Gå til innhold

Rettighetskrangel i W8.1, PC sier ingen tilgang


Helm

Anbefalte innlegg

Jeg krangler med Windows 8.1 og det er Windows med sitt enorme ego som vinner.

 

En del mapper og snarveier får jeg ikke gjort noe med, hvordan kan jeg håndheve at JEG eier hele datamaskinen og alt den inneholder?  :grumpy:

 

Mitt siste problem nå, er at jeg vil redigere noen snarveier som har sluttet å virke fordi den eksterne harddisken har fått ny stasjonsbokstav.

 

Først må jeg bekrefte at jeg er administrator. Jeg tror jeg blir godtatt som admin (det er jeg), for neste melding sier ikke noe om admin rettigheter, den sier:

 

"Kan ikke lagre endringen i [.......]"

"Ingen tilgang"

 

 

Snarveiene ble opprettet på, og befinner seg på C, dvs på denne maskinen med W8,1.

Den eksterne disken som de peker til ble organisert av en annen PC med Win XP. Den eksterne disken er bare koblet til én PC om gangen over USB-kabel.

 

Jeg kan lage nye snarveier som virker, men det tar tid å lokalisere mange destinasjoner dypt nede i en dyp struktur, og jeg ønsker å lære å beherske Windows 8.1. Denne lille saken har også en prinsippiell side.

 

Jeg har også blitt nektet å slette elementer som jeg selv har opprettet under Programfiler. Da renset jeg SSD'en og reinstallerte Windows, men jeg skal ikke gjøre det nå.

 

Jeg har lett rundt med Google en stund men finner ikke noen svar på dette. Enten er det nesten ingen andre med dette problemet, eller så kan jeg ikke bruke Google. Jeg antar det siste.  :ph34r: 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Syntes det er litt vanskelig å forstå, men skal prøve.

Du har 2 PC'er.
En PC med WinXP og en PC med Windows 8.

På PC'en med WinXP har du en ekstern harddisk. På denne harddisken har du opprettet mange filer og snarveier som du bruker på PC'en med WinXP.

Når du derimot kobler den eksterne harddisken til PC'en med Windows 8 så får du ikke redigert snarveiene.

 

Hvis det er slik, så ta en titt her: http://superuser.com/questions/722979/how-to-get-permissions-to-copy-or-delete-files-in-windows-8-1

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Filrettigheter som admin du gir gjelder den pcen som er tilkoplet (winxp) sin unike administrator konto uid.

Skal du IKKE ha aksessrettigheter på den eksterne disken (brukes på flere maskiner) må du gjøre det som allerede er nevnt over.

På eksterndisk tilkoplet xp eller whatever.

1) ta eierskap over root og alle undermapper og filer

2) grant administrator full aksess

3) grant everyone aksess (samme som NTFS uten filaksess sikkerhet som i at ekstern disk skal brukes på flere Windows pc-er)

 

Begynner du med ny blank eksterndisk formatert som fat32 gjør man dette slik:

CONVERT E: /FS:NTFS /nosecurity /x

 

/nosecurity er det samme som aksessrettigheter satt til everyone full access.

 

 

Det er viktig å bruke "run as" administrator på CMD prompt for elevert tilgang . Ellers kan ikke operasjonene utføres.

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Syntes det er litt vanskelig å forstå, men skal prøve.

 

Du har 2 PC'er.

En PC med WinXP og en PC med Windows 8.

 

På PC'en med WinXP har du en ekstern harddisk. På denne harddisken har du opprettet mange filer og snarveier som du bruker på PC'en med WinXP.

 

Når du derimot kobler den eksterne harddisken til PC'en med Windows 8 så får du ikke redigert snarveiene.

 

Hvis det er slik, så ta en titt her: http://superuser.com/questions/722979/how-to-get-permissions-to-copy-or-delete-files-in-windows-8-1

Jeg tror du har forstått meg ganske bra, men de snarveiene jeg ønsker å redigere kommer ikke fra en annen PC, heller ikke fra en annen disk. Snarveiene ble opprettet på denne PC'en med Windows 81, det er kun målet de peker på som er på en ekstern "fremmed" disk.

 

En snarvei er egentlig en fil i seg selv, så jeg forstår ikke hvordan eierskapet til mappene den peker på har med problemet å gjøre.

 

Takk for artikkelen.

 

Jeg har startet en operasjon med å gi meg selv alle tillatelser på den eksterne disken, det ser ut til å ta sin tid. Jeg bare håper det ikke får konsekvenser når jeg skal koble disken til den gamle PC'en igjen.

 

 

 

 

@syar:

Det er og skal forbli NTFS.

 

 

 

Takk begge. :)

 

 

 

 

 

Etter å ha gitt min konto alle tillatelser på ekstern disk, kan jeg fortsatt ikke gjøre noe med snarveiene. Jeg tror ikke det er rettigheter på ekstern disk som er problemet, det virker bevist at det er rettighetene på snarveiene (på C:) som er problemet. Og dem er det DENNE maskinen som har opprettet.

Endret av Helm
Lenke til kommentar

 

Syntes det er litt vanskelig å forstå, men skal prøve.

 

Du har 2 PC'er.

En PC med WinXP og en PC med Windows 8.

 

På PC'en med WinXP har du en ekstern harddisk. På denne harddisken har du opprettet mange filer og snarveier som du bruker på PC'en med WinXP.

 

Snarveiene er linket til en annen OS enn Windows 8. Det er derfor den er så oppfører seg så vanskelig.

 

 

 

Når du derimot kobler den eksterne harddisken til PC'en med Windows 8 så får du ikke redigert snarveiene.

 

Hvis det er slik, så ta en titt her: http://superuser.com/questions/722979/how-to-get-permissions-to-copy-or-delete-files-in-windows-8-1

Jeg tror du har forstått meg ganske bra, men de snarveiene jeg ønsker å redigere kommer ikke fra en annen PC, heller ikke fra en annen disk. Snarveiene ble opprettet på denne PC'en med Windows 81, det er kun målet de peker på som er på en ekstern "fremmed" disk.

 

En snarvei er egentlig en fil i seg selv, så jeg forstår ikke hvordan eierskapet til mappene den peker på har med problemet å gjøre.

 

Snarveiene er linket til en annen OS enn Windows 8. Det er derfor de oppfører seg så vanskelig.

Lenke til kommentar

Å? I mellomtiden trodde jeg at jeg hadde funnet en annen forklaring. Det er godt mulig at snarveiene ble opprettet på denne PC'en før jeg reinstallerte Windows (full reset). Da har de i så fall vært flyttet til et eksternt medium i mellomtiden. Dersom jeg gjorde det, så vil kanskje denne nye Windows-installasjonen ha en annen ID enn den forrige og dermed ikke kjenne igjen det som kommer fra samme PC.

 

De vanskelige snarveiene er slettet og jeg har laget nye, men dette handler mindre om snarveier og mer om hvordan Windows fungerer.

Lenke til kommentar

Det er NTFS som brukes som filsystem i både XP og Win8.1.

Alle mapper og filer har en 'owner' som har visse rettigheter. Og en liste med andre 'users' og 'groups' og hvilke rettigheter disse har til mappen/filen.

 

Når du aksesserer en mappe/fil fra et system med en annen 'user' ('UserID'), så vil det som oftest være begrensninger på hva du kan gjøre.

 

Du må "ta eierskap" til mappene/filene, og den enkleste måten å gjøre det på er ved å installere "Take Ownership", en plug-in i Explorer som gjør at du kan høyreklikke på en mappe/fil og velge Take Ownership, og klikke på de riktige knappene som dukker opp for å bekrefte. Du finner mer info her: http://www.eightforums.com/tutorials/2814-take-ownership-add-context-menu-windows-8-a.html

Kanskje må du "ta eierskap" til short-cut'ene også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for alle tips.

XP er mye enklere, der har jeg aldri opplevd å ikke få lov til noe. Faktisk savner jeg mye fra XP, det har jo mange svakheter men det er veldig brukervennlig.

 

Jeg har både den gamle maskinen med XP og denne nye med 8.1 i daglig bruk. Jeg bruker en ekstern HDD til å flytte filer mellom PC'ene.

 

 

Noen ganger når jeg har flyttet noe fra W8.1 og aksesserer det i XP på ekstern HDD, er det oppført bare referanser til XP-kontoen i rettighetene. Da er det ikke spor av fremmede brukere.

 

Andre ganger finner jeg (i XP) at elementene som er flyttet fra W8.1 har en ukjent bruker tilknyttet seg.

Endret av Helm
Lenke til kommentar

Verden har utviklet seg siden XP kom ut.

Sikkerhetsmessig er det lysår mellom XP og 8.1.

 

I NTFS settes det rettigheter på filene.  Slik er det.  Lev med det, eller bytt til et annet filsystem.

ExFAT er feks. et filsystem ikke har mange av manglene til FAT/FAT32 (feks. støtter filer over 4GB), men som ikke har rettighetsstøtte.

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke gå bort fra NTFS. Det er nok ikke bare filsystemet som har noe å si, det er NTFS og rettighetsstyring i XP også. Men i XP fungerer det på en annen måte, man får lov til alt så lenge filen ikke er i bruk.

 

 

Et sted som er veldig begrenset i W8.1 er C:\Program Files (x86) og C:\Program Files.

Det ville blitt enklere om jeg tok eierskap og alle rettigheter der, men det er en grunn til begrensningene. Men det er ikke lett å vurdere risikoen.

Endret av Helm
Lenke til kommentar

Grunnen til at du ikke har eierskap der, er rett og slett for å gjøre det vanskeligere for virus/malware å infisere maskinen din (dvs. en bra ting at du ikke har eierskap).

 

Av sikkerhetsmessige grunner er det best at du bare har direkte eierskap til det som ligger i profilen din (dvs. c:\brukere\brukernavn).

Endret av covah
Lenke til kommentar

Angående å ta eierskap i Programfiler, så skjønner jeg HVA risikoen er, men ikke hvor STOR den er.

Jeg har klart å styre unna infeksjoner med XP fra 2002 til i dag, har hatt en eller to trojaner men de ble oppdaget før de gjorde skade. Med W8.1 regner jeg med det er enda lettere å klare seg.

 

Jeg har skaffet verktøyet nebrewfoz tipset om i innlegg #7, jeg har nå "Take Ownership" i høyreklikksmenyen. Jeg vil ikke ta eierskap over Programfiler, men det kan bli behov for enkelte mapper under der.

Endret av Helm
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...