Gå til innhold

Må dele inntekter på coverlåter - Youtube..


Adrax

Anbefalte innlegg

Jeg har en Youtube-kanal hvor jeg har lagt ut noen videoer av låter jeg har covret. Jeg har noen tusen views på hver av videoene og har slått på monetizing. Jeg er også en Youtube Partner. Det jeg ikke har oppdaget før nå er at inntektene på videoene er DELT med rettighetsinnehaveren. Det vil si at jeg må dele pengene jeg tjener på coveret mitt med Bruno Mars om jeg vil synge og spille en av hans låter og deretter legge videoen ut på Youtube. Alle mine covre er sunget av meg selv og spilt med min egen gitar.

 

 

Hvis jeg går inn i videobehandler på Youtube og trykker på en av mine videoer så står det "Inntektsgenerering - Deler annonseinntekter"

Videre står det "Du deler annonseinntektene med den relevante artisten eller rettighetsinnehaveren"

 

 

Det virker for meg veldig rart. Er dette riktig? Hvis det er slik at man er pålagt å dele inntektene på en coverlåt så skal jo alle band og artister som spiller coverlåter på puber/konserter betale noe av inntekten sin til den som eier låten? Hva er forskjellen på å covre en låt på Youtube kontra at DDE covrer en Katy Perry-låt på en av sine konserter?

 

 

Jeg er som sagt Youtube-partner, og for å ha AdSense (de som utbetaler inntektene fra Youtube-videoer) så må man være en Youtube-Partner. Hvis jeg velger å ikke være Youtube-partner, så kan jeg ikke få utbetalt noe penger. Vil det hjelpe å bytte til et annet nettverk enn Youtube Partner-nettverket? Eller vil samme problem oppstå om jeg finner meg et nytt nettverk å bli partner med?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis jeg går inn i videobehandler på Youtube og trykker på en av mine videoer så står det "Inntektsgenerering - Deler annonseinntekter"

Videre står det "Du deler annonseinntektene med den relevante artisten eller rettighetsinnehaveren"

 

 

Det virker for meg veldig rart. Er dette riktig?

 

Skulle bare mangle at den som faktisk har laget musikken/har rettighetene også får noen kroner. Hvis du vil slippe - lag egen musikk i stedet for å frynse på andre!

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Hvis jeg går inn i videobehandler på Youtube og trykker på en av mine videoer så står det "Inntektsgenerering - Deler annonseinntekter"

Videre står det "Du deler annonseinntektene med den relevante artisten eller rettighetsinnehaveren"

 

 

Det virker for meg veldig rart. Er dette riktig?

 

Skulle bare mangle at den som faktisk har laget musikken/har rettighetene også får noen kroner. Hvis du vil slippe - lag egen musikk i stedet for å frynse på andre!

 

 

Takk for din moralpreken men det var ikke det jeg spurte om.

 

Tror du Gitarkameratene med blant andre Espen Lind og Kurt Nilsen betalte inn noe til rettighetsinnehavere når de tjente seg rik og rikere på å turnere med "Hallelujah" i perioden 2006-2009 som var opprinnelig skrevet av Leonard Cohen? Plata deres het "Hallelujah" og de ga til og med ut en Live DVD med navnet "Hallelujah". Eller for å ta et annet eksempel "Sail Away" med David Gray som også var en stor suksess for dem. Tror du David Gray fikk noe av inntektene de tjente under den perioden..?

Lenke til kommentar

Å ha en "live performance" tells ikke som å selge sangen, men å legge på YouTube gjør det. Man må enten ha kjøpt rettigheter for å selge sangen eller i YouTube's tilfelle så kan rettighetshaverne bare ta sin del av kaka. De kan velge å sette "monetization", dvs reklame, på videoen din eller slette den fra YouTube. Siden du alerede har reklame på sangene så har de valgt å ta en del av den kaka istedenfor å slette sangen.

 

Det er egne firmaer som tar jobben med å selge rettigheter til å lage en coversang. Artistene har rettigheter på musikken og ordene i sangen, dvs rekkefølgen på ordene som utgjør sangen (så vidt jeg forstår). Du har ikke retten på din side på noen måte og må heller se på det som at rettighetshaveren er snill som ikke valgte å slette videoene dine.

 

Du kan bare google det så får du masse svar. Jeg fant denne http://diymusician.cdbaby.com/youtube/on-posting-cover-songs-on-youtube-music-licensing-law-explained/ som var en god forklaring :)

 

Så det korte svaret, nei det er ikke rart og ja, det er riktig :)

Lenke til kommentar

Vel når man lager ei CD med flere coverlåter og tjener masse penger på plata uten at rettighetshaverne får noe, så mener jeg det er rart. Men på Youtube så er det fy fy. Det er ikke det at jeg er imot at artister skal få sin del av kaka, det er mer det at det er kun Youtube som opererer slik.

 

Siden majoriteten av seermassen for covere er på Youtube, så må man bare finne seg i det. Jeg bare lurte på om det var riktig bruk av Content ID. For jeg har flere cover på Youtube som ikke passer med tredjeparts innhold, som derfor gjør at jeg får alle pengene for videoen (Når Google har tatt sin del). Det er bare på enkelte covere hvor jeg spiller sangen så likt originalen at Content ID gjenkjenner musikken at jeg må dele inntektene med rettighetshaverne.

Lenke til kommentar

Tror du Gitarkameratene med blant andre Espen Lind og Kurt Nilsen betalte inn noe til rettighetsinnehavere når de tjente seg rik og rikere på å turnere med "Hallelujah" i perioden 2006-2009 som var opprinnelig skrevet av Leonard Cohen? Plata deres het "Hallelujah" og de ga til og med ut en Live DVD med navnet "Hallelujah". Eller for å ta et annet eksempel "Sail Away" med David Gray som også var en stor suksess for dem. Tror du David Gray fikk noe av inntektene de tjente under den perioden..?

 

 

Les og lær om Tono...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tror du Gitarkameratene med blant andre Espen Lind og Kurt Nilsen betalte inn noe til rettighetsinnehavere når de tjente seg rik og rikere på å turnere med "Hallelujah" i perioden 2006-2009 som var opprinnelig skrevet av Leonard Cohen? Plata deres het "Hallelujah" og de ga til og med ut en Live DVD med navnet "Hallelujah". Eller for å ta et annet eksempel "Sail Away" med David Gray som også var en stor suksess for dem. Tror du David Gray fikk noe av inntektene de tjente under den perioden..?

 

 

Ja, det tror jeg.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Vel når man lager ei CD med flere coverlåter og tjener masse penger på plata uten at rettighetshaverne får noe, så mener jeg det er rart. Men på Youtube så er det fy fy. Det er ikke det at jeg er imot at artister skal få sin del av kaka, det er mer det at det er kun Youtube som opererer slik.

 

Ja det er rart hvis man ikke gir penger til rettighetshaverne når man lager en coverlåt-CD siden det ikke er lov. Det er ikke kun YouTube som opererer slik. Jeg trodde det kom klart frem i forrige innlegget mitt at artistene har rettighetene på både tekst og musikk så alle som vil bruke (les; Tjene penger på) teksten eller musikken de har laget må betale.

 

Virker som om du bare har lyst til å få ut litt frustrasjon fordi du "taper penger" :p

 

Edit; Skriveleif.

Endret av Belphegor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...