Gå til innhold

[Løst] Objektiv til Nikon D3300 (Sigma og HMS)


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er vurderer sterkt å kjøpe meg Nikon D3300 etter mange år med D70. Er veldig glad i å ta bilder, men er absolutt som amatør å regne, så jeg har da kommet frem til at dette er et kamera som burde passe meg ganske fint.

 

Spørsmålet mitt er:

 

Etter å ha vært en tur innom den lokale fotobutikken i dag så ble jeg gjort oppmerksom på at objektiver som skal brukes på dette kameraet må ha en "Ultrasonic motor". Jeg har dette objektivet fra før: http://www.sigmaphoto.com/lenses/telephoto-lenses/70-300mm-f4-56-apo-dg-macro, og ser at dette ikke har HMS. Som jeg da har forstått er Sigma sin variant av denne motoren.

 

Når jeg titter litt rundt på diverse sider så ser det derimot ut som om at dette objektivet er testet og brukt på D3300, og jeg tolker det derfor som at det muligens fungerer alikevell?

 

Er veldig amatør når det gjelder det tekniske rundt objektiver, så håper noen her har tid til å svare meg. Vil objektivet fungere, hva går jeg evt glipp av hvis det får redusert funksjonalitet. Eller må jeg rett og slett kjøpe ett nytt objektiv til dette kameraet? (Skal uansett ha med et 18-55mm VRII, men hadde vært veldig kjekt hvis objektivet jeg allerede har også hadde passet) 

 

Mvh

PolarBearKBG

Endret av PolarBearKBG
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge objektivet har egen fokusmotor virker det. D70 har en liten drivaksling for fokusering. Har objektivet en aksling med et spor som passer har det ikke egen motor, og kan ikke brukes. Har det ikke den kan det brukes på alle kamera. Kjenner ikke det objektivet, men det kan se ut som det finne både med og uten motor, så du må sjekke det selv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Objektivet må ha innebygd fokusmotor, akkurat hvordan den er bygget er ikke så relevant. Hvis det er en eldre utgave av Sigma 70-300 så kan det godt være den ikke har det, Sigma har lansert flere versjoner av det objektivet opp gjennom årene, jeg vet ikke om alle har hatt innebygd fokusmotor.

 

Nikon sine begynnerhus etter D40 (det vil si D40, D40s, D60, D3000-serien og D5000-serien) har ikke innebygd fokusmotor, så hvis objektivet er drevet av en aksling fra kamerahuset så vil det ikke autofokusere på de husene. Det er ganske lett å sjekke, hvis du ser nede til høyre (sett forfra) på fatningen på ditt gamle D70 så sitter det en liten roterende tapp som stikker ut, som passer inn i et matchende spor på objektivet og driver fokusmekanismen. Hvis objektivet ikke har en matchende aksling, så vil det antagelig fungere helt utmerket på D3300.

 

En annen sak er at D70 er et entusiastkamera, med større hus og mer omfattende manuelle kontroller. Så selv om bildekvaliteten og støyytelsen vil bli mye bedre, så er det mulig du vil savne litt på ergonomi- og kontrollfronten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar. Da skal jeg se på objektivet mitt. Har det dessverre ikke hos meg akkurat nå da det ligger hos foreldrene mine. Men nå vet jeg i hvert fall hva jeg skal se etter. 

 

Skjønner nå hvorfor man må ha en motor inne i objektivet når alternativt er å ha en fysisk kobling mot autofokusen i huset.

 

 

En annen sak er at D70 er et entusiastkamera, med større hus og mer omfattende manuelle kontroller. Så selv om bildekvaliteten og støyytelsen vil bli mye bedre, så er det mulig du vil savne litt på ergonomi- og kontrollfronten.

Jeg har blitt informert om dette ja, og ser jo også at D3300 mangler litt "brukervennlighet" når det kommer til fysiske knapper for å endre diverse ting. Største minuset med D3300 er vel at man må inn i menyen for å endre ISO. Men for meg så har jeg aldri fått utnyttet funksjonaliteten som lå i D70. Ble alt for mye "auto" er jeg redd. Har surret litt nå de siste årene med mer manuelle endringer, men merker nå at D70 mangler en del teknisk i fohold til de nye versjonene. Så er derfor jeg har gått "ned" til en lavere modell.

 

Til den bruken jeg kommer til å utsette den for så ser jeg ikke helt behovet for å betale 3000-4000 mer enn det D3300 koster. Men selvsagt, skjønner at det mangler en del i forhold til de mer kompliserte modellene. Største trekkplasteret for meg akkurat nå er hvor lett og lite huset og VRII objektivet er. Veldig lett å ha med seg på småturer. Noe som gjør det litt lettere å drasse med seg. D70 ble fort tungt og klumpette.

 

Én kommentar til: Objektivet ikke ha innebygd autofokusmotor for å ta bilder. Kameraet lar deg ta bilder med de aller fleste objektiver med F-fatning, men du må fokusere manuelt, noe som sjelden er så enklet med en lite lyssterk zoom konstruert for autofokus.

Den er grei, da har jeg uansett muligheten til å prøve det. Får se om jeg legger noen kroner inn i et nytt objektiv hvis det viser seg å ikke ha egen motor. Men da skjønner jeg poenget med motoren i hvertfall. At den styrer autofokusen i objektivet, uten fysisk kontakt med autofokusen i huset.

 

Men igjen, tusen takk for raske og gode svar. Hjelper veldig :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...