Gå til innhold

[Løst] GTX 970 eller R9 R390 til 1080p gaming


Anbefalte innlegg

Som tittelen sier så er jeg usikker på hvilket kort jeg skal kjøpe. Skal spille i 1080p med kun én skjerm foreløpig.

 

Nå står det mellom:

 

MSI GeForce GTX 970 Gaming 4G Twin Frozr V - til 3589,-

http://www.multicom.no/msi-geforce-gtx-970-gaming/cat-p/c/p7642164
 

Asus Radeon R9 390 Strix Gaming DirectCU III OC HDMI 3xDP 8GB - til 3490,-

http://cdon.no/elektronikk/asus-radeon-r9-390-strix-gaming-directcu-iii-oc-hdmi-3xdp-8gb-p34986867

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

GTX 970 er best om du skal oppgradere senere med et skjermkort til av samme type, altså SLI (trekker mye mindre strøm). Det er også veldig god sjanse (nesten garantert) for at du kan overklokke det opp til (og forbi) samme ytelse som R9 390 (på stock). Det har HDMI2.0, og støtte for hardware koding av typisk 4K videomateriale. Det har også mye bedre ytelse i enkelte spill, som Project Cars, Wolfenstein, og WOW:WoD.

 

R9 390 har noe bedre ytelse i de fleste spill. Spesielt i høyere oppløsning. Det betyr at på en 1080p skjerm kan du oftere få bedre grafikk med R9 390 enn med GTX970. Du skrur på VSR i driveren og lar kortet rendre spillet i en høyere oppløsning enn skjermen din. I for eksempel Shadow of Mordor ser man at man kan fint spille i 1440p@60Hz, mens samme innstilling med DSR på GTX970 vil resultere i mye mer hakking ettersom average ligger såvidt over 60fps. Du vil se at dette er en gjenganger for mange av spillene. Man kan spille i høyere oppløsning enn 1080p med R9 390. Så ut av boksen er R9 390 et ganske mye bedre skjermkort (mye takket være VSR). Det er et par spilltitler som favoriserer GTX970, men de er fint spillbare på R9 390 også. R9 390 blir ikke nødvendigvis varmere enn GTX970 selv om det trekker mer strøm. Det kommer an på kjøleløsningen for både skjermkort og kabinett. Dette kan gi noe mer støy, men de fleste tester viser at selve kjøleløsningen på skjermkortet som regel gjør jobben uten nevneverdig mer støy.

 

Min favoritt i klassen er altså R9 390. I hovedsak fordi man kan få bedre grafikk med det. Men også på grunn av at om man skal oppgradere skjerm senere, så er ARR skjermer mye billigere med FreeSync enn med G-Sync.

 

Men når alt kommer til alt, så ville jeg i prisklassen valgt denne. 500 Kr ekstra, og det er mer riktig å sammenlikne med GTX980 som koster minst 1000 Kr mer enn det igjen. Jeg kan ikke forstå noe annet enn at R9 390X med det blir en overlegen konge i ytelse/krone.

Endret av Gabri3L
  • Liker 2
Lenke til kommentar

GTX 970 er best om du skal oppgradere senere med et skjermkort til av samme type, altså SLI (trekker mye mindre strøm). Det er også veldig god sjanse (nesten garantert) for at du kan overklokke det opp til (og forbi) samme ytelse som R9 390 (på stock). Det har HDMI2.0, og støtte for hardware koding av typisk 4K videomateriale. Det har også mye bedre ytelse i enkelte spill, som Project Cars, Wolfenstein, og WOW:WoD.

 

R9 390 har noe bedre ytelse i de fleste spill. Spesielt i høyere oppløsning. Det betyr at på en 1080p skjerm kan du oftere få bedre grafikk med R9 390 enn med GTX970. Du skrur på VSR i driveren og lar kortet rendre spillet i en høyere oppløsning enn skjermen din. I for eksempel Shadow of Mordor ser man at man kan fint spille i 1440p@60Hz, mens samme innstilling med DSR på GTX970 vil resultere i mye mer hakking ettersom average ligger såvidt over 60fps. Du vil se at dette er en gjenganger for mange av spillene. Man kan spille i høyere oppløsning enn 1080p med R9 390. Så ut av boksen er R9 390 et ganske mye bedre skjermkort (mye takket være VSR). Det er et par spilltitler som favoriserer GTX970, men de er fint spillbare på R9 390 også. R9 390 blir ikke nødvendigvis varmere enn GTX970 selv om det trekker mer strøm. Det kommer an på kjøleløsningen for både skjermkort og kabinett. Dette kan gi noe mer støy, men de fleste tester viser at selve kjøleløsningen på skjermkortet som regel gjør jobben uten nevneverdig mer støy.

 

Min favoritt i klassen er altså R9 390. I hovedsak fordi man kan få bedre grafikk med det. Men også på grunn av at om man skal oppgradere skjerm senere, så er ARR skjermer mye billigere med FreeSync enn med G-Sync.

 

Men når alt kommer til alt, så ville jeg i prisklassen valgt denne. 500 Kr ekstra, og det er mer riktig å sammenlikne med GTX980 som koster minst 1000 Kr mer enn det igjen. Jeg kan ikke forstå noe annet enn at R9 390X med det blir en overlegen konge i ytelse/krone.

 

Ser ut til at XFX R9 390X krever strømforsyning på 750W. Jeg har EVGA SuperNova G2 550W så da går vel ikke? Isåfall hva anbefaler du da?

Lenke til kommentar

Siden du vurderte R9 390 regnet jeg med du hadde minst 750W PSU. Når produsenter kommer med "minstekrav" til størrelsen på PSU så er det riktignok for det meste for å ha ryggen klar. Og om du har en (strøm)"snill" prosessor som ikke overklokkes, og bare en SSD og et par vifter i kabinettet så regner jeg med din PSU klarer jobben greit selv med en R9 390X. Men det er vanskelig å anbefale det. Med 550W vil jeg si det nesten er en "tommelfingerregel" å gå for GTX970.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

black refinery har 550w psu og overklokkbar cpu også asus 390

Det er Black Refinery jeg går får, men er bare litt usikker. Har en del venner som mener at r9 390 blir veldig mye varmere enn 970, i tillegg til at den ekstra VRAM'en ikke har noe å si.

 

 

Jeg tolket det som at du har en maskin med 550W PSU. Men er det slik at du holder på å plukke ut deler for å bygge maskin i stedet? Har du skjermen også?

 

Ellers så kan det være greit å skille på "blir varmere", og "trekker mer strøm". R9 390 trekker faktisk relativt mye mer strøm enn et GTX970, men om det blir varmere? Det er det kjøleløsningen som avgjør. Riktignok betyr å trekke mer strøm det samme som at det dannes mer varme, men hvis du bare får den varmen ut av kabinettet, så er det ingenting i veien for at 390 GPU'en faktisk er kjøligere enn GTX970'en. Det stiller man bare inn i vifteprofilen (på bekostning av støy selvfølgelig).

 

At 390'ens ekstra VRAM ikke kommer til å ha noe å si de neste årene var en spådom det står respekt av. Men jeg kommer nok ikke til å ta det for god fisk før vennene dine har bevist at de faktisk er synske. La oss si vi høres igjen etter helgen når de har vunnet i lotto. :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

black refinery har 550w psu og overklokkbar cpu også asus 390

Det er Black Refinery jeg går får, men er bare litt usikker. Har en del venner som mener at r9 390 blir veldig mye varmere enn 970, i tillegg til at den ekstra VRAM'en ikke har noe å si.

 

 

Jeg tolket det som at du har en maskin med 550W PSU. Men er det slik at du holder på å plukke ut deler for å bygge maskin i stedet? Har du skjermen også?

 

Ellers så kan det være greit å skille på "blir varmere", og "trekker mer strøm". R9 390 trekker faktisk relativt mye mer strøm enn et GTX970, men om det blir varmere? Det er det kjøleløsningen som avgjør. Riktignok betyr å trekke mer strøm det samme som at det dannes mer varme, men hvis du bare får den varmen ut av kabinettet, så er det ingenting i veien for at 390 GPU'en faktisk er kjøligere enn GTX970'en. Det stiller man bare inn i vifteprofilen (på bekostning av støy selvfølgelig).

 

At 390'ens ekstra VRAM ikke kommer til å ha noe å si de neste årene var en spådom det står respekt av. Men jeg kommer nok ikke til å ta det for god fisk før vennene dine har bevist at de faktisk er synske. La oss si vi høres igjen etter helgen når de har vunnet i lotto. :p

 

Hahaha, har kjøpt alle delene unntatt GPU'en som jeg skal kjøpe i helgen en gang. Til nå har jeg alle delene i Black Refinery, har tatt Fractal Define R5 over S da.

 

EDIT: Skjerm har jeg også (ASUS VG248QE)

Endret av MrCamo
Lenke til kommentar

R9 390 yter bedre. Så bang for the buck ligger der.

 

Overklokker man begge, så er det ikkje sikkert 390 yter bedre.  

 

Uten å være noe fanboy av noe som helst annet enn Areca raidkontrollere, så ville jeg ha valgt GTX 970 av disse 2. Grunnen er at de aller fleste 970 overklokkes lett til 1500mhz + uten å justere opp spenningen :)

 

390 er kjipe på overklokkinga og stopper ofte rundt 1150-1200mhz.

 

Verdt å tenke på synes jeg ved kjøp.

Lenke til kommentar

Min erfaring er at 970 kortet drar det meste knirkefritt uklokka . 

 

Jeg har tidligere hatt et R9 kort men gud som det bråker. Jeg er ikke ømfintlig når det kommer til støy osv, Men amd kort generelt bråker mye og har etter min erfaring mye høyere tempratur. 

 

970 kortet jeg har går sjeldent varmt, MSI kortet har automatisk vifte, som øker og senker RPM etter varme. Så når du ikke spiller osv så går viftene meget rolig eller så går de ikke i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Men siden R9 390 yter bedre enn 970 i flere spill, selv i 1080p + at man får med en god del ekstra VRAM så lønner det vel seg å kjøpe denne? Står flere steder at R9 390 overclocka slår 970 overclocka også.

 

Om overklokking er viktig for deg, så er det et argument for 970. 970 har nok som Nizzen sier, en del høyere suksessrate. Med 390 så kreves litt flaks for å få et kort som klokker bra. Og med litt flaks til, så kan du med 390 aktivere alle shader'ene, og sitte igjen med et ekte 390X. Dessverre er som sagt PSU i "Black Refinery" for svak til at det har noe for seg. I dette oppsettet velger man ikke 390 for å overklokke eller unlocke shader'e. Man er interessert i "ut av boksen" ytelse. Og om man får en grei liten overklokk oppå det uten å bruke for mye strøm, så er det en fin liten bonus, men ikke noe mer. Man må ha litt strøm igjen til å overklokke CPU også..

 

Grunnen til at 390 er min favoritt er at den er bedre i de fleste spillene som er viktig for meg, med stor nok margin til at jeg mener det er av betydning. Videre liker jeg at grafikken er så bra som mulig på detaljnivå, og om man kan rendre et spill i 4K med 390, men ikke med 970, ja da får man mer detaljer med 390 enn med 970. Det samme med 1440p. Og det er det vi ser i TPU benchmarkene, at ofte ramler 970 uforholdsmessig mye av i høyere oppløsning enn 1080p. Men om man bare skal spille i 1080p og ønsker så mange fps som mulig. Da er det 970 som trekker det lengste strået.

 

Den aller beste grunnen til å velge 390 er fremdeles FreeSync skjermer. Ta for eksempel en av de aller mest populære G-Sync skjermene: Asus PG278Q, den koster på det billigste 6890Kr. Samme skjerm med FreeSync i stedet, i form av MG278Q, og vi er nede i 4490Kr. Altså 2400Kr spart bare på skjermvalget. Legg de pengene i skjermkortet, så snakker vi GTX970 mot R9 Fury i stedet. Bare synd man fremdeles ikke har PSU til å drive det. :p

Lenke til kommentar

Men siden R9 390 yter bedre enn 970 i flere spill, selv i 1080p + at man får med en god del ekstra VRAM så lønner det vel seg å kjøpe denne? Står flere steder at R9 390 overclocka slår 970 overclocka også.

Da gjør du forumet bedre, ved å linke til disse testene. Dermed så blir ballen lagt død på det området :D

 

 

 

Kanskje :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...