Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Husleie + andre utgifter. Hva er lov?


kattekatt

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg betaler for tiden husleie for stedet jeg bor, i tillegg til husleie betaler jeg også en fast sum for strøm pr. måned. Jeg har bodd her i litt over 1 år nå og har betalt 300kr pr måned for strøm siden jeg flyttet inn.

 

I det siste har jeg blitt fortalt at utleier ikke har lov til å be meg betale en fast sum for strøm, men at det skal kun betales for det som faktisk brukes. Stemmer dette?

 

Jeg har alltid syntes at 300kr pr måned har virket ganske mye. Vi er 4 stk som bor her, og alle betaler det samme for strøm. Dvs en månedspris på 1200kr kun for strøm hver måned.

 

Hvis det har seg sånn at utleier har krevd mer penger enn det som egentlig har blitt brukt til strøm, har jeg da noen rett til å få tilbakebetalt det jeg har betalt for mye?

 

I tillegg har jeg betalt en del for fellesutgifter etc også. Går det under de samme reglene?

 

Takker så mye for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Jeg betaler for tiden husleie for stedet jeg bor, i tillegg til husleie betaler jeg også en fast sum for strøm pr. måned. Jeg har bodd her i litt over 1 år nå og har betalt 300kr pr måned for strøm siden jeg flyttet inn.

 

I det siste har jeg blitt fortalt at utleier ikke har lov til å be meg betale en fast sum for strøm, men at det skal kun betales for det som faktisk brukes. Stemmer dette?

 

Jeg har alltid syntes at 300kr pr måned har virket ganske mye. Vi er 4 stk som bor her, og alle betaler det samme for strøm. Dvs en månedspris på 1200kr kun for strøm hver måned.

 

Hvis det har seg sånn at utleier har krevd mer penger enn det som egentlig har blitt brukt til strøm, har jeg da noen rett til å få tilbakebetalt det jeg har betalt for mye?

 

I tillegg har jeg betalt en del for fellesutgifter etc også. Går det under de samme reglene?

 

Takker så mye for svar!

 

Hva legger du i fellestugifter?

Lenke til kommentar

Jeg bodde med huseier første året jeg bodde her. Da tok han på seg ansvaret for å kjøpe alt av dopapir, såpe, lyspærer, vaskemiddel etc. På slutten av året ble summen av dette fordelt mellom oss 4 som bodde der, og lagt til på siste månedsleie under "fellesutgifter".

Endret av kattekatt
Lenke til kommentar

Jeg bodde med huseier første året jeg bodde her. Da tok han på seg ansvaret for å kjøpe alt av dopapir, såpe, lyspærer, vaskemiddel etc. På slutten av året ble summen av dette fordelt mellom oss 4 som bodde der, og lagt til på siste månedsleie under "fellesutgifter".

 

Det er vel bare rimelig at dere skal betale. Jeg har aldri hørt om en utleie leilighet hvor vaskemiddel, dopapir og såpe er inkludert i leien. 

 

Hvordan det er med strømmen er jeg usikker. Hvor stor er leiligheten? Hvis dere er 4stk, så går det jo endel strøm i dusjing, oppvarming og vasking av klær. 

Lenke til kommentar

Husleiloven § 3-4. Betaling for elektrisitet og brensel mv.  sier:

 

Er det avtalt at leieren skal bidra særskilt til utleierens utgifter ved forbruk av elektrisitet eller brensel i eiendommen, kan leieren kreve at utleieren hvert år legger fram regnskap som viser størrelsen på kostnadene og fordelingen av disse på eiendommens husrom. Det samme gjelder hvis leieren skal bidra særskilt til utleierens utgifter ved forbruk av vann og avløp i eiendommen.

 

Saa ja, han kan kreve de 300 kronene, men dere kan kreve aa se regnskap over dette.


Og at du i det hele tatt spørr om dere maa betale toalettpapiret og saapen han kjøpte til dere er flaut...

 

Edit: Saa henvend deg til huseieren der du ber om et regnskap for støm for 2014, og se hvor mye det ble paa.

Endret av Zash
Lenke til kommentar

Bestemmelsen i husleieloven § 3-4 fastsetter ikke hvordan utleier skal fordele kostnaden på de forskjellige husrom i eiendommen, bare at han er pliktig til å legge frem totale utgifter og hvilken fordelingsnøkkel som er valgt. Selv om loven sier "forskjellige husrom" mener man ikke at det skal spesifiseres ned på enkelte rom i eiendommen. "Husrom" betyr her, som i husleieloven § 1-1, et boobjekt. Det holder å spesifisere på utleier og leietaker (hvis de til sammen står for 100 % av forbruket). 

 

Det er husleieloven § 3-1 som bestemmer at det kan avtales at strøm skal "fordeles forholdsmessig mellom brukerne av eiendommen", men forholdsmessig fordeling kan gjøres på flere måter. Bestemmelsen forutsetter at det skal tas hensyn til en fordelingsnøkkel. Fordelingsnøkkelen må være saklig, det vil si at den skal representere forholdsmessig forbruk mellom brukerne. 

 

Hvordan fordelingsnøkkelen fastsettes bør tas med i avtalen. Tas det ikke med i avtalen er det opp til et saklig skjønn fra utleiers side. Dette skjønnet kan f.eks. være personbasert (utleiers firepersonshusholdning betaler 4/5, leietakers enpersonshusholdning betaler 1/5) eller arealbasert (utleier har 60 % av boligen og betaler 60 % av strømregningen, leietakerne har 40 % og betaler tilsvarende). Det kan også tas hensyn til merforbruk utover det vanlige (leietakeren som har en serverpark i kjelleren vil kunne pålegges å betale det beregnede merforbruket ut over utleiers og leietakers "vanlige husholdningsbruk"). 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Slik jeg forstår det så er det fremdeles lov å leie ut bolig med strøm inkludert I husleie.  I mine øyne så er 5000 inkludert strøm det samme som 4700 + 300 I strøm, men forstår at ordlyden I kontrakten er viktig.

 

Uansett bør utleiere tenke seg godt om før de leier ut med fastbeløp på strøm. I slike leieforhold så har leieboere en tendens til å "fyre for kråkane"

  • Liker 1
Lenke til kommentar

4 personer som skal dusje (minst) 1| gang per dag (ca 5 kr per dusj):  4 x 5 x 30 = 600,-

I tillegg oppvarming, vaskemaskin flere ganger til dagen, matlaging, 4 PC, ++++

 

1200,- høres lite ut for meg..

Jeg har veldig liten peiling på hvor mye strøm koster, men i forrige leiligheten jeg bodde i betalte vi mellom 900 -1500kr tilsammen hvert kvartal, Da var vi 3 stykker som bodde sammen.

Der jeg bor nå er litt større, men også mer moderne med tanke på isolasjon etc.

 

Husleiloven § 3-4. Betaling for elektrisitet og brensel mv.  sier:

 

Er det avtalt at leieren skal bidra særskilt til utleierens utgifter ved forbruk av elektrisitet eller brensel i eiendommen, kan leieren kreve at utleieren hvert år legger fram regnskap som viser størrelsen på kostnadene og fordelingen av disse på eiendommens husrom. Det samme gjelder hvis leieren skal bidra særskilt til utleierens utgifter ved forbruk av vann og avløp i eiendommen.

 

Saa ja, han kan kreve de 300 kronene, men dere kan kreve aa se regnskap over dette.

 

 

Og at du i det hele tatt spørr om dere maa betale toalettpapiret og saapen han kjøpte til dere er flaut...

 

Edit: Saa henvend deg til huseieren der du ber om et regnskap for støm for 2014, og se hvor mye det ble paa.

Men hvis det viser seg at det har blitt betalt for mye. har man noe rett til tilbakebetaling? Ifølge en brosjyre fra regjeringen.no står det:

"Det eneste det er lov å ta betalt for i tillegg til husleien er utgifter til: strøm, brensel, vann og avløp hvis disse betales etter målt forbruk. Dette må avtales ved inngåelsen av leieforholdet. Utleier har ikke lov til å ta ekstra betalt for andre kommunale avgifter, trappevask og nøkkelgebyr m.m. – slike utgifter skal være inkludert i husleien."

 

Litt lenger ned står det også:

"Har du betalt for mye eller ulovlig tillegg? Da kan du kreve at utleier tilbakebetaler beløpet. Du kan kreve at utleier i tillegg betaler lovbestemte forsinkelsesrenter fra den dagen beløpet ble betalt."

 

Men jeg finner ingen andre steder der dette står.

 

Når det kommer til disse fellesutgiftene, så er ikke jeg interessert i om det var riktig eller galt av meg å betale eller ikke. Jeg er ute etter om måten utleier krevde betaling for dette som en del av husleien under "fellesutgifter" er en lovlig måte å gjøre det på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...