Gå til innhold

Bytte SSD på nye 27-tommers iMac med Retina 5K-skjerm


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg har gått å ventet en stund på hva som skulle presenteres av nye iMacer og i dag kom det altså noen nyheter. Nå vurderer jeg 27-tommers iMac med Retina 5K-skjerm i grunnkonfigurasjon. Jeg tenker at jeg sjøl kan oppgradere RAM, men hva med harddisk? Det er en 1TB snurredisk i grunnkonfigurasjonen, men jeg ønsker SSD. Har sett på ifixit og det ser jo ganske "slitsomt" ut å skifte disk. Ser også at det står skrevet om både "harddisk" og "SSD"? Er det to enheter i iMac?

 

Noen som har tanker om å bytte disk sjøl? Jeg er strengt tatt ikke veldig fingernem og ei heller veldig tålmodig :)

 

https://www.ifixit.com/Guide/iMac+Intel+27-Inch+Retina+5K+Display+SSD+Replacement/30537

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det sitter kun en harddisk i en iMac. Så lenge det ikke er en ren SSD disk så kaller Apple disken for Fusion Drive. Dette er en vanlig snurredisk med en liten SSD disk integrert, som har som formål å være et hurtiglager for ting du bruker ofte, sånn at denne dataen kan nåes raskt. OSX bestemmer selv hva slags data som lagres på den raske delen dog, det er ikke noe du selv kan kontrollere.

Lenke til kommentar

Ja, kjenner til fusiondrive. Men, ut fra step-by-step beskrivelsen til ifixit på hvordan bytte disk på forrige 5K, så er det både harddrive og SSD (PCIe?)... forvirrer meg en smule :) Hadde et håp om at maskinene som kom i dag var litt enklere å skifte disk på - og dermed spare noen tusenlapper.

Lenke til kommentar

La Apple montere SSDen i maskinen. Baser deg på 256GB og kjøp heller til ekstern lagring (NAS) om du trenger mer plass.

 

Joda, det blir dyrt, men...

 

Flashdiskene som Apple setter i er vel sata express og utrolig raske. Hvis du setter i en disk selv, er du litt up deep shit creek hvis noe går åt skogen med maskinen din.

I tillegg er det et helvete å bytte selv.

Lenke til kommentar

La Apple montere SSDen i maskinen. Baser deg på 256GB og kjøp heller til ekstern lagring (NAS) om du trenger mer plass.

 

Joda, det blir dyrt, men...

 

Flashdiskene som Apple setter i er vel sata express og utrolig raske. Hvis du setter i en disk selv, er du litt up deep shit creek hvis noe går åt skogen med maskinen din.

I tillegg er det et helvete å bytte selv.

Det er vel det jeg har kommet frem til etter litt frem og tilbake. Har også tatt steget opp tll den mellomste maskina, med i5 cpu, bedre grafikkort og SSD. 23590,-men... Jeg har et par eksterne ssd, men de er USB 2. Får klare meg med de til jeg tar meg råd til noe kjappere.

 

Siste spørsmål: i5 vs i7. Jeg bruker maskina mest til photoshop og relativt enkel webdesign. Spiller lite spill, men.. vil ha muligheten. Hva tenker dereom den i5 prossesoren? Burde man oppgradere til i7?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

La Apple montere SSDen i maskinen. Baser deg på 256GB og kjøp heller til ekstern lagring (NAS) om du trenger mer plass.

 

Joda, det blir dyrt, men...

 

Flashdiskene som Apple setter i er vel sata express og utrolig raske. Hvis du setter i en disk selv, er du litt up deep shit creek hvis noe går åt skogen med maskinen din.

I tillegg er det et helvete å bytte selv.

Det er vel det jeg har kommet frem til etter litt frem og tilbake. Har også tatt steget opp tll den mellomste maskina, med i5 cpu, bedre grafikkort og SSD. 23590,-men... Jeg har et par eksterne ssd, men de er USB 2. Får klare meg med de til jeg tar meg råd til noe kjappere.

 

Siste spørsmål: i5 vs i7. Jeg bruker maskina mest til photoshop og relativt enkel webdesign. Spiller lite spill, men.. vil ha muligheten. Hva tenker dereom den i5 prossesoren? Burde man oppgradere til i7?

 

Hei! Lurer på om du har bestemt deg eller hva du har kommet fram til ? Sitter med de samme vurderingene før oppgradering til iMac og har kommet fram til de samme valgene du har her. i5, 8GB ram (oppgraderer selv senere), SSD. Er dog 256 GB nok ? Håper det, til den prisen..  (Mitt bruk er for bilderedigering i Lightroom og Photoshop. )  Hadde vært fint å høre hva du kom fram til :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...