ahw_ Skrevet 30. september 2015 Skrevet 30. september 2015 (endret) Hei! I årevis har jeg klart meg med Intel RST og dermed utsatt innkjøp av en ordentlig RAID-kontroller. Nå har jeg endelig kjøpt mitt første kort, LSI MegaRAID 9341-8i. Problemet er bare at jeg nå føler at dette var en av de verste «investeringene» jeg noensinne har gjort. Personlig synes jeg at de ca. 2300 kr jeg brukte på kortet er ganske mye, men jeg innser samtidig at ordentlig RAID-utstyr av en eller annen grunn kan koste langt over det man gjerne ser på som fornuftig. Er det noe dere virkelig kan anbefale som ikke koster så fryktelig mye for en som bare vil ha noe til backup/lagring/media-server hjemme, og noe fremtidsrettet? I grunn vil jeg akkurat nå «bare» ha noe som fungerer uavhengig av hvilken PC kortet og diskene brukes i. Jeg skal flytte alle diskene mine til en litt eldre PC, og jeg vil ikke å bruke den integrerte RAID-kontrolleren på hovedkortet som er fra ca. år 2008. Jeg har sett Adaptec 6805E blitt anbefalt, men det er til PCIe 2.0 (gammelt) og har ingen mulighet for batteri/superkondensator. Ellers har jeg sett på Adaptec 8805 (flash-modul må kjøpes separat). Hvis jeg må betale rundt 7000 kr for noe bra, må jeg tenke gjennom dette grundig, og samtidig be om råd. Over 8000 kr kan jeg nok bare glemme. Hadde kortet + flash-modulen kostet rundt 5000 kr hadde jeg kanskje bestilt i dag. LSI vil jeg helst ikke ha noe med å gjøre mer, fordi jeg føler meg litt lurt, og jeg føler ikke at man får det man betaler for. Areca er et annet merke jeg har sett på, og prisene er er langt over det jeg er villig å betale. Eks.: Jeg har noen flere spesifikke krav og preferanser: Hardware RAID, eller RAID On Chip (ROC). Ikke noe «Fake RAID». Må fungere med nye desktop-hovedkort fra 2014-2015 og eldre fra 2007-2008. 8 interne porter, slik at jeg kan koble på minimum 4x 6 TB-disker + 1x reserve, og flere når det trengs. Trenger strengt tatt ikke noen eksterne porter, selv om det er et pluss (backup av backup evt. senere). Støtter disker med S-ATA-grensesnitt. Pluss hvis det også støtter disker med SAS-grensesnitt. Mulighet for BBU/BBM eller FBU/FBM er et stort pluss. PCIe 3.0 (nyere, mer bandbredde). Støysvakt (helst lydløst). Pluss hvis det ikke blir så fryktelig varmt. Kompatibel med Secure Boot (ellers er det et tegn på at det er gammelt). Mulig å håndtere RAID-oppsettet utenom hoved-operativsystemet (som Windows). Pluss hvis det ikke bruker fryktelig mye tid på «initialisering» annet under oppstart av PC'en. Støttes i Windows, Linux, ESXi, XenServer, og hva enn som normalt er forventet. Trenger ikke aller beste ytelse, bare det er gjennomsnittlig eller bedre i denne klassen. Jeg er åpen for at et slikt kort kanskje bare finnes i fantasien. Dere er kanskje nysgjerrig på hva jeg mener er problemet med MegaRAID 9341-8i: Rett etter installasjon av kortet (satt automatisk som boot-enhet) så jeg "Secure Boot Violation" under oppstart. Windows 10 viste et gult utropstegn i Device Manager. Kortet funka altså ikke i Windows selv om driveren var installert. Mange har hatt lignende problemer selv med Windows 8. Bruker mye tid på å «initialisere» ting under oppstart, selv når ingen disker er koblet på. Husker ikke tiden men tipper i skrivende stund ca. 10 sekunder i min nye maskin. Har lest om personer som har verre tid på over ett minutt. Dette er mer eller mindre software/fake RAID, altså ikke spesielt mer nyttig enn Intel RST tenker jeg. Krever/Stjeler ekstra ressurser fra PC'en. Er ment for server-hovedkort som har mer kapasitet på NVRAM'en enn desktop-hovedkort? Kan altså ikke forvente at det fungerer med desktop-hovedkort. Kortet har en passiv kjøler, og holder en temperatur på 100°C i mitt kabinett. Takk for all hjelp dere kan tilby! Endret 30. september 2015 av ahw_
tingo Skrevet 30. september 2015 Skrevet 30. september 2015 Fremtidsrettet og samtidig billig? Til en NAS / filserver hjemme? Hvorfor bare ikke glemme hele hardware raid-problematikken og installere et operativsystem som bruker ZFS istedet? (du er jo ikke villig til å betale det det koster for ordentlig hardware / du syns ikke det er verdt å betale for det)
ahw_ Skrevet 30. september 2015 Forfatter Skrevet 30. september 2015 (endret) Fremtidsrettet og samtidig billig? Fremtidsrettet ift. mitt potensielle bruk, til en pris som kan forsvares. I tilfellet kombinasjonen er umulig, kan det kompromitteres til en viss grad. Til en NAS / filserver hjemme? NAS, alt-mulig-server, sannsynligvis noen VM'er. Hvorfor bare ikke glemme hele hardware raid-problematikken og installere et operativsystem som bruker ZFS istedet? (du er jo ikke villig til å betale det det koster for ordentlig hardware / du syns ikke det er verdt å betale for det) Jeg har allerede en Windows-installasjon jeg har tenkt til å fortsette å bruke en stund til (alternativet vil være Storage Spaces), men software RAID gir ikke samme «beskyttelse» som hardware-RAID med BBU/FBU. Jeg er fullt klar over at ønsketenkingen min kan få folk til å le av meg, men for å få best mulig hjelp til å velge riktig legger jeg alle tankene på bordet. Hvis f.eks. 5 000-8 000 kr for et bra nok kort til mitt bruk kan regnes som billig, vet jeg ikke helt hva jeg skal si. Jeg er noe uviten, så jeg kan ta enkelte ting for gitt. Endret 30. september 2015 av ahw_
Syar-2003 Skrevet 30. september 2015 Skrevet 30. september 2015 Skjønte ikke helt ... Hvis du skal ha ESXI 5.5 -6.0 støtte er det uinteressant med windows da det er emulerte disk kontrollere fra hypervisoren til guest os som aut er støttet med nyeste esx versjon. For kombabilitet ESXI bruk side her : http://www.vmware.com/resources/compatibility/search.php?deviceCategory=io
tHz Skrevet 30. september 2015 Skrevet 30. september 2015 Jeg er åpen for at et slikt kort kanskje bare finnes i fantasien. Ønskene dine er nettopp det. Fantasi. Hva slags disker er det du har planlagt å koble til denne raidkontrolleren som krever PCIe 3.0 båndbredde? Det er rett og slett bare tull. Du vil ha entreprise hardware til en billig penge, som støttes av konsument hovedkort og med konsumentpriser. Det finnes ikke. Hva mener du med ESXi støtte? skal du kjøre en ESXi server på et desktop hovedkort og trenger VT-d? Du leter i feil retning.
ahw_ Skrevet 30. september 2015 Forfatter Skrevet 30. september 2015 (endret) Skjønte ikke helt ... Hvis du skal ha ESXI 5.5 -6.0 støtte er det uinteressant med windows da det er emulerte disk kontrollere fra hypervisoren til guest os som aut er støttet med nyeste esx versjon. For kombabilitet ESXI bruk side her : http://www.vmware.com/resources/compatibility/search.php?deviceCategory=io Jeg prøvde meg på ESXi for en stund siden og droppet det inntil videre fordi det funket litt dårlig med desktop-hovedkort.. Vel, Intel RST og integrert Ethernet-kontroller funket dårlig, ellers fint. Jeg gikk dermed tilbake til Windows, og har alt satt opp alt slik jeg vil ha det. Kan bruke Hyper-V også, men jeg synes at dette fungerer litt baklangs. Den originale planen med ESXi var å få bedre ytelse (tettere integrasjon med hardware), en lett VM ment til NAS/lagring, samtidig som jeg har en VM med Windows til andre ting. Overgangen tin ESXi vil la meg eksperimentere med andre ting også. Litt usikker på om jeg skjønte det med emulerte kontrollere.. Må lese meg litt opp på dette. Takk! Endret 30. september 2015 av ahw_
ahw_ Skrevet 30. september 2015 Forfatter Skrevet 30. september 2015 (endret) ... Én ting til ang. ESXi.. CPU'en i den eldre maskinen støtter VT-d, og hovedkortet støtter «Intel ® Virtualization Technology» uten at det står noe mer i manualen, så jeg regner med at VT-d ikke støttes av hovedkortet. Egentlig er det ikke så viktig for min del så lenge jeg kan lese ~200 MBps fra diskene som vanlig (eller ~120 MBps over nettverket). Problemet jeg hadde den gang var så vidt jeg vet og husker bare med den integrerte RAID-kontroller (Intel) og den integrerte nettverkskontrolleren (Realtek). Endret 30. september 2015 av ahw_
Syar-2003 Skrevet 30. september 2015 Skrevet 30. september 2015 (endret) Du må liksom bestemme deg for det ene eller andre. Vmware ESXI installeres rett på maskinvaren og maskinen blir en vsphere esxi host for kun virtuelle gjestemaskiner. Lagringen (datastore) som drives tilkoplet ditt valgte sata eller sas raid formatteres i vmfs format og er usynlig overfor gjeste operativ system du legger inn på den. Gjest operativ systemene tildeles en virtuell bios og virtuell hardware (inkl spesifikke emulerte disk kontroller fra vmware hypervisor . VMware Workstation derimot installeres som et program som kjører med services oppå windows. Og er det sw utviklere benytter med snapshots , linked clones osv. Edit: Husk at det er kun grafikk kort slottene som har pcie 3.0 på desktop hovedkort. Og noen med M.2 slots. De andre PCI express slottene er tilknyttet en 2.0 DMI bus fra brikkesettet. Pcie 3.0 er kun den direkte cpu lanes. Så sjekk det først (om du virkelig får utnyttet 3.0 kort og at de ikke faller tilbake til 2.0) Det blir noe annet med server baserte brikkesett/cpu. Endret 30. september 2015 av syar2003
tHz Skrevet 30. september 2015 Skrevet 30. september 2015 Én ting til ang. ESXi.. CPU'en i den eldre maskinen støtter VT-d. Problemet jeg hadde den gang var så vidt jeg vet og husker bare med den integrerte RAID-kontroller (Intel) og den integrerte nettverkskontrolleren (Realtek). Nytter ikke bare med CPU som støtter VT-d, du trenger et hovedkort som har støtte for det også. Det er svært variabelt hva desktop hovedkort klarer av VT-d. Når det er sagt, så tror jeg du er tjent med å forklare hva slags system du ønsker å ha. For denne veien er helt åpenbart ikke riktig for deg. Entreprise hardware koster mye, er dyr å reparere og mikses ikke bra med konsument hardware. Det er mange dyktige folk her på forumet som har mye kunnskap. Forklar hva du egentlig er ute etter. Hva slags system vil du ha, og hva skal du bruke det til? Så får du god hjelp.
ahw_ Skrevet 30. september 2015 Forfatter Skrevet 30. september 2015 Én ting til ang. ESXi.. CPU'en i den eldre maskinen støtter VT-d. Problemet jeg hadde den gang var så vidt jeg vet og husker bare med den integrerte RAID-kontroller (Intel) og den integrerte nettverkskontrolleren (Realtek). ... Beklager, redigerte innlegget mitt før du fikk svart.
ahw_ Skrevet 30. september 2015 Forfatter Skrevet 30. september 2015 Jeg skal tygge på informasjonen jeg har fått hittil, utforske mer og finne ut hva jeg egentlig har behov for, og hvilken løsning jeg vil ha. Det er tydelig at jeg ikke helt har funnet riktig vei å gå, så jeg føler at jeg må tenke mer gjennom dette med en spesifikk løsning som mål... Så får jeg evt. starte en ny tråd senere og være mer tydelig neste gang. Hvis dette er greit, vil jeg takke så mye for informasjonen og deres tålmodighet!
tHz Skrevet 1. oktober 2015 Skrevet 1. oktober 2015 Jeg skal tygge på informasjonen jeg har fått hittil, utforske mer og finne ut hva jeg egentlig har behov for, og hvilken løsning jeg vil ha. Det er tydelig at jeg ikke helt har funnet riktig vei å gå, så jeg føler at jeg må tenke mer gjennom dette med en spesifikk løsning som mål... Så får jeg evt. starte en ny tråd senere og være mer tydelig neste gang. Hvis dette er greit, vil jeg takke så mye for informasjonen og deres tålmodighet! Det finnes mange gode løsninger for konsumentsegmentet, så tenk ut hva du vil ha og spør btw. PCIe 2.0 har båndbredde 4 GB/sec for 8x og følgelig 8 GB/sec på 16x. Dette er teoretisk maks verdi, men like fult ganske så bra. 3.0 har ca dobbelt av dette.
siDDis Skrevet 1. oktober 2015 Skrevet 1. oktober 2015 Du bruker Windows som ligger minst 10 år bak POSIX systemer som Linux og BSD på filsystemer. Då er det ingen bombe du vil ende opp med trøbbel og kaste penger på dyr hardware raid. FreeNAS vil garantert gjere livet ditt langt mindre smertefullt og du får noko som fungerer fint mot alle plattformer. Til alle sammen, slutt å bruk Windows som primærlagring. Du har ikkje checksumming av data(bare metadata med ReFS), du har ikkje self healing, du har ikkje lz4 compression, du har ikkje dynamiske blokk størrelser osv. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå