Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøp av Audi A4 (B7 - 2005-08) - råd


zanta

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor B7? legg i noen kroner ekstra å få deg en B8.. 

 

Jeg prøvde B7 og både kjørekomfort og utseende på B7 kontra B8 kan ikke sammenlignes.. 

Har hatt B8'en min i over et år nå og den er helt fantastisk.

Dog går den snart i innbytte til fordel for helt ny bil, men absolutt ikke fordi den er dårlig.. bare fordi jeg vil ha helt ny bil. 

Lenke til kommentar

Hvorfor B7? legg i noen kroner ekstra å få deg en B8.. 

Dette skal være en ekstrabil som kommer til å bli brukt bare innimellom, ved behov for bil nr 2 (3?). Jeg ønsker derfor å kjøpe en som er såpass "rimelig" at jeg ikke trenger kasko på den, og ser derfor i prisklassen 60-100k. B8 ligger som regel godt over 100k.

Lenke til kommentar

kan dessverre ikke hjelpe så mye med akkurat hva som er med b7 men kan endel om b6 og b8.. 

b7'en har vel fått vekk forstillingsproblemet de hadde med b6 og tidligere. 

 

B8 har endel problemer med at hjullagrene har en tendens til å ryke på lavere km stand. mine foran røk begge på 60000. 

Tror det berører de fleste modeller og tror også b7 sliter med det. 

Lenke til kommentar

Det var da kort for hjullager. Byttet det ene i fjor og det andre i år på gamlebilen (Opel), men den er kjørt nesten 300.000. På min MB B180CDI holdt de også kort, bare ca 100.000.

 

En fordel med B7 er at den er stort sett bygget på B6, så kjente feil fra B6 burde være borte. 

Lenke til kommentar

Det med hjullager er en kjent feil hvertfall på A5 og A4.. som sagt noe usikker på om det gjelder B7 men tror det gjør det. 

 

Kompisen min har en a5.. samme problemet når hans var kjørt 80000 km. 

Uansett garantisak for meg så ble byttet på garantien. 

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Den har 1.6 l (102 hk) bensin, motorkode ALZ, 5-tr manuell, kjørt ca 150.000. Dette er vår ekstrabil, brukes vanligvis bare et par ganger i måneden. God å kjøre, stabil uansett vei og føre, bra på vinterføre, komfortabel (ikke sportspakke, og 16" på både s og v) og stillegående, Romslig foran, stort bagasjerom, relativt trangt baksete for bilstørrelsen. Motoren går akkurat like dårlig som man kan forvente med så liten motor på så stor bil, men den trekker overraskende bra på lave turtall, så man slipper å jobbe for å holde siget på motorveien.

 

Feil så langt:

- Motortemperaturmåler i instrumentpanel virker ikke: Byttet temperatursensor

- Avgasslampe lyser + motor går i nødmodus av og til + svak oljelukt fra klimaanlegg når motor er varm og bil står stille: Byttet veivhusventilasjonslange

- Avgasslampe lyser: Byttet lambdasensor foran kat

- Avgasslampe lyser: Byttet vakuumslange pga en liten sprekk

- Bruker noe olje, har ikke målt hvor mye enda (kanskje ca 0,5 l pr 1000 km)

Lenke til kommentar

I instruksjonsboken for min 2010 A4 2.0TDI er det hvertfall oppført et oljeforbruk på 0,5l per 1000km. Stemmer ganske bra i forhold til faktisk forbruk, uten at jeg synes det er spesielt plagsomt. Har alltid en liters flaske med motorolje i hjulbrønnen sånn i tilfelle det blir litt lavt nivå. Kan ikke tenke meg at det skal være særlig negativt for en brenselmotor at den bruker litt olje.

 

Erfaringen min med brukte (små) bensinmotorer uten turbo er at det ofte er mye slitasje på alle mulige slags deler som ikke vanligvis ryker fra tid til annen. Tror nesten dette må komme av at de har blitt kjørt fryktelig hardt i lange tider for at de faktisk skal flytte merkbart på seg.

Lenke til kommentar

Det som er viktig er at oljeforbruket er stabilt, og ikke plutselig endrer seg. Tidligere eier av bilen sa at dette hadde vært slik lenge, og at den hadde vært innom Møller for sjekke for noen år siden, uten at de kunne finne noen årsak til forbruket. Tenkte å gå over til 10-40W-olje på neste skift, for å se om forbruket minker da. Ellers ingen bekymringer rundt dette, som nevnt er dette ekstrabilen, som brukes lite.

 

Fra andre bilmerker har jeg god erfaring med små bensinmotorer uten turbo når det gjelder slitasje. Har hatt er bl.a. par Opel, den ene kjørt ca 180.000 km, den andre ca 350.000, og ingen av disse brukte olje av betydning, eller hadde andre feil i plagsomt stor grad. Den ene hadde motor med registerrem, og fikk ny vannpumpe og rem av og til. Bortsett fra dette, fikk den kun ny coil. Den andre hadde registerkjede, eneste som ble byttet på den var tomgangsregulator og LMM.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...