Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

ingen arbeidskontrakt, ingen lønn, tukling med timer


dan992

Anbefalte innlegg

hei! 

 

Jobbet i en sushirestaurant en helg og fikk ikke kontrakt. vet det er dumt, 

skrev meg inn i timebok antall timer, jobbet en dag med sjefen, en dag med en annen.

siste dagen gikk det for det meste i vasking, men fikk vite at jeg ikke var den de så etter.   

så jeg kommer inn for å få skrive ned fødselsnummeret, eposten min (da jeg sa nav ville se kontrakten/papirer på at jeg har vært der fordi jeg ante ugler i mosen, men da har hun pina meg endret på timene, gjort 15.00 om til 16.30 osv. noen har skrevet timer som ikke er min skrift engang. hun "tegnet" flere hundrelapper vekk.
nei hun hadde ikke rørt og gud av meg, må ha vært noen andre. fikk endret det tilbake. hun lovet at jeg skulle få det riktige, og hun skulle skrive gyldig bevis på at jeg har vært der så jeg kunne få hjelp av nav. det skjedde aldri, jeg purret, men hun sa at lønningsdagen ikke var vært enda siden jeg var "dagen etter" inne på alle opplysninger.

hun har eposten min, hun har nummeret mitt. hun påstår nå at hun ikke har nummeret mitt og ventet på at jeg skal ringe. hun sier jeg har gitt feil fødselsdato, at jeg skrev 12 oktober istedenfor 11. jeg vet selvfølgelig når jeg er født?? dessuten står det i boken , der det egentlig skal stå ansattnummer.

hun sa at bukse og skjorte skulle jeg få dekket. jeg spurte om jeg kunne legge til litt ekstra. for de skulle ligge på rundt 400. men det var klær jeg fikk beholde da alle skaffer de selv. (muntlig avtale)

jeg spurte om jeg kunne evt bruke 600 på bukse istedenfor begge deler. det gikk helt fint. hun kommer første dagen min og sier at det kun gjelder skjorte, 300-500kr. jeg sa rett ut at vi hadde en avtale, og som arbeidssøker hadde jeg ikke råd til dette, og du sa det etter jeg skiftet og tok av lapper. sagt er sagt, du skal selvfølgelig få dette.

nå skal hun ha klærne for at jeg skal få det dekket, så jeg får ikke dekket noe av klærne.

nå har hun sendt meg bilde på mms av at jeg skrev min egen fødselsdato feil, men den får jeg ikke åpnet engang.
bedriften søker alltid nye folk, (merkelig nok) og jeg får nok halv lønn. 

 

nummeret det står i telefonkatalogen, hun har sett profilen min på facebook, hun fikk eposten min. hun svarte ikke på meldinger da jeg spurte om hun var på jobb. de tjener flere hundre tusen dagen, og gidder ikke betale ut maks 2000kr i lønn :( siste nytt er at jeg får lønn den 15. noe som såvidt dekker klærne jeg skulle få dekket

Endret av dan992
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er typisk fagforeiningsmat, men eg antar at du ikkje er organisert. 

 

Saksgangen vidare her er at du sender arbeidsgiver rekomandert brev med krav om utbetaling av lønn, her bør du sette ein kort frist for utbetaling. Om det ikkje ordner seg innan fristen så er neste instans forliksrådet.

Alternativt sender du konkursvarsel der du slår bedrifta konkurs slik at du får lønna utbetalt av konkursboet.

 

Du kan lese meir på arbeidstilsynet sine sider:

http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78210

Lenke til kommentar

Resturantbransjen har vell også tidligere drevet med utstrakt bruk av "prøvejobbing" der den arbeidssøkande blir satt i arbeid utan lønn og opplæring, angivelig for å teste om arbeidssøkaren er brukande.

Så bare av den grunn er det veldig lurt å sørge for at arbeidsavtale på forhånd slik at du ikkje blir lurt til å jobbe gratis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...