Gå til innhold

TEST: iPhone 6S


Anbefalte innlegg

Jeg kan også si "jeg har laget en telefon med force touch" akkurat som Huawei gjør. De har ikke shippet den ennå, og da teller det ikke.  Siste jeg så var at den kommer rundt jul en gang, så får vi se hvor bra de har fått til integrasjonen og hvor mange app-utviklere som velger å lage støtte i appene sine. Teknologien er bare en bitteliten bit av bildet. 

 

Nytt er ekstremt enkelt å få til. Alle klarer å få til nye ting ingen har gjort før. Det som er vanskelig er å få til nytt, nyttig og bra på en gang. Der er Apple i særklasse, selv om de gjerne vektlegger "nyttig" og "bra" mer enn "nytt" (og det er jeg glad for!). For de som vektlegger "nytt" over alt annet finnes det en haug med alternativer, for oss som vektlegger at produkter er avrundede, gjennomarbeidede og uten rariteter er det faktisk ganske labert utvalg. Kanskje en Nexus, samt Apples telefoner. HTC var nesten der men har gitt opp virker det som. Samsung nærmer seg ikke engang. 

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t8fn5F

Nå har jeg hatt 6s i ca. et døgn, foreløpig godt fornøyd. Selvsagt beste iPhone noensinne. Kjapp og responsiv, bra kamera, 3d touch funker flott. 

 

NFC. DLNA. Torrentnedlasting....

 

 

NFC gir ikke mening uten bruksområder. De begynner først å komme nå. DLNA og Torrents? Tja. Sikkert greit det. Har aldri savna det og bryr meg egentlig ikke. Kjører Plex på min telefon og det funker strålende. Uansett er vel dette apper og ikke features ved telefonen?

 

 

Fikk min 6S 64GB i går, samsung chip, godt fornøyd så langt. Telefon er er lynkjapp, 3d touch kommer til å gi nye muligheter for app utviklere, samt funksjoner i ios. Har ikke fått testet kamera så veldig mye, men det blir det muligheter for senere når man skal ut i skog og mark.

 

Til Sundan, hvor stor andel av mobilbrukerene bruker/vet hva er, ting som NFC, DLNA, og hvor mange laster ned torrenter på mobilen? Er dette funksjoner som er viktig for deg så se til android. Skjønner ikke hvorfor vi på død å liv må gjøre disse to operativsystemene prikk like?

 

Dere bekrefter det jeg skrev tidligere. Finnes der en funksjon som Apple fansen ikke har, så blir de funksjonene beskrevet som unyttige.

NFC og DLNA er like viktige som 3D-Touch.

 

NFC er råflott. Når noen av mine venner kommer på besøk, holder de telefonen borti en liten brikke og får tilgang på mitt trådløse nettverk og media arkivet, så en teknologi er ikke uviktig bare fordi man ikke ser bruksområdet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

NFC er råflott. Når noen av mine venner kommer på besøk, holder de telefonen borti en liten brikke og får tilgang på mitt trådløse nettverk og media arkivet, så en teknologi er ikke uviktig bare fordi man ikke ser bruksområdet.

 

Uten at de må installere noe som helst eller ha en spesifikk telefonmodell? Da er det i såfall absolutt en nyttig funksjon. Må de installere noe først er det jo mye mer styr enn å bare gi passordet. 

 

Du tar forresten helt feil - det er masse nyttige ting på Android som ikke iOs har, og masse tull på iOs som ikke burde vært der. Live Photos-tullet på 6s for eksempel. Og mange av de innebyggede appene. Men produsentene er ikke like her - jeg mener absolutt at Apple er langt bedre på å si nei til å lansere tull enn alle konkurrentene. 

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

 

 

 

NFC er råflott. Når noen av mine venner kommer på besøk, holder de telefonen borti en liten brikke og får tilgang på mitt trådløse nettverk og media arkivet, så en teknologi er ikke uviktig bare fordi man ikke ser bruksområdet.

 

Uten at de må installere noe som helst eller ha en spesifikk telefonmodell? Da er det i såfall absolutt en nyttig funksjon. Må de installere noe først er det jo mye mer styr enn å bare gi passordet. 

 

Du tar forresten helt feil - det er masse nyttige ting på Android som ikke iOs har, og masse tull på iOs som ikke burde vært der. Live Photos-tullet på 6s for eksempel. Og mange av de innebyggede appene. Men produsentene er ikke like her - jeg mener absolutt at Apple er langt bedre på å si nei til å lansere tull enn alle konkurrentene. 

 

Noe mer her.. Ikke prøvd alt, men WiFi tilgangen er prøvd ut..

