Gå til innhold

Stasjonær vs bærbar


Anbefalte innlegg

Hei 

 

Jeg lurer på å kjøpre ny PC, først og fremst til hjemebruk, som i hovedsak består i spilling.

 

Jeg har nå en 3-4 år gammel ganske billig bærbar som jeg begynner å bli skikkelig lei av grunnet lag og treg lasting i Dota2.

 

Valget for nye PC står da mellom bærbar eller stasjonær. Selvsagt mer praktisk med bærbar, spørsmålet er forskjell i ytelse og pris.

 

Alternativene vil være en bærbar rundt 10 000 tenker jeg, eller en stasjonær rundt 7 000. Noen som har synspunkt på hva som er et bedre valg?

 

Ønsker i utgangspunktet bare at PCen skal være rask og kjøre spillene så smooth som mulig. Når jeg er hjemme bruker jeg ekstern skjerm og tastatur, så spørsmålet er mest om hvordan forholdet mellom de to alternativene vil være i ytelse relativt til prisen.

 

Noen som kan hjelpe meg?

Endret av callemacody
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

dTRsebz.jpg

 

 

Hva med noe sånt no overklokkbar og får lett BF4 på ultra med 100 fps gi eller ta

 

kan til og med spille på 1440/4k men det kan begynne å bli litt for vasnkelig for kortet

 

hvorfor har du budsjett på bærbar på 10 k og 7k til stasjonær

 

ser at kyrre er her så da kan du glemme meg kyrre er mye bedre hør heller på han

Endret av svenal34
Lenke til kommentar

Ser ut som du har skjerm, jeg gadd ikke å sette opp en pc selv, så fant bare en ferdigbygget på komplett til 7k og fant en bærbar til 11k.

Bygger du den selv kan du få enda bedre ytelse på stasjonær.

 

Sammenlignet den med best grafikkort som ser ut til å være GTX 960M, den til 7k hadde GTX 950.

 

GTX 950 (1920x1200) mot 960M (1920x1080)

Thief: 41fps mot 27fps

GTA: 47fps mot 18fps

Witcher: 29fps mot 14fps

Battlefield Hardline: 34fps mot 31fps

 

Nå har resten av pc komenentene litt å si da, men stasjonær vil som regel alltid være bedre. Dessuten tar du opp budsjettet til pc, kan du få en del bedre hardware.

Endret av Emsal
Lenke til kommentar

Hvis du skal dra frem og tilbake til venner etc ganske mye så bør du vurdere en bærbar, men i ren ytelse så får du som sagt mye mer for tilsvarende beløp med en stasjonær, hvis man ikke regner med skjerm, tastatur, mus osv.

 

Spill som DotA krever relativt lite så for 10.000,- så får du en bærbar som lett klarer å dra det og en del andre spill med god grafikk og fps. Du bør gå opp i pris hvis du skal ha stasjonær siden du ikke vil få noe særlig bedre stasjonær for 7.000,- enn for en bærbar til 10.000,-.

 

Stasjonær trenger OS ved siden av hvis du ikke kjøper en ferdig pakke, 1.000,- bare der. Skal du lagre en del filer så bør du ha en HDD og hvis du skal ha en SSD til programmer så er det ca 5-600,- ekstra for en HDD. Da har du 5.500,- til resten noe som blir litt skrallt spør du meg.

 

Du kan gå for et AMD oppsett som blir billigere, men det er ikke mange her inne som anbefaler det  :hmm:  :p

 

Edit; Leif var innom.

Endret av Belphegor
Lenke til kommentar

Tanken med høyere budsjett på bærbar var at jeg da kan bruke den til mer. Det hender jo at jeg kommer meg rundt til venner med PC, men av erfaring så sitter jeg på PCen hjemme 300 dager i året og bruker bærbar ca 3 uker mens jeg er på ferie i løpet av året, og evnt 1 gang i året jeg kommer meg på noe som ligner på et LAN.

 

Ser poenget at 7k er lite for en PC, så kanskje best å legge seg litt opp der da. Har ikke noe spess budsjett, er bare ytelse vs pris som teller egentlig. 

 

Jeg er ikke spess erfaren med PC-bygg så foretrekker å kjøpe pakker. Noen gode forslag som er på markedet for øyeblikket da?

 

Greit skjermkort og SSD fremstår for meg som viktige ting! Forslag til gode pricepoint pakker enten for stasjonær eller bærbar?

Endret av callemacody
Lenke til kommentar

Jeg har en BenQ 21,.5 tommer og synes det er stort nok for gaming, så trenger ikke noe mer der.

 

Pakkene fra komplett inneholder windows, jeg har vel nå windows 8 som stammer fra 2012-maskinen min, ikke noe annet.

 

Ser at den stasjonære fra komplett som ble listet over ikke hadde SSD, alternativet ett steg opp for å få SSD vil da være:

 

https://www.komplett.no/komplett-gamer-i30-crazy-edition/10954

 

Noen kommentarer på denne? men da er selvsagt prisen plutselig 10 og bærbar optionsene blir også bedre hmmm

Lenke til kommentar

+/- 10.000,- er stort sett det prisnivået der man får best pris/ ytelse, uten skjerm, tastatur og mus i prisen. Det er definitivt bedre å bygge selv da for eksempel Komplett tar 1.000,- + ekstra for de ferdige pakkene og de bruker også en del ganger deler som ikke er helt ideelle med tanke på bla fremtidlig oppgraderinger.

 

Elkjøp og Expert har ofte ganske så gode tilbud på ferdige pakker, for eksempel denne; http://www.expert.no/stasjonaer-pc/asus-rog-g20aj-nr085s-desktop/p/45027/

 

Den mangler ordentlig SSD, men det burde ikke by på noen problemer :)

 

Edit; Den du linket til var jo nesten identisk :p Helt kurant den vil jeg si, men du får mer for den prisen hvis du bygger selv selvfølgelig. Bygge selv er som Lego, utrolig enkelt og like gøy :thumbup:

Endret av Belphegor
Lenke til kommentar

Nå er det sånn for meg at jeg er i arbeid så om jeg må bruke 3 timer på å bygge PC (som jeg aldri har gjort før) så sitter jeg heller 3 timer lengre på jobb og betaler 1000 for at komplett bygger PCen. Så slipper jeg problemer.

 

Men jeg tar gjerne imot hjelp til å finne den beste pakken for ca 10 000.

 

Hva mener du er bedre med den pakken fra Expert som ser for meg ut til å ha samme pris som den fra komplett

Endret av callemacody
Lenke til kommentar

Asus'en har bedre chipset, men mangler jo SSD. Asus ROG maskinene får veldig gode kritikker sånn ellers.

 

Jeg kan ikke peke på hva som er bedre eller dårligere siden jeg ikke har sett tester av de, er ikke sikkert det er noen forskjell i spillytelse i det hele tatt. Personlig så ville jeg vel ha gått for Asus'en siden den er "så kul" :p

 

Edit; Skrev litt feil

Endret av Belphegor
Lenke til kommentar

Nå er det sånn for meg at jeg er i arbeid så om jeg må bruke 3 timer på å bygge PC (som jeg aldri har gjort før) så sitter jeg heller 3 timer lengre på jobb og betaler 1000 for at komplett bygger PCen. Så slipper jeg problemer.

 

Men jeg tar gjerne imot hjelp til å finne den beste pakken for ca 10 000.

 

Hva mener du er bedre med den pakken fra Expert som ser for meg ut til å ha samme pris som den fra komplett

 

jeg bygget min første pc når jeg var 12

 

hvis du ikke bygger selv så vil jeg trygt si at man gjør feil

 

du klarer ikke å gjøre ting feil, jeg har en fetter som har autism og han skal bygge ny pc til jul, så jeg vet ikke egentlig hvor du får det fra at det er vanskelig eller at noe kan gå galt.

 

du kommer til å kjenne pcen din mye bedre enn om komplett bygger den for deg med elendige pc deler, dårlig kabel management osv.

 

Lenke til kommentar

Nå er det sånn for meg at jeg er i arbeid så om jeg må bruke 3 timer på å bygge PC (som jeg aldri har gjort før) så sitter jeg heller 3 timer lengre på jobb og betaler 1000 for at komplett bygger PCen. Så slipper jeg problemer.

 

Men jeg tar gjerne imot hjelp til å finne den beste pakken for ca 10 000.

 

Hva mener du er bedre med den pakken fra Expert som ser for meg ut til å ha samme pris som den fra komplett

Alt må jo være første gangen, bygge pc, kjøre bil, osv.

Følger du manualen og ikke stresser går det greit, og ingen sier du må bruke 3t. Bruk 14d om nødvendig.

Lenke til kommentar

10 000,- for stasjonær, 20 000,- for bærbar

Så har du tilnærmet lik ytelse

 

Alt i en bærbar yter stort sett mindre enn i en stasjonær, selv med tilnærmet like komponenter, så for en bærbar trenger du dyrere deler

 

Ferdig pakker er sjeldent mye å satse på, men noen har jo ikke noe alternativ

Egentlig ikke så vanskelig å bygge selv

Har bygget alle mine egne og de fleste på arbeid (fra bestilling til ferdig)

Lenke til kommentar

Mener dere virkelig at det er på trynet å kjøpe ferdig pakke? Har aldri gjort noe annet enn å åpne kabinettet og rense viftene.

 

Jeg trenger ikke noe rått monster, men en overall bra pakke

 

jeg mener det er på trynet å bestille ferdig pakker HVIS eneste grunnen din er at du tror du ikke klarer det, fordi alle klarer det.

 

som kjetil sa alt har jo en begynnelse

 

hvis du ikke stoler på oss så kan du jo google på internettet på både engelsk og norsk "is it hard to build a computer" og skjekke 1000 diverse forumer og se hva folk skriver :)

Lenke til kommentar

Hm nå tror jeg kanske dere har klart å overtale meg til å prøve selvbygging... hvor mye bedre enn den komplett gameren til 10000 som ble nevnt tidligere kan man klare å få for samme pris da tenker dere?

 

Må jeg da lese meg på alt av komponenter liksom eller finnes des bygg som folk har satt sammen i den prisklassen 10 000.

Lenke til kommentar

Hm nå tror jeg kanske dere har klart å overtale meg til å prøve selvbygging... hvor mye bedre enn den komplett gameren til 10000 som ble nevnt tidligere kan man klare å få for samme pris da tenker dere?

 

Må jeg da lese meg på alt av komponenter liksom eller finnes des bygg som folk har satt sammen i den prisklassen 10 000.

 

Vi kan hjelpe deg med å finne oppsett så lenge du fortelller oss info som

 

oppløsinga du skal spille på. f.eks 1080p, 720p, 1440p osv.

hvilke spill?

Skal du spille alt på ultra? Skal du ha 60 fps?

Skal du overklokke, eller vil du ha muligheten til det etterhvert?

osv.

 

opsettet jeg lista oppe her tidligere er ganske lik min som jeg får 100 fps på ultra på bf4 og 60 konstant fps på witcher 3 på ultra uten hairworks som ikke engang 980 ti klarer (980 ti er det beste kortet ute på markedet nå)

 

men jeg er jo ikke no proff så la heller for eksempel kyrre hjelpe deg med opsett

Lenke til kommentar

Nå skal det sies at jeg først og fremst spiller Dota 2, men kