Gå til innhold

Oppgradere litt...


elementz

Anbefalte innlegg

Har lyst å oppgradere pcen til i7 - 6 core men er usikker på hvordan gå fram og hva er det jeg faktisk trenger å oppgradere. Jeg tror ikke min motherboard støtter i7 så antar at jeg må oppgradere den også.

 

Hvordan blir det isåfall med drivere og OSen? Må jeg reinstallere alt eller hva skjer?

 

Her er hva jeg har per dags dato:

ASRock Z77 Extreme4 Intel® Z77, DDR3, PCI-E, SATA3, USB3, VGA, DVI, HDMI, ATX (Z77-EXTREME4-)
PRODUKSJONSVARE DVD±R/RW DL brenner svart (bulk), SATA (DVDRW_SATA_BLACK)
CHIEFTEC A-135, nätdel, 850W ATX12V ver 2.3/ EPS12V, 14cm fläkt, 80PLUS (APS-850C)
INTEL 3rd Generation Core i5-3570K Quad Core 3.4-3.8GHz "Ivy Bridge" LGA1155, Intel HD Graphics 4000, 6MB, 77W TDP, Boxed (BX80637I53570K)
G.SKILL Ripjaws-X 16GB DDR3 Kit (4x4GB) PC3 12800 1600MHz Non-ECC CL9 9-9-9-24-2N 1.5V (F3-12800CL9Q-16GBXL)
INTEL SSD 520 Series 180GB 2.5" SATA 6Gb/s, 25nm, MLC, OEM (SSDSC2CW180A310)
ASUS VGA-Card nVidia GTX670 2GB PCI-E 2xDVI/ HDMI/ DP HDCP PhysX CUDA DDR5 DirectCu II Fan (GTX670-DC2-2GD5)
MICROSOFT Windows 7 Home Premium OEM - kun med PC (GFC-01051-NO-MULTI)
ASUS PCE-N10 Wireless N - 802.11b/ g/ n 150Mbps PCI-Ex1 Adapter (PCE-N10)
WESTERN DIGITAL CAVIAR BLACK 1TB SATA3 7200RPM 64MB (WD1002FAEX)
 
(tatt fra ordre listen)
 
Jeg vil oppgradere til Intel Core i7-5820K. Da skjønner jeg at jeg må oppgradere motherboard også. Hva burde jeg isåfall gå for? Er dette vannskelig å få til?
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må bytte rambrikkene også, til DDR4. Du trenger også en CPU-kjøler hvis du har stockkjøler nå.

 

Ja du må re-installere alt etterpå.

 

Om det er vanskelig? Nei det vil jeg ikke si.

Ang hva du bør kjøpe: Jeg liker Asus hovedkort. Kan anbefale Asus X99-A som er relativt rimelig alternativ. Når det gjelder DDR4 så går du for 4*4 GB, f.eks disse http://www.multicom.no/kingston-16gb-2666mhz-ddr4-non-ecc/cat-p/c/p7961492 (Ganske godt priset de der). 

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Hva skal du gjøre med PC'en? Hvis det er spilling så bør det holde lenge å oppgradere GPU og overklokke CPU litt.

 

Skal du ha 5820K, som er et meget godt CPU valg, så må du som Kyrre sier, ha nytt hovedkort, RAM og CPU-kjøler også. Windows skal visstnok følge hovedkortet, hvis det stemmer så må du ha ny lisens også.

Lenke til kommentar
HyperX Fury 2133MHz 16GB (4x4GB) 1.499,-

Intel Core i7-5820K, Socket-LGA2011-3 3.899,-

ASUS X99-A, Socket 2011-3 2.495,-

SUM:  7.893,-

 

Shit, 8.000,-. Trodde ikke upgrade kom til å bli såpass dyrt. 

 

Vil mest upgrade for streaming og da trenger jeg bra CPU. 

 

Nå er jeg usikker på hva jeg skal gjore. For å ikke snakk om all extra jobben med å installere alt på nytt...

Lenke til kommentar

8K for en 3570K, ett Z77 HK og 16 GB DDR3? Ja hvis du kjøper for den summen så kan du komme til meg også å handle :p

 

TS skal jo ikke bytte hele maskina. Hele maskinen er forøvrig heller ikke verd 8K .. Kanskje 5 max.

Snakker om et - som minus, tror du misforstod innlegget mitt  :tease:

altså 8000Kr minus evt det han får for det gml. 

 

@Vegard Intel sier at DDR3 kan skade Skylake Cpu, så DDR3L eller DDR4 er tingen, like greit å gå X99 da. 

 

EDIT: @Kyrre: Jeg hadde handlet de samme komponentene hos deg også, meen da med et siffer mindre  :roll:

Endret av Snusmumr1kk1
Lenke til kommentar

Argumentene for å velge 6700K er vel egentlig bare billigere HK som du nevner, og de er litt mer effektive (altså trekker mindre strøm). For en all-round gaming maskin kan det sikkert være greit nok.

 

"Problemet" er vel egentlig at vi nå er vant med krav til store PSU'er, iallfall hvis man har hatt litt forskjellig skjermkort de siste årene. I tillegg er strøm billig i norge, og kjøleløsninger er gode. Dermed ser jeg ikke på denne effektiviteten som et tungt argument, men det brukes.

Lenke til kommentar

Argumentene for å velge 6700K er vel egentlig bare billigere HK som du nevner, og de er litt mer effektive (altså trekker mindre strøm). For en all-round gaming maskin kan det sikkert være greit nok.

 

"Problemet" er vel egentlig at vi nå er vant med krav til store PSU'er, iallfall hvis man har hatt litt forskjellig skjermkort de siste årene. I tillegg er strøm billig i norge, og kjøleløsninger er gode. Dermed ser jeg ikke på denne effektiviteten som et tungt argument, men det brukes.

Hvem bryr seg om om de trekker 60 watt mindre? (eller hvor mye det er) overklokker man så gir man mest sannsynlig blanke f. uansett i akkurat det der. :p Selvsagt ikke alle som overklokker.

 

Ellers er det som du sier. De som er vandt med overklokking, Classy, full custom loop etc, bryr seg nok neppe. Men til de som vil ha en stille spill-maskin så kanskje det har noe å si for dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...