Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Ustabilt hovedkort-CPU. Ønsker tips om testprogram


Anbefalte innlegg

Skal feilsøke en maskin som har vært kronisk ustabil siden den var ny.

 

Har sjekket for bøyde pins så nå blir det feilsøk fra "bunn av" med kortet liggende på bordet strippet for alt unødvendig. (nyeste bios på plass.)

 

Asus P8P67 Deluxe.

i5-2500K (uklokket).

Corsair Vengeance 1600mz 2x4GB  ( har 2 sett av disse-totalt 16GB.

Win.8.1

 

Det jeg mangler for å sette i gang er noen gode programmer som kan brukes for å finne

ut om det er hovedkortet eller CPU osv som er defekt.

 

Det er supert hvis noen gidder legge ved linken til evt forslag :)

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør kanskje først og fremst sjekke ram'en /minnet ditt. Prime 95 er et greit program å teste med: http://www.mersenne.org/

Greit også å sjekke om du har temperaturproblemer? Vifte som har stoppet / feil montert kjølevifte :) .. Speedfan er grei å sjekke med: http://www.almico.com/speedfan.php

Videre kan det jo være andre ting? Lurt å kjøre en runde med Malwarebytes.. Og Ccleaner.. 

For å sjekke grafikkort er jo FurMark ett greit program..

Håper dette kan hjelpe deg litt!

Endret av Woff
Lenke til kommentar

Takker for svar:)

 

Har prøvd med flere PSU,er.

Rammen er også testa men en grundigere sjekk av den tar jeg en gang til.

 

Har også byttet HD og prøvd med SSD.

Ren install hver gang med Win.8.1

Prøvd flere skjermkort også.

 

2 USB 2.0 porter på hovedkort virker ikke så mistenker mest hovedkortet.

Tempraturer har sett greit ut.

 

Systemet starter og det går greit å legge inn Windows og drivere.

Så jeg trenger igrunn bare noen programmer til å stresse systemet med så jeg kansje finner feilen.:)

 

Skal teste det som er foreslått her :)

Lenke til kommentar

Ikke helt samme symtom men var plaget med restart å lockup under oppstart når noe var koblet til usb.

 

Viste seg at en rens av cpu (undersiden) løste alle mine problemer. Dette var på et z97 kort med 4670k.

Tenkte ikke på å rense CPU under da det så fint ut.. Sjekka bare grundig etter bøyde pinner.

Her skal alt prøves så takker:)

Lenke til kommentar

Ta i det minste å sett opp hovedkortets BIOS instillinger slik det vises til her først og fremst.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1396592&p=18643793

 

Merk " internal PLL overvoltage/override"=disabled ,turbo-v=off, TPU=off, og bclk pcie freq lik 100mhz (ikke 104)

Og bruk jedec spd data satt manuelt ihh til corsair spesifikasjon på minnet inkl ddr voltage (ikke bruk xmp)

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Ta i det minste å sett opp hovedkortets BIOS instillinger slik det vises til her først og fremst.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1396592&p=18643793

 

Merk " internal PLL overvoltage/override"=disabled ,turbo-v=off, TPU=off, og bclk pcie freq lik 100mhz (ikke 104)

Og bruk jedec spd data satt manuelt ihh til corsair spesifikasjon på minnet inkl ddr voltage (ikke bruk xmp)

Takker.. skal prøves.. Vil ta litt tid før jeg får fyrt opp og satt i gang. Venter på en PSU som kommer om noen dager.

 

Pussige greier hvis det skulle være bios "feil".  Har 3 andre helt like maskiner og de er dønn stabile med XMP så rammen kjører på 1600mz. Har vel kun satt strømstyring til "normal" i bios og XMP. Ellers er alt "Stock" på alle maskiner.

 

Jeg skrur alltid av alt av hvilemodus og strømsparing samt sjekker at bryterne på h.kortet står disablet med tanke på auto OC og EPU osv. Gjort det samme på alle. (er en del forsjellige revisjoner av dette kortet,,så det kan jo spille inn..har sjekket at det er såkalt rev.B3 som kom etter fadesen med chipsetfeil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...