Gå til innhold

bytte ut harddisk med ny type


jensbu

Anbefalte innlegg

Hei.
Overtok for et år siden en stasjonær pc m/winXP, som har stått så og si ubrukt siden. Nylig gikk kjølingen på min 6 år gamle Laptop filleveien, og lurte dermed på om jeg kan bytte ut harddisken i den stasjonære maskinen med den som var i laptopen, uten at noe sier *pang* og ødelegges? Legger ved bilder av harddiskene. 160Gb er den gamle som var i den stasjonære, og 500gb er den fra laptopen.

...og her er den andre. Har prøvd å søke litt rundt, men blir desverre ikke klokere. Ikke alt jeg forstår enda

post-332331-310161_thumb.jpg

post-332331-772532_thumb.jpg

Endret av Hårek
Flettet 2 innlegg. Bruk 'Rediger' knappen, ikke lag unødig innlegg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du ønsker altså å bruke den stasjonære PC'en med harddisken fra den bærbare?

 

Hvilket operativsystem har du på den bærbare nå?

 

Du ikke installere operativsystemet på nytt, og spesielt ikke hvis du har Windows Vista, 7 eller nyere.

  1. Lag image (backup) av hele disken i laptop'en.
  2. Avinstaller alle drivere og programmer som spesifikt er til laptop'en. Avinstaller evt. driver til lagringskontroller også.
  3. Sjekk hvilket modus som benyttes på S-ATA-kontrolleren (IDE eller AHCI) i BIOS på laptop'en.
  4. Bruk samme modus i BIOS på den stasjonære PC'en. Laptop'en har sannsynligvis ikke støtte for RAID, så jeg tar ikke dette i betraktning.
  5. Bytt ut disken og se om alt starter opp uten problemer.
  6. Installér drivere som passer til den stasjonære PC'en.

Hvis alt nå fungerer uten problemer kan du vurdere å bytte S-ATA-modus fra IDE til AHCI, men da må du kanskje først inn i Windows-registret å bytte driver.

Lenke til kommentar

Takker for svar. Har Windows 7 på laptopen. Problemet er at den ble levert med Windows ferdig installert fra HP, og dermed vil ikke Microsoft godta produktnøkkelen som står på baksiden av laptopen, når jeg prøver å laste det ned fra nettsidene deres.

 

Problemet med laptopen nå er at den aldri vil kjøre i mer enn maks 10 min, før den blir overopphetet og skrur seg av. Må jeg lage et image fra laptopen, eller kan jeg koble den til(ikke bytte ut) den stasjonære pcen, og gjøre det fra den?

Endret av jensbu
Lenke til kommentar

Min foretrukne fremgangsmåte innebærer å redusere evt. risikoer. Ikke alt er helt nødvendig, men det forutsetter at ting går plettfritt (man vet aldri).

 

Du kan lage image fra den stasjonære PC'en. Greia er bare at du har noe å gå tilbake til i tilfelle noe går galt. Putt inn harddisken fra laptop'en og pass på at du ikke starter Windows fra den disken. Du må da inn i BIOS på den stasjonære PC'en og passe på at den ikke prøver å boote fra disken du puttet inn.

 

Hvis du har muligheten til å avinstallere drivere mens disken er i laptop'en minker risikoen for at noe kræsjer etter at du bytter PC. Hvis dette er vanskelig, kan det fortsatt gå fint å avinstallere dette etterpå. Jeg har før glemt å avinstallere drivere, og måtte bare rydde litt opp etterpå. Vil ikke være så bra om laptop'en slår seg av samtidig som drivere avinstalleres.

 

Du må nok aktivere Windows på nytt etterpå. Hvis automatisk aktivering ikke fungerer kan du prøve manuell aktivering. Hvis manuell aktivering ikke fungerer, kan du fortsatt forsøke å kjøpe ny lisens. Vet ikke om Microsoft vil la deg bruke den gamle lisensen hvis du kontakter dem og forklarer situasjonen.

 

Hvis du ikke får kjøpt ny lisens til Windows 7 og ikke vil oppgradere til Windows 10, finnes det en smertefri mulighet som strengt tatt ikke er helt lovlig, men det er noe du får vurdere selv ut i fra situasjonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for svar. Har Windows 7 på laptopen. Problemet er at den ble levert med Windows ferdig installert fra HP

 

Man kan legge inn windows på nytt selv om det er fra en HP maskin. Jeg flyttet nettopp win7 pro 64bit fra en kassert HP desktop til et nybygg (alle deler nye).

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1537902&st=0

 

Last ned Windows ISO fra denne tråden, regner med du har 64 bit (?). Boot på en minnepinne og velg så den versjonen av windows du har (Home Premium?). ISO fra linken her er klargjort slik at du kan velge alle versjoner under installasjon. Bruk lisensnøkkelen fra den grønne lappen på laptopen under installasjon. Er du heldig så trenger du ikke engang bruke den automatiske telefontjenesten for å aktivere windows. 

 

Etter win7 er aktivert så kan du oppgradere til Win 10 hvis du vil .. 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1630853&st=0

 

Edit:

Vedr å bruke harddisken fra laptop i desktop: HDD i en laptop er 2,5". Litt avhengig av åssen kabinett dette skal inn i er det mulig du må ha en 3,5" til 2,5" brankett for å montere den. De aller fleste kabinetter i dag støtter både 2,5" og 3,5" - så det burde jo gå greit.

 

Regner med du vet dette men jeg nevner det: Du mister alt på harddisken når du re-installerer windows. Så ha backup av viktig innhold fra laptop-harddisken før du begynner på re-install. 

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...