Gå til innhold

Hvilke karakterer må jeg forbedre for å komme inn på legestudie?


Den_ville

Anbefalte innlegg

Hei, jeg gikk ut av vgs i år, og hadde et ønske om å studere medisin, men dette var ikke mulig da jeg har hatt det dårlig under vgs. Jeg lurer på hvilke karakterer jeg bør forbedre om karakterene mine er følgende:

 

Vg1:

Engelsk - 4

Geografi - 6

Naturfag - 6

Samfunnsfag - 6

T-matte - 5

 

Vg2:

Tysk nivå 2 - 5

Kjemi 1 - 5 i stp og 5 på eksamen

Fysikk 1 - 5

S1-matte - 5

Biologi 1 - 5

 

Vg3:

Religion og etikk - 6

Historie - 6

Norsk muntlig - 4 i stp og 4 på eksamen

Norsk skriftlig - 4 i stp og 3 på eksamen

Kroppsøving - 5

Matematikk s2 - 6 i stp og 5 på eksamen

Kjemi 2 - 5 i stp og 5 på eksamen

Biologi 2 - 5

 

Synes dere det virkelig er verdt det å vente 4 år for å oppnå drømmen sin?

 

 

## topic oppdatert av ilpostino ##

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor må du vente tre år? Der er absolutt verdt å vente ja. For om 30 år når du har drømmejobben kommer du aldri til å huske de 1-3 årene du brukte på å ta opp fag. Men velger du en annen utdanning fordi du ikke gidder å vente kan du angre resten av livet.

 

Du er bare 19 år. Selv har jeg venner på medisin som går første året og er 22-24 år.

Endret av Hannah00
Lenke til kommentar

Det kan jeg nesten ikke svar på. Er mange av de fagene jeg ikke har hatt selv. Og hva du synes er lett kan være helt annet enn hva jeg synes :) 

 

Det du kan gjøre for å få bedre snitt er:

- Forbedre fag

- Ta 1 år på høyskole/universitet eller fullføre førstegangtjeneste (får 2 ekstra poeng)

- Vente slik at du får alderspoeng (får 2 ekstra poeng for hvert år fra 20 til og med det året du fyller 24)

 

Kommer ikke på mer i fart. Usikker på hvor mange realfagspoeng du har (har ikke det i hodet)

Lenke til kommentar

Ta opp norsk muntlig og skriftlig (du har ikke sidemål?). Da får du bare én karakter i hvert av fagene, hvilket gir poengsummen din en fin boost. Engelsk er også lurt å fikse opp i, vær obs på at du må ha både muntlig og skriftlig eksamen (=to engelskkarakterer på vitnemålet). Videre kan det være en idé å ta et 0,5-poeng realfag, da får du alle 4 realfagspoengene.

 

https://utdanning.no/karakterkalkulator/#/

Denne gir en grei oversikt over hvilken effekt ulike forbedringer har på vitnemålet ditt.

Lenke til kommentar

Av femmerfagene ville jeg kanskje valgt kroppsøving (teoretisk eksamen er utrolig grei), og kanskje S1-matte? Det koster jo litt å forbedre fag nå, så jeg ville tenkt meg godt om - kjedelig å bruke 3000,- og ressurser på eksamen, for så å ende opp med samme karakter. I tillegg kan jeg anbefale at du stryker T1-matte fra vitnemålet og tar en 1P-eksamen istedet, som ikke bare vil være billigere, men mye lettere.

 

Om ikke reglene har endret seg side jeg gikk ut, kan du også ta andre fag i tillegg, uten å måtte fjerne noen av de gamle fagene dine fra vitnemålet. Ta noen enkle, for eksempel entreprenørskap og bedriftsutvikling 1 og 2, informasjonsteknologi 1 og 2, og/eller teknologi og forskningslære. Mange lette seksere å hente på disse fagene. Såvidt jeg klarer å se har du heller ikke full pott på realfags-/språkpoeng, så det kan jo være en mulighet å ta tysk nivå 3 (0,5 p), fysikk 2 (2 p), eller flere realfag?

Lenke til kommentar

Jeg vurderer å ta Geofag 1 for å få det halve poenget jeg mangler, og jeg har kun 3,5 realfagpoeng. Gym eksamen er også praktisk. De fagene jeg tenker at jeg har potensiale til å forbedre er kjemi 1, biologi 1, fysikk 1, norsk og matte. Forbedrer jeg 5erne til 6ere og norsk til 5 i muntlig og 4 i skriftlig + en 6 i geofag 1, så har jeg 5,43 i snitt. Engelsk har to eksamener, så jeg har ikke tenkt på det

Lenke til kommentar

Men har du egentlig nubbsjans til å komme inn? Den laveste poengsummen i ordinærkvota er i Tromsø, og den summen lyder 66,3. Snittet ditt er 5 blank, som betyr at selv med alle 8 alderspoeng og alle 4 realfagspoeng (noe du for øyeblikket ikke har), så er du fortsatt langt unna. Hvis du gjør alle firerne og treerne dine til femmere, tar et realfag og går på folkehøyskole, kommer du akkurat inn. Og det er forutsatt at snittet ikke stiger.

Lenke til kommentar

Det er du som skal studere og jobbe senere, så om veterinærstudiet er bedre, må du vurdere. Men hvis du bestemmer deg for å studere medisin, er det mye som veier tungt for at du bør velge et medisinstudium i utlandet. Selv om du oppnår 5,43 i snitt og venter 4 år, er det ikke sikkert du kommer inn. Opptaksgrensen kan stige. Og det er kanskje dumt å anstrenge seg så mye for å komme inn når du er usikker på om du heller vil studere medisin.

 

Hva er det egentlig som for deg er den store forskjellen på å være veterinær og lege? Er det i prinsippet noe dårligere å behandle dyr enn mennesker?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...