig av antall pixler man berører.

 

eller fungerer 3D touch med stylus også?

 

er litt nysgjerrig på teknologien bare.....siden glasset er hardt som fjell får jeg meg liksom ikke til å tro at jeg virkelig trykker eller bøyer inn denne med fingeren...

Lenke til kommentar

3D touch er bare en funksjon hvor man berører flere pixler samtidig i skjermen når man presser fingeren mot skjermen?

 

Ettersom prosessoren lærer seg hvor mange pixler man berører kan den enkelt gi brukeren andre funksjoner avhengig av antall pixler man berører.

 

eller fungerer 3D touch med stylus også?

 

er litt nysgjerrig på teknologien bare.....siden glasset er hardt som fjell får jeg meg liksom ikke til å tro at jeg virkelig trykker eller bøyer inn denne med fingeren...

Du trenger egentlig ikke spekulere eller fantasere deg frem til hvordan du tror det fungerer, det er godt forklart her:

 

http://www.apple.com/iphone-6s/3d-touch/

 

...det er altså kraften du trykker med, ikke antall piksler du berører...dermed en analog input.

Lenke til kommentar

@geirandreo: Ligger flere trykksensorer under glasset som registrere hvor hardt du trykker, jobber i kombinasjon med den vanlige digitizeren som registrere hvor du trykker. Glasset trenger derfor ikke være fleksibelt om man kombinere de to teknologiene. Skal man ha glede av dette med stylus til tegning osv, må det nok også være teknologi i pennen dersom det skal bli nøyaktig nok, men ja det kan brukes med stylus. 

 

sensor.jpg

 

Ble kanskje litt dårlig forklart men.. 

Endret av esoteric
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...