Gå til innhold

DNS server not responding


Jappesen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, det er vel standard som brukes. Vet ikke hvor jeg endre dns server

Høyreklikk på nettverksikonet nede i høyre hjørne, velg Open Network and Sharing Center.

Klikk på linken til Local Area Connection (dersom du har kablet nett) eller navnet på det trådløse nettet du er tilkoblet.

Hos meg får jeg da opp Local Area Connection Status.

Klikker jeg på Details får jeg opp et vindu med bl.a. to DNS-serveradresser (172.x.y.p, 172.x.y.q)

Noen ganger står det bare en adresse, og det er den samme som for IPv4 Internet Gateway.

Det betyr at PC'en først spør ruteren om DNS-oppslag, og ruteren vil da videreformidle forespørsler videre (til ISP) dersom den ikke tilfeldigvis vet svaret selv.

Skriv ned DNS-adressen(e).

Klikk på Close for å lukke boksen.

 

Klikk på Properties for å endre DNS-adressen(e).

Et nytt vindu kommer opp, velg Internet Protocol Version 4, klikk så på Properties.

Vanligvis er vel "Obtain DNS server address automatically" valgt.

Velg i stedet "Use the following DNS server addresses", og fyll inn:

Preferred DNS server: 8.8.8.8

Alternate DNS server: <den adressen du skrev ned tidligere>

Klikk OK, OK, Close.

 

Du kan godt sjekke status på nytt igjen for å verifisere at tilkoblingen nå bruker andre DNS-adresser.

Lenke til kommentar

Er det ikke bedre å bytte dns server på routeren?

Det er "bedre" på den måten at alle enheter som kobler seg til ruteren automatisk får riktige DNS-adresser.

 

Men er det "bedre" at PC'en først må kontakte ruterens DNS-server (proxy) som igjen kontakter Google's DNS-server, enn at PC'en kontakter Google's DNS-server direkte?

 

edit: Det kommer an på hvordan dette er implementert i ruteren, antar jeg. De jeg har vært i befatning med har alltid satt DNS-adresse = gateway-adresse, og da må DNS queries innom ruteren. Hvis ruteren forsyner DHCP-klientene med Google's DNS-serveradresser, så blir dette selvsagt det samme som om man setter DNS-adressene manuelt på PC'en. Og da blir det helt klart "bedre".

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...