 

http://trendblog.net/creative-and-useful-ways-to-use-nfc-tags-with-your-smartphone/

Lenke til kommentar

Noe mer her.. Ikke prøvd alt, men WiFi tilgangen er prøvd ut..

http://trendblog.net/creative-and-useful-ways-to-use-nfc-tags-with-your-smartphone/

 

 

Jeg vet veldig godt hva NFC kan brukes til om støtten er der, men inntrykket mitt er at det stort sett blir med teorien. Unntaket er vel pairing (som Apple i stedet løser med BLE) og betaling (som ikke funker i Norge uten idiotløsninger med spesialsim eller spesial-minnekort). 

 

Trodde utfra det du sa at det faktisk fantes en fungerende standard på Android for å dele nettverksinfo via NFC. Det hadde vært kult. Dessverre ser det ut som alle løsninger krever at  alle som skal koble til laster ned en app for at det skal funke, noe som er utrolig mye mer styr enn å bare dele passordet. 

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

.."Unntaket er vel pairing (som Apple i stedet løser med BLE)"..

 

Hvordan fungerer det?  

 

Pairing er noe av det jeg syntes NFC er nyttigst til. 

 

På akkurat samme måten som med NFC. Legg inntil, og du har satt opp/pairet. BLE kan gjøre mye det samme som NFC bare med litt større båndbredde og rekkevidde.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

 

Noe mer her.. Ikke prøvd alt, men WiFi tilgangen er prøvd ut..

http://trendblog.net/creative-and-useful-ways-to-use-nfc-tags-with-your-smartphone/

 

 

Jeg vet veldig godt hva NFC kan brukes til om støtten er der, men inntrykket mitt er at det stort sett blir med teorien. Unntaket er vel pairing (som Apple i stedet løser med BLE) og betaling (som ikke funker i Norge uten idiotløsninger med spesialsim eller spesial-minnekort). 

 

Trodde utfra det du sa at det faktisk fantes en fungerende standard på Android for å dele nettverksinfo via NFC. Det hadde vært kult. Dessverre ser det ut som alle løsninger krever at  alle som skal koble til laster ned en app for at det skal funke, noe som er utrolig mye mer styr enn å bare dele passordet. 

 

 

Må ha en app for å programmere de taggene...

På telefonen aktivere man bare NFC og holder den borti taggen, så kommer det automatisk..

 

 

 

 

NFC tags can be small stickers, which contain a small unpowered NFC chip. Depending on how the tag is programmed, it can change various settings, launch apps and perform certain actions just by holding your phone close to it. To do this, the tag takes a small amount of power from the smartphone and sends its stored information onto it.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

NFC tags can be small stickers, which contain a small unpowered NFC chip. Depending on how the tag is programmed, it can change various settings, launch apps and perform certain actions just by holding your phone close to it. To do this, the tag takes a small amount of power from the smartphone and sends its stored information onto it.

 

 

Så hvem som helst med en Androidtelefon kan gå bort til en NFC-tag som er riktig programmert, og da vil de få overført nødvendig informasjon automagisk uten å trenge spesialsoftware? Det er i tilfelle ganske kult. 

 

Edit: Ser nå at det funker fra 5.0 og oppover. Kudos til Google.  Det er sånt som dette jeg mener når jeg snakker om å få til features som faktisk er nyttige, og ikke bare features for å gjøre noe nytt.

Endret av Audun_K
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

Problemet der er jo at de aller fleste Androidtelefoner er værfast på Android 4 eller i verste fall 2. Så At det kun funker på Android 5 og oppover er jo litt nedtur.

Lenke til kommentar

Problemet der er jo at de aller fleste Androidtelefoner er værfast på Android 4 eller i verste fall 2. Så At det kun funker på Android 5 og oppover er jo litt nedtur.

Det er jo bare et problem for dem selv og de som kjører på gamle versjoner er nok også de som ikke bryr seg så mye om å bruke de nyeste funksjonene, så det har ikke så mye og si i praksis. På samme måte som om Apple lot andre installere iOS på sin hardware, så ville det vært like mye fragmentering der, men iPhone ville jo ikke vært noe dårligere av den grunn. Syntes ikke fragmentering er et problem. 

Lenke til kommentar

 

 

Problemet der er jo at de aller fleste Androidtelefoner er værfast på Android 4 eller i verste fall 2. Så At det kun funker på Android 5 og oppover er jo litt nedtur.

Det er jo bare et problem for dem selv og de som kjører på gamle versjoner er nok også de som ikke bryr seg så mye om å bruke de nyeste funksjonene, så det har ikke så mye og si i praksis. På samme måte som om Apple lot andre installere iOS på sin hardware, så ville det vært like mye fragmentering der, men iPhone ville jo ikke vært noe dårligere av den grunn. Syntes ikke fragmentering er et problem.
Nei for en vanlige forbruker er det sikkert det samme om han bruker android 3.0 eller 6, men de får ikke sikkerhets oppdateringer og nye apps vil ikke fungere.
Lenke til kommentar

Jeg selger bøtter og spann av billige Android telefoner, selv med Android 2.3 enda, de som kjøper dem, de er ikke på nett med telefonen, de bruker den kun til å ringe og sende SMS. De som er interessert i nye apper osv, de har alltid en nyere/dyrere/bedre telefon. Dette er ikke et problem for noen, tvert imot, skulle de vedlike hold telefoner som koster 500 kr i dag, i 5-6 år, så ville prisen på den også blitt noe helt annet, så for de som velger de modellene her, så er pris viktigere, også enn sikkerhet. Men dette blir avsporing. 

Endret av esoteric
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg selger bøtter og spann av billige Android telefoner, selv med Android 2.3 enda, de som kjøper dem, de er ikke på nett med telefonen, de bruker den kun til å ringe og sende SMS. De som er interessert i nye apper osv, de har alltid en nyere/dyrere/bedre telefon. Dette er ikke et problem for noen.

Hmm da tror jeg du er overoptimistisk. mange bytter i telefonen før etter 3-4-5 år og har de da android så ligger de langt etter med oppdateringene. modern har samsung galaxy s5 active som som jeg mener kjører android 4.4. hun bruker bankapper, er litt på nett med mobilen og sjekker mail etc. hun kan jo dermed være et greit mål for kriminelle. Vi som er mer teknisk anlagt er jo et mindre attraktivt mål. men noe mega problem er det ikke.
Lenke til kommentar

Ja, det er mulig jeg er litt overoptimistisk,  og joda, jeg er enig i at kunne og burde ha vært bedre enn det er, men jeg ser ikke problemene ute i praksis, og som mobilforhandler, så kommer veldig mange til meg med mobilproblemene sine. 

 

S5 Activ får fortsatt oppdateringer, ikke så kjapt men, og sikkerhetsoppdateringer kommer ikke alltid i form av nytt Android versjonnummer. 

Endret av esoteric
Lenke til kommentar

Jeg kan også si "jeg har laget en telefon med force touch" akkurat som Huawei gjør. De har ikke shippet den ennå, og da teller det ikke.  Siste jeg så var at den kommer rundt jul en gang, så får vi se hvor bra de har fått til integrasjonen og hvor mange app-utviklere som velger å lage støtte i appene sine. Teknologien er bare en bitteliten bit av bildet. 

 

 For de som vektlegger "nytt" over alt annet finnes det en haug med alternativer, for oss som vektlegger at produkter er avrundede, gjennomarbeidede og uten rariteter er det faktisk ganske labert utvalg. Kanskje en Nexus, samt Apples telefoner. HTC var nesten der men har gitt opp virker det som. Samsung nærmer seg ikke engang. 

http://www.trustedreviews.com/huawei-mate-s-review-huawei-mate-s-force-touch-page-2

Jeg regner med disse folkene har skrevet ut av fantasi? GSM arena skriver ellers oktober. Så du kan bare slutte med å si at de ikke har noe produkt som gjør dette osv. Fordi de har, men ikke klar for salg. Som du ser av testen så fungerer selve force touch teknologien veldig bra. Akkurat som jeg sa. Det er lett å få til. Samtidig så ser du hvorfor jeg mener det Apple gjør er nytt og innovativt. Implementasjonen. Det er liten nytte av dette på Huawei sin telefon, fordi de har egentlig ikke lagd SW til det, de bare la til HW som trengs. Som er lett.

 

 

OG du kan droppe den åpenbare fanboyismen din.... Jeg ser ikke hva du oppnår med å skrive Apple er gjennomført og bra, resten er ok, og forresten Samsung suger. La oss holde en saklig diskusjon.

Jeg vet veldig godt hva NFC kan brukes til om støtten er der, men inntrykket mitt er at det stort sett blir med teorien. Unntaket er vel pairing (som Apple i stedet løser med BLE) og betaling (som ikke funker i Norge uten idiotløsninger med spesialsim eller spesial-minnekort). 

 

Jeg vet at Samsung oppretter kontakt med NFC, men selve overføringen går over Wi-Fi direct. Veldig raskt, veldig god rekkevidde.

 

Hmm da tror jeg du er overoptimistisk. mange bytter i telefonen før etter 3-4-5 år og har de da android så ligger de langt etter med oppdateringene. modern har samsung galaxy s5 active som som jeg mener kjører android 4.4. hun bruker bankapper, er litt på nett med mobilen og sjekker mail etc. hun kan jo dermed være et greit mål for kriminelle. Vi som er mer teknisk anlagt er jo et mindre attraktivt mål. men noe mega problem er det ikke.

 

umm, du er klar over at Galaxy S5 fikk Android 5.0 i midten av januar? Som liksom, en evighet siden? Galaxy S5 har jo snart Android 5.1, andre land har det allerede.

Endret av TKongen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...