Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

A4 Allroad eller Passat Alltrack?


bshagen

Hjelp til å velge bil  

23 stemmer

  1. 1. Hvilken av disse ville du hatt?

    • Audi A4 allroad
      10
    • VW Passat Alltrack
      5
    • Annet lignende alternativ?
      8


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Kikker fortiden etter ny bil, og disse to er jeg interessert i:

 

- Audi A4 Allroad

- VW Passat Alltrack

 

Begge fra 2013 og opp pga finansiering, og pris på 350k +/-20k.

 

Klar over forskjellene mellom Haldex og Torsen, men er det noen andre grunner som vil vippe den ene eller andre veien?

Hvilken av de er best å kjøre? Komfort og utstyr? Utseende? Problem med noen av de, sånn bortsett fra dieselskandalen?

 

VW sin er kanskje litt penere og er større, men Audi er penere inni og har torsen.

 

Er litt fortvilet, akkurat nå står det mellom disse to, så hjelp mottas med stor takk.

Endret av bshagen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sorry at jeg ikke har noen fornuftige tips (bortsett fra Torsen vs. Haldex, som du allerede er klar over), men jeg lurer på hvorfor du vil ha Allroad/Alltrack fremfor de vanlige modellene? Synes de vanlige ser mye bedre ut, og forskjellen i fremkomlighet må vel være minimal(?).

 

Skjønner at det er et vanskelig valg. Begge to er absolutt fine biler!

Lenke til kommentar

Sorry at jeg ikke har noen fornuftige tips (bortsett fra Torsen vs. Haldex, som du allerede er klar over), men jeg lurer på hvorfor du vil ha Allroad/Alltrack fremfor de vanlige modellene? Synes de vanlige ser mye bedre ut, og forskjellen i fremkomlighet må vel være minimal(?).

 

Skjønner at det er et vanskelig valg. Begge to er absolutt fine biler!

 

 

Godt spørsmål! :)

Vel, hovedgrunnen er at jeg har lyst på litt mer bakkeklaring, uten at jeg vil ha en SUV. Grunnen til det er at hittil så står jeg fast om vinteren når brøytebilen har kjørt forbi, jeg parkerer på fortauet der jeg bor, og når snøen har smeltet akkurat nok så kommer jeg meg ikke over kulen som er foran bilen. Det blir også mye snø på denne parkeringsplassen, og setter meg lett fast akkurat der. Faktisk, så er det den eneste plassen jeg setter meg fast i løpet av vinteren, tro det eller ei.

Litt lei av dette, så tenker at den kombinasjon av en litt høyere bil med 4wd burde løse saken greit. Har også lyst til å fortsette med en tyskerbil, liker kjørekomforten og pene interiører. Kjører for tiden en 99' E46 323i Coupe, som er en bra bil, men den er litt for lav til slike problemer, og den begynner å dra på årene dessverre med mye rust osv, pluss at den rett og slett bare er gammel nå.

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Jeg ville valgt VW fordi den er betydelig større, bakseteplassen synes jeg også er bedre.

 

Har du ikke behov for størrelsen, er det kanskje en annen sak.

 

Jeg er single uten barn, så plassen er kun viktig når jeg skal på IKEA og på fjellet med snowboard, hehe. Men jeg må si jeg synes karosseriet på VW sin modell er penere enn Audi sin, mens Audi har en mer premium feel når det kommer til interiøret. 

 

Etter å ha lest meg opp litt, så ser jeg at det nye Haldex-systemet ikke er likt i dag som det engang var, så plutselig så var ikke Haldex så ille lengre. Har du prøvd disse?

 

Jeg takker som sagt for svar, jeg verker etter en ny bil nå, og har sånn passe dårlig tid, siden den jeg har rett og slett kan skrotes snart.

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Du har funnet to gode alternativer, men har du vurdert Volvo XC70? Beste interiøret i klassen etter min mening og bilen er dønn solid etter mange generasjoners prøving og feiling. 

 

Har kikket på denne som et alternativ, men må ha 2013 eller nyere pga finansiering, og da er XC70 dessverre for dyr.

 

 

Haldex 5 skal visstnok oppføre seg mye mer som permanent 4x4 enn tidligere versjoner.

 

Har det selv, men fikk bilen i vår så har ikke fått prøvd det på glatta enda.

 

Det er Haldex 5 på all Alltrack? Kunne vært interessant å funnet ut mer om denne (googler nå selvfølgelig).

Lenke til kommentar

Hvilke erfaringer har du? Har du fått prøvd den på grusvei? Tipper jo også at VW har det også da ja. 

 

 

 

Faktisk, så er det den eneste plassen jeg setter meg fast i løpet av vinteren, tro det eller ei.

Litt lei av dette, så tenker at den kombinasjon av en litt høyere bil med 4wd burde løse saken greit.

Tipper du kommer langt med bare 4wd, men nå skal jeg slutte å mase om det  :)

 

 

Det tipper jeg du har veldig rett i, må også si at jeg liker utseende på Allroad/Alltrack, de ser litt røffere ut - selvom det kanskje ikke er det i virkeligheten. :p

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Understyrt er den ikke, men når har jeg drevet med så mye hard svingkjøring. Og den drar ikke i rattet under fullt pådrag (1.8tsi 180hk).

 

Men kom jo på at jeg herja jo litt i demobilen i januar. Var perfekt vinterføre da, så ikke noe krevende forhold. Men bakkestart var uproblematisk. Og det var fullt mulig å få hekken til å gå bredt.

Lenke til kommentar

Understyrt er den ikke, men når har jeg drevet med så mye hard svingkjøring. Og den drar ikke i rattet under fullt pådrag (1.8tsi 180hk).

 

Men kom jo på at jeg herja jo litt i demobilen i januar. Var perfekt vinterføre da, så ikke noe krevende forhold. Men bakkestart var uproblematisk. Og det var fullt mulig å få hekken til å gå bredt.

 

Nå kommer jeg som sagt fra en E46 BMW som, med sin 50/50 og bakhjulsdrift, er ekstremt morsom på vinterføre - trenger ikke ratte engang. Regner ikke med at Haldex er like morsom, men vil du si at den likevel er litt inspirerende å kjøre hvis du har lyst til å ha det litt moro? :)

Lenke til kommentar

Kan nok ikke sammenlignes med RWD nei.

Nå er jo skodaen veldig nøytralt satt opp, så lettkjørt er vel mer ordet. Pek hjula dit du vil og gi gass.

 

Men av det jeg husker fra vintertestinga så var det fullt mulig å ha det gøy på vinteren. Du kan garantert ta svingene i større fart enn med BMWen.

 

Så for min del går jeg bare å gleder meg til snø så det virkelig kan prøves. Har hatt Fwd i altfor mange år nå, så ser frem til å kunne å ha det litt morro i snøen. Men ingenting slår RWD i ren lekefaktor...

 

Edit: er kanskje verdt å se om du finner hvordan det er satt på vw. Haldex 5 kan i stor grad programmeres av de forskjellige bilmerkene hvordan det oppfører seg.

 

Mener å ha lest at skoda nærmest har en fast 95/5 fordeling, og nesten all kraft kan flyttes bak etter behov.

Endret av Gromle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...