Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Sliter med å stå opp, med å sove og sover mye


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

De siste par ukene har jeg hatt ett veldig unormalt søvnmønster, som jeg sliter veldig med.

Jeg sover 10-12 timer om dagen, er kjempetrøtt om jeg sover noe særlig mindre enn det. I natt våknet jeg etter ca 3 timer søvn, og fikk ikke sove før det hadde gått ett par timer, men om morgenen så sliter jeg med å klare å stå opp veldig, men våkner jeg om natten etter noen få timer søvn er jeg lys våken.

 

Må gjerne ligge 3-4 timer før jeg får sove også, er ikke alltid jeg klarer å sovne før sola har stått opp heller. Sliter altså veldig med søvnen generellt sett.

 

Jeg jobber forresten 8-12 timer om dagen, så det er hovedsakelig søvn og jobb det går i for tiden, har heldigvis stor frihet på jobb så det er ikke noe problem.

Har sovetabletter, men er mer ute etter andre løsninger.

 

Forslaget å stå opp å legge seg til samme tid fungerer ikke, har prøvd det før, men ender med at jeg sovner alt for seint gjerne ett par dager på rad, så sovner jeg for tidlig, så kanskje ikke i det hele tatt dagen etter osv. At jeg har en del nattearbeid innimellom ødelegger uansett det systemet regelmessig.



Anonymous poster hash: d26c6...f14
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Post fra en som jobber & sover veldig variert;

 

-Legg vekk telefonen/pcn 1time føre du skal sove, sett på en film (helst noe du har sett før, som ikke er kjedelig men ok til å sovne til)

-Prøv å våkne tidligere enn planlagt (feks skal du stå opp kl 10, prøv å stå opp 8) vet jeg blir trøtt hvis jeg sover for lenge

Veldig få som tørr å prøve de rådene da man faktisk kan gå glipp av en snap føre man sovner, men bryr man seg prøver man det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

1. Demp lys etter kl 9 for å skyve den biologiske klokken din. Minimer altså alt av kunstig lys.

2. Ikke se på skjermer etter kl halv 10. Kunstig lys fra skjerm lurer hjernen din til å tro at den skal stå opp.

3. Lag et fast leggerituale som du gjentar hver kveld til samme tid. F.eks. les i en bok, 1-2 kap. hver kveld. Etterhvert lærer du hjernen din til å skjønne at den skal forberede til soving når du begynner å lese.

4. Sørg for å bare oppholde deg på soverommet når du skal sove.

5. Stå opp og legg deg til fast tid, uansett når du sovner.

6. Bruk en smartalarm eller noe annet som vekker deg under den lette søvnfasen. Dette er viktig! Da våkner du mer uthvilt.

7. Sørg for å få mye naturlig lys på morningen. Spesielt etter kl 09:00!

8. Et glass kaldt vann kan hjelpe kroppen å våkne.

9. Ikke sov lenger i helgene eller på fridager. Følg rutinene din hele tiden.

 

Dette følger jeg. Står opp lett kl 5-6 om morningen helt utvilt. Til og med på fridager. Kanskje du finner et punkt eller to du kan prøve.

Lenke til kommentar

1, 2, 5, 7 og 9 kan jeg ikke følge da jeg også jobber om natten.

Kan ikke stå opp f.eks kl 09:00 hver dag om jeg er hjemme fra jobb 08:30

 

4 og 6 følger jeg allerede.

8 er avhengig av at jeg faktisk står opp og finner ett glass kaldt vann, da er jo problemet allerede løst :)

 

Jeg har TV på soverommet, har prøvd å ikke skru på denne når jeg skal sove, men blir liggende timesvis for å prøve å sove uansett.

 

 

Mobilen legger jeg bort om kvelden, skjer så lite spennende der uansett. PC`n driver jeg minimalt med på kvelden.

 

Hovedproblemet er vel at jeg ikke kan ha noen god søvnrytme, i dag er jeg ikke ferdig med jobb før nærmere midnatt, vanskelig å følge ett fast rituale da.



Anonymous poster hash: d26c6...f14
Lenke til kommentar

10-12 timer er da unormalt lenge for voksne personer å sove. Det er riktig nok variasjoner i hvor mye søvn folk trenger, men det gjennomsnittlige søvnbehovet ser ut til å være litt i overkant av sju timer, Dette tallet ble funnet i en studie der forskerne lot folk leve over lengre tid i et steinalderaktig miljø uten moderne teknologi som holder folk våkne. Det var heller ingen i den studien hadde behov for 10-12 timer med søvn. Rundt sju timer er også funnet å være ideelt for å prestere både fysisk og psykisk.

At du sover 10-12 timer forklarer også at du tidvis har problemer med å sove til kvelden. Når du sover så lenge tar det lenger tid før du har behov for å sove igjen. Det blir i stor grad et selvforsterkende problem. Når du ikke får sove en natt blir det et behov for å sove lenger neste dag for å ta igjen. Ergo begynner en syklus hvor du enten sover for mye eller for lite og hvor du aldri får en skikkelig stabil døgnrytme. Mange rapporterer også at de blir uopplagt av å sove for mye.

Jeg ville prøvd  å nøye meg med åtte timer eller mindre en periode over flere uker. Prøv å stå opp til omtrent samme tid hver dag om det lar seg gjøre. Dersom du får for lite søvn i løpet av natta kan en powernap på 20 minutter (men ikke mer) hjelpe. Hvis du jobber skift er det ikke like lett å holde en helt konstant døgnrytme, men om det er lenge mellom hver gang du har nattskift er det kanskje greiest å prøve å komme fortest tilbake inn i rytmen igjen. Jeg tror det vil hjelpe deg å holde rytmen ved å sove litt før nattskiftet om du kan, og så ikke sove kjempelenge dagen etterpå. Kanskje heller sove noen timer og ta noen powernaps i løpet av dagen slik at du kanskje klarer å sovne til natta igjen. Du blir mer akutt trøtt av det, men i det lange løp tror jeg det vil være mye bedre for døgnrytmen din.

Endret av Dr. Chaos
Lenke til kommentar

10-12 timer er unormalt mye ja, men jeg har ligget der den ~siste uken, ikke noe mindre enn 8 timer ihvertfall.

Jeg har satt på vekkerklokken på ca 8 timer, men klarer rett og slett ikke å stå opp, ender med at jeg sovner rett etterpå og sover en god del timer til.

 

At jeg ikke får sove kan nok forklares av at jeg sover for mye ja, men sliter med å sove mindre enn jeg gjør selv om jeg vet det er alt for mye.

 

Jeg har, både pga. dette og pga. jobb aldri en god og stabil døgnrytme.

Jeg jobber ikke skift, men turnus med en del "tilfeldige" arbeidstider innimellom, en natt her og der når det passer seg.

 

Hovedproblemet tror jeg er at jeg rett og slett ikke klarer å stå opp når jeg bør og sovner så fort jeg har slått av alarmen på mobilen.



Anonymous poster hash: d26c6...f14
Lenke til kommentar

 

10-12 timer er unormalt mye ja, men jeg har ligget der den ~siste uken, ikke noe mindre enn 8 timer ihvertfall.

Jeg har satt på vekkerklokken på ca 8 timer, men klarer rett og slett ikke å stå opp, ender med at jeg sovner rett etterpå og sover en god del timer til.

 

At jeg ikke får sove kan nok forklares av at jeg sover for mye ja, men sliter med å sove mindre enn jeg gjør selv om jeg vet det er alt for mye.

 

Jeg har, både pga. dette og pga. jobb aldri en god og stabil døgnrytme.

Jeg jobber ikke skift, men turnus med en del "tilfeldige" arbeidstider innimellom, en natt her og der når det passer seg.

 

Hovedproblemet tror jeg er at jeg rett og slett ikke klarer å stå opp når jeg bør og sovner så fort jeg har slått av alarmen på mobilen.

 

Anonymous poster hash: d26c6...f14

 

 

At du ikke klarer å stå opp etter 8 timer er vel bare en dårlig unnskyldning. Selvfølgelig klarer du det.

Ta deg en kald dusj, og noe frokost/kaffe, så er du klar. Muligens litt trøtt i trynet den første timene, men det er jo ikke noe problem.

Lenke til kommentar

Løsningen kan rett og slett være å finne seg en annen jobb som ikke krever nattskift. Jeg gikk nattskift hver 3. uke i 7 år. Var i konstant jetlag hele året. Så bestemte heldigvis jobben seg for å fjerne nattskift og gå ned til to-skiftordning. Mye bedre livskvalitet nå. 

Lenke til kommentar

Bor i en liten by der det er vanskelig å få jobb, spesielt innenfor mitt yrke. Jobben jeg har nå tjener jeg veldig bra i, selv om penger ikke er alt risikerer jeg gå ned rundt 30-40% i lønn om jeg bytter jobb, om jeg får jobb i samme yrke, noe som er tvilsomt.

 

Bytte jobb er noe jeg absolutt ikke har lyst til.

 

Anonymous poster hash: d26c6...f14

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det finnes medikamenter... Melatonin sies å ha god effekt når man jobber skift og i jetlag-situasjoner. Alternativt kan man bruke innsovningstabletter som Imovane så man slipper å ligge så lenge før man sovner.

 

Jeg støtter tidligere innlegg som sier at dette er altfor mye søvn. Om du ikke føler at det for mye så prøv å reduser likevel og heller innfør en til to dager i uken hvor du kan hente deg inn (sove lenger).

 

Skiftarbeid er kjent for å gi slike problemer med søvnen. Det er viktig når man skal sove at man har en rolig periode før man legger seg. Det nytter ikke å ha vært i aktivitet eller ha besøkt venner for så å gå rett i sengen - man må roe seg litt ned først, feks foran TV.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Altså - om du "sover" i 12 timer men ligger 4 timer før du sovner - da har du egentlig sovet i 8 timer. 

Om du jobber i 12 timer og sover i 12 timer så må jo disse 4 timene trekkes fra da døgnet har 24 timer totalt.

Lenke til kommentar

Altså - om du "sover" i 12 timer men ligger 4 timer før du sovner - da har du egentlig sovet i 8 timer. 

Om du jobber i 12 timer og sover i 12 timer så må jo disse 4 timene trekkes fra da døgnet har 24 timer totalt.

Jeg snakker om sovetid, ikke liggetid.

Kan f.eks legge meg 23, sovne 03, stå opp f.eks klokka 15

 

Anonymous poster hash: d26c6...f14

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...