Gå til innhold

Hvite prikker på bildefilene


Anbefalte innlegg

Jeg har tatt noen bilder i rawformat, men det ser ut til at det kommer hvite prikker i de mørke partiene så fort lysforholdene er litt dårlige. Hvor normalt er dette, i hvilken grad må jeg akseptere at det kommer støy på bildene? Prøvde å google, men vet ikke helt hva jeg skal søke etter, og i de lignende tilfelle jeg fant så var selvfølgelig eksempelbildene borte.

 

De to første eksemplene her er tatt med ISO 1000 og jeg har lysnet skyggene litt på det ene, da ser man hvor mye det er. 

På det siste eksempelet er lysforholdene bedre og ISO 640. Der er skyggespaken dratt maks til enden uten at det provoserer frem noe prikker i det mørke. Hvis jeg kikker veldig nøye og med strenge briller kan jeg se noen prikker rundt omkring.

Begge bildene er tatt med et Canon 7D mark ii og et helt nytt Canon 50mm objektiv. 

Edit: det er zoomet inn til 1:1 i Lightroom på eksemplene, men prikkene vises som støy når man er zoomet lengre ut også, i forhåndsvisning. 

 

Hvis det er noen innstillinger jeg har klønet til eller ting jeg bør gjøre så er jeg takknemlig for tips!

 

post-104005-0-85095000-1444058710_thumb.jpg

 

post-104005-0-39419300-1444058720_thumb.jpg

 

post-104005-0-46312800-1444058730_thumb.jpg

Endret av Juliess
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette ser ikke normalt ut. Kan det tenkes at du fanger inn lys via søkeren bak på kameraet, eller at du får inn strølys fra siden?

 Jeg aner ikke? På det første bildet er lyset (på tampen av solnedgang) nesten 90 grader til venstre for meg. 

Edit: Jeg har sett på flere filer i Lightroom og det er ikke på alle, men en god del. Lurer på om det er meg eller utstyret.

Endret av Juliess
Lenke til kommentar

 

...Begge bildene er tatt med et Canon 7D mark ii og et helt nytt Canon 50mm objektiv....

Kamerahuset ditt er vel helt nytt?.....så det bør gå greit å få sjekket på garantien snarest mulig....

 

Jeg kjøpte det brukt, det var nytt i november i fjor. Vet ikke helt hvordan det fungerer da?

 

Takk for masse beroligende kommentarer. Jeg klarte å fjerne det med støyverktøy i Photoshop, har ikke prøvd i Lightroom. Jeg ser jo nå som jeg ser på det i uredigert tilstand at det er jo omtrent helt svart.. :p

Kan laste opp filen i morgen hvis det er av interesse, har så dødelig tregt internett hjemme og nå må jeg køye.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte det brukt, det var nytt i november i fjor. Vet ikke helt hvordan det fungerer da?

Kan laste opp filen i morgen hvis det er av interesse, har så dødelig tregt internett hjemme og nå må jeg køye.

Garanti- og reklamasjonsrettighetene følger produktet - inntil 5 år.

Legg opp rawfilen så lærer vi mer.....det er viktig med etterbehandling av bilder og veldig lett å "ødelegge" et godt råmateriale fordi man ikke har nok erfaring med innstillinger i kamerahus og drar for mye i spakene i programvaren....

Lenke til kommentar

 

Jeg ser jo nå som jeg ser på det i uredigert tilstand at det er jo omtrent helt svart.. :p

Der har vi'n. Helt normal bildestøy. Hvis du vil ha mindre støy i skyggene, så skyt på lavere ISO. 1000 er faktisk ganske høyt. :)

 

 

Enig, og ikke se på ting i 100% visning... 

 

Henning

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...