Gå til innhold

Hvordan starte "nytt liv" i USA?


Anbefalte innlegg

Har lenge drømt om å bo i USA, enten midlertidlig for å se hvordan det er eller over litt lengre sikt. Men hvordan starter man den prosessen? Jeg kjenner verken noen som bor der eller noe som vil flytte dit. Hvordan gjør man det mtp å få seg jobb, bosted, lovlig opphold osv. Del gjerne erfaringer og det du vet om akkurat dette:) eventuelt plasser man burde dra til, hvordan ville du begynt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fettern min vant i greencard lotteriet. Vært der i 7-8-9 år nå. Overlever på hobbyen innenfor film.

 

Når jeg besøkte han i fjor i LA, så fikk jeg ekstremt lyst til å dra. Og jeg trur at så lenge man har jobb og noe man kan bidra med der så er det greit. Jeg har en del kompetanse som de trengte enkelte steder, men så var det å bare ta de riktige skrittene da...

Lenke til kommentar

Fettern min vant i greencard lotteriet. Vært der i 7-8-9 år nå. Overlever på hobbyen innenfor film.

 

Når jeg besøkte han i fjor i LA, så fikk jeg ekstremt lyst til å dra. Og jeg trur at så lenge man har jobb og noe man kan bidra med der så er det greit. Jeg har en del kompetanse som de trengte enkelte steder, men så var det å bare ta de riktige skrittene da...

 

En utdannet sosionom, er det gode sjanser for å få seg jobb da? men er det nettsteder man oppsøker eller må man nesten ha kontakter eller dra drit for å få seg noe?

Lenke til kommentar

Du har godt utgangspunkt hvis du har en fetter der. Da kan jo eventuelt han hjelpe deg å komme i kontakt med potensielle arbeidsgivere.

 

Mm tenkte meg det.. men jeg kjenner overhode ingen der. Jeg kjenner bare at jeg er ganske lei av Norge og har lyst til å oppleve en annen kultur. Men jeg ser bare for meg det er veldig skummelt å dra helt alene til en ny plass, så hadde et håp om at det var en slags "organisasjon" som hjalp til med arbeid. Men det er vel litt optimistisk tenkt :p 

Lenke til kommentar

Det er jo alltids en ambassade det går an å ringe til da. Det er nok det beste stedet å begynne. De har all peiling man trenger, og kan kanskje sette deg i kontakt med noen for jobbmuligheter.

Venner finner du når du kommer dit. De er lettere å komme i kontakt med enn nordmenn for å si det sånn.

 

Er forøvrig enig i lei av Norge/prøve noe nytt osv, men jeg er sikkert ikke lei nok siden jeg ikke er sååå ivrig på å komme meg dit som deg. Men, savner California  :love:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du MÅ ikke flytte ut av landet for å oppleve ny kultur, og USA er jo heller ikke det eneste stedet med ny kultur :p

 

Det er sant! men jeg liker tanken på å være en del av kulturen, også vil jeg tjene penger under oppholdet, ikk "sløse" penger:) 

 

Det er jo alltids en ambassade det går an å ringe til da. Det er nok det beste stedet å begynne. De har all peiling man trenger, og kan kanskje sette deg i kontakt med noen for jobbmuligheter.

Venner finner du når du kommer dit. De er lettere å komme i kontakt med enn nordmenn for å si det sånn.

 

Er forøvrig enig i lei av Norge/prøve noe nytt osv, men jeg er sikkert ikke lei nok siden jeg ikke er sååå ivrig på å komme meg dit som deg. Men, savner California  :love:

 

Ambassade ja... får se om jeg finner noe der.. :) 

Lenke til kommentar

Hvis du skal studere så er det masse organisasjoner :)

 

Lotteriet  eller så kan du gå "den riktige veien" Her er litt info om visum som er et godt sted å starte da det er strengere med grønne kort.

 

Da har du et sted å starte hvertfall, jobber finner du ved å google litt eller å se gjennom annonser på amerikanske sider av diverse slag. Det er ikke så vanskelig men vær obs på utgifter du får. Du må sjekke nøye hvor høye leieprisene er i området du vil bo for eksempel, viktig å lage et budsjett som er basert på lønnstrinnene på steder det er aktuellt med jobb.

 

Hvis du skaffer deg jobb på forhånd, noe som antagelig er vanskelig, så er det lettere å få visum og hvis du bestemmer deg for å bli og er en borger som bidrar så vil jeg ikke tro det er så vanskelig å få grønnt kort som hvit nordmann/ dame.

 

Beklager hvis noen føler seg truffet over at jeg hinter til at det er lettere for hvite, men det er desverre sant :hm:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du skal studere så er det masse organisasjoner :)

 

Lotteriet  eller så kan du gå "den riktige veien" Her er litt info om visum som er et godt sted å starte da det er strengere med grønne kort.

 

Da har du et sted å starte hvertfall, jobber finner du ved å google litt eller å se gjennom annonser på amerikanske sider av diverse slag. Det er ikke så vanskelig men vær obs på utgifter du får. Du må sjekke nøye hvor høye leieprisene er i området du vil bo for eksempel, viktig å lage et budsjett som er basert på lønnstrinnene på steder det er aktuellt med jobb.

 

Hvis du skaffer deg jobb på forhånd, noe som antagelig er vanskelig, så er det lettere å få visum og hvis du bestemmer deg for å bli og er en borger som bidrar så vil jeg ikke tro det er så vanskelig å få grønnt kort som hvit nordmann/ dame.

 

Beklager hvis noen føler seg truffet over at jeg hinter til at det er lettere for hvite, men det er desverre sant :hm:

 

Takk for utfyldig svar :D

Lenke til kommentar

Med mindre du vinner "green card-lotteriet" er du begrenset til et lite antall aktuelle visum.

 

Du kan få midlertidig arbeidsvisum for f.eks. sesongjobber, men hvis man er på jakt etter et permanent arbeidsvisum er det er mye vanskeligere. Og det er vel gjerne sistnevnte som er tingen hvis du vil bo der over tid.

 

Blant de permanente arbevidsvisumene er det EB-3 som isåfall kan være aktuell, som er den kategorien som er for "vanlige" mennesker. Et av kravene for EB-3 er at du har kompetanse og formell utdannelse/erfaring som ikke er tilgjengelig i USA.

 

Ellers er det ikke slik som Belphegor skriver over at hvis man hvis man har jobbtilbud blir det enklere. Det er feil -- jobbtilbud er et krav for å faktisk kvalifisere til EB-3.

http://www.uscis.gov/working-united-states/permanent-workers/employment-based-immigration-third-preference-eb-3

 

Helt realistisk, som sosionom (som det er plenty av amerikanere som også er utdannet som), tviler jeg svært sterkt på at du vil kunne få noe som helst kompetansebasert arbeidsvisum og oppholdstillatelse. Så med mindre du har planer om å gifte deg, er det bare å registrere seg for Diversity Visa program og lotteriet.

Endret av Henrik C
Lenke til kommentar

usa må jo være et av de mindre atraktive landene og ønske og jobbe i for en nordmann , lang arbeidsuke , tilnærmet ingen beskyttelse som arbeidstaker , lavt lønsnivå og lite ferie . jeg kunne ivertfall ikke jobbet en plass der man kan få sparken på dagen for man er litt uenig med sjefen eller ikke har lyst og jobbe overtid den dagen .

  • Liker 1
Lenke til kommentar

usa må jo være et av de mindre atraktive landene og ønske og jobbe i for en nordmann , lang arbeidsuke , tilnærmet ingen beskyttelse som arbeidstaker , lavt lønsnivå og lite ferie . jeg kunne ivertfall ikke jobbet en plass der man kan få sparken på dagen for man er litt uenig med sjefen eller ikke har lyst og jobbe overtid den dagen .

Lite atraktivt til sammenligning med hva da liksom?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...