Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Graphical Glitches i noen spill.


Anbefalte innlegg

Hei.

I det siste har jeg begynt å oppleve graphical glitches i noen spill som kommer og går. Det går også utover skjerm 2 som jeg ikke spiller på (som oftest twitch eller noe lignende på den). Dette skjer bare i Euro Truck Simulator 2, Diablo 3, Star Wars Battlefront Beta og Wildstar (de jeg har opplevd i hittil), mens i andre spill har jeg ingen problemer. Har oppdatert driver via Geforce Experience og manuelt uten hell.

Er det noen som vet hva jeg kan gjøre for å fikse det?

 

EDIT:

Har nå skjørt en test og temp logging på Battlefront og når kortet kom eksakt opp i 70C krasjet det. Derfor speedet jeg opp viftene slik at den holdt seg under 70C og da var det ikke noe problem. Spørsmålet nå er hvorfor kortet blir så varmt og ligger hele tiden på full load når jeg spiller battlefront. Har nå også testet på Euro Truck Simulator 2 og der har jeg alltid over 90% load, selv om jeg bruker settingsene som geforce experience anbefaler.

Har nå testet enda litt videre og det viser seg at kortet aldri får noen graphical glitches før den når 70C. Ser også at kortet mitt ikke vil over i PCI-E 3.0.

Har også testet Armored Warfare og der kom det også graphical gltiches og endte med at det krasjet og fikk opp feilmelding at device var fjernet. Testet en gang til og da makset loaden seg på 60% og tempen gikk opp i 75C

 

 

Takker for svar!

 

Specs:

Intel Core i7 3820

Corsair Dominator Platinum 4x4Gb 1866 MHz DDR 3

Gigabyte GeForce GTX Titan Black

MSI Big Bang X-Power II (hovedkort)

SSD til Windows

Div HDDer til resten

Windows 10

Endret av EnchantingVids
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv å logge GPU temp når du kjører spill  og se hva du får.

Har nå kjørt en test på Battlefront og den krasjet når jeg nådde eksakt 70C, så jeg åpnet da afterburner og skrudde opp viftene. Da kjørte jeg lavere temps og alt fungerte fint. Så noen ideer om hvordan jeg kan få kortet til å kjøre kjøligere. Sjekket også loaden og synes egentlig det var rart at kortet gikk opp i 98% load hele tiden.

Endret av EnchantingVids
Lenke til kommentar

Jeg synes det lukter reklamasjon av dette. Et skjermkort skal selvsagt kjøre stabilt ved 70 grader last, og om det ikke gjør det burde vifteprofilen vært annerledes fra fabrikant.

Edit: kjør en runde Furmark, og se hva som skjer. Den er gansk heavy, bruker den til stresstesting av skjermkort jeg selger selv.

Endret av knopflerbruce
Lenke til kommentar

Jeg synes det lukter reklamasjon av dette. Et skjermkort skal selvsagt kjøre stabilt ved 70 grader last, og om det ikke gjør det burde vifteprofilen vært annerledes fra fabrikant.

 

Edit: kjør en runde Furmark, og se hva som skjer. Den er gansk heavy, bruker den til stresstesting av skjermkort jeg selger selv.

Kjørte en runde furmark og toppet på 78C, mens viftene da var på 48%. Skal nevnes at jeg kjøpte gigabyte sin Titan Black versjon med ekstra kjøler (GHz edition)(http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=5046#ov) og at jeg har byttet kjøleren til gigabyte sin windforce.

Lenke til kommentar

Går ikke inn på spørsmål om garanti/reklamasjon, men om du reklamerer må du sørge for at du har fullstendig dokumentasjon av temperaturene du måler. Her er en liste over ting jeg mener du bør ta med i dokumentasjonen din (så du har en sterkere sak dersom forhandler skulle benekte reklamasjonsak):

  • Skjermkopi av program som logger temperatur i bakgrunnen når du spiller. Bruk helst 2 uavhengige program til dette i tilfelle forhandler vil kunne påberope seg at programmet du bruker ikke måler rett temperatur på kortet.
  • Ta bilde (foto) av innsiden på kabinett, nærbilde av skjermkort pluss bilde av hele kabinettet (iallefall området der skjermkort er plassert). Da dokumenterer du fri luftflyt.
  • Ta bilde (både foto og skjermkopi om mulig) av skjermbilde når disse glitch'ene oppstår. VIdeo kan også brukes om varigheten er for kort til å ta skjermkopi av.
  • Får du tilsvarende glitcher ved stresstesting vha. Furmark?

Har ikke testet med FurMark selv, men få med det viktigste.

Lenke til kommentar

Går ikke inn på spørsmål om garanti/reklamasjon, men om du reklamerer må du sørge for at du har fullstendig dokumentasjon av temperaturene du måler. Her er en liste over ting jeg mener du bør ta med i dokumentasjonen din (så du har en sterkere sak dersom forhandler skulle benekte reklamasjonsak):

  • Skjermkopi av program som logger temperatur i bakgrunnen når du spiller. Bruk helst 2 uavhengige program til dette i tilfelle forhandler vil kunne påberope seg at programmet du bruker ikke måler rett temperatur på kortet.
  • Ta bilde (foto) av innsiden på kabinett, nærbilde av skjermkort pluss bilde av hele kabinettet (iallefall området der skjermkort er plassert). Da dokumenterer du fri luftflyt.
  • Ta bilde (både foto og skjermkopi om mulig) av skjermbilde når disse glitch'ene oppstår. VIdeo kan også brukes om varigheten er for kort til å ta skjermkopi av.
  • Får du tilsvarende glitcher ved stresstesting vha. Furmark?

Har ikke testet med FurMark selv, men få med det viktigste.

Har nå testet videre på Euro Truck Sim 2, og av en merkelig grunn så sitter GPUen min på konstant over 90% load...

Lenke til kommentar

Jeg synes det lukter reklamasjon av dette. Et skjermkort skal selvsagt kjøre stabilt ved 70 grader last, og om det ikke gjør det burde vifteprofilen vært annerledes fra fabrikant.

 

Edit: kjør en runde Furmark, og se hva som skjer. Den er gansk heavy, bruker den til stresstesting av skjermkort jeg selger selv.

Tror du detter er en garanti sak/reklamasjons sak? Selv synes jeg det egentlig er rart at spill som Battlefront og Euro Truck Simulator 2 maxer ut kortet mitt, kan dette være en produksjons feil? Kortet i seg selv kjører stabilt på 70 grader i euro truck men det kommer graphical glithces som kan skylde at kortet er i full load.

Lenke til kommentar

Hvis det er en reklamasjonssak er det pga at kortet er ustabilt uten at det skal være noen grunn til det. Hvilken loadprosent det har er neppe noe du får gehør for hos hverken nettbutikk eller forbrukerråd.

Er det unormalt at kortet skaper graphical glitches istedenfor å droppe i fps, synes egentlig at der litt merkelig at jeg kjører stabil og høy fps på full load men at det skaper graphical glitches istedenfor.

Endret av EnchantingVids
Lenke til kommentar

Hvis det er en reklamasjonssak er det pga at kortet er ustabilt uten at det skal være noen grunn til det. Hvilken loadprosent det har er neppe noe du får gehør for hos hverken nettbutikk eller forbrukerråd.

Har nå testet enda litt videre og det viser seg at kortet aldri får noen graphical glitches før den når 70C. Ser også at kortet mitt ikke vil over i PCI-E 3.0

Lenke til kommentar

Det skal ikke være sånn.

Det kan ha sammenheng med minnebrikker som ikke får ordentlig kjøling eller det kan være problemer med gpu, uansett sånn skal det ikke være.

 

Se om du kan klokke ned hastigheten på minne, fungerer det så ligger problemet der. 

Det kan også være pga tidligere overklokking , dette kan drepe komponenter på kortet og skape artifacts.

Lenke til kommentar

Pcie-versjonproblemet kan være hovedkortet, og eventuelt hvilken slott du har benyttet (ikke alle er 3.0 på generell basis - har ikke sjekket ut ditt kort). Kjører du i den øverste skal det være 3.0, dog - det er vel en fabrikkstandard, nærmest.

Kjører det i 3.0 slot (øverste) og har enablet det i bios, men fortsatt ikke noe PCI-E 3.0, og det står på esken til kortet at det skal være 3.0

Lenke til kommentar

Det skal ikke være sånn.

Det kan ha sammenheng med minnebrikker som ikke får ordentlig kjøling eller det kan være problemer med gpu, uansett sånn skal det ikke være.

 

Se om du kan klokke ned hastigheten på minne, fungerer det så ligger problemet der. 

Det kan også være pga tidligere overklokking , dette kan drepe komponenter på kortet og skape artifacts.

Klokket ned hastigheten på minne med 1000MHz og det hjalp ikke noe særlig, kan hende det utsatte problemet et par grader.

Har aldri overklokket kortet selv, men kan hende OC Guru II har gjort noe da den har en boost setting som den kobler inn når den trenger. Uansett så er kortet bare litt over 1 år gammelt.

Lenke til kommentar

 

Pcie-versjonproblemet kan være hovedkortet, og eventuelt hvilken slott du har benyttet (ikke alle er 3.0 på generell basis - har ikke sjekket ut ditt kort). Kjører du i den øverste skal det være 3.0, dog - det er vel en fabrikkstandard, nærmest.

Kjører det i 3.0 slot (øverste) og har enablet det i bios, men fortsatt ikke noe PCI-E 3.0, og det står på esken til kortet at det skal være 3.0

 

Det kan fortsatt være hovedkortet :) Hvis du har et annet 3.0-kort liggende så er det verdt bryet å kryssjekke.

Lenke til kommentar

 

 

Pcie-versjonproblemet kan være hovedkortet, og eventuelt hvilken slott du har benyttet (ikke alle er 3.0 på generell basis - har ikke sjekket ut ditt kort). Kjører du i den øverste skal det være 3.0, dog - det er vel en fabrikkstandard, nærmest.

Kjører det i 3.0 slot (øverste) og har enablet det i bios, men fortsatt ikke noe PCI-E 3.0, og det står på esken til kortet at det skal være 3.0

 

Det kan fortsatt være hovedkortet :) Hvis du har et annet 3.0-kort liggende så er det verdt bryet å kryssjekke.

 

Det har jeg desverre ikke :p

Men kan nok hende det har noe med hovedkortet ja, hadde en 680 før og den også støttet 3.0 men fikk den ikke til å kjøre det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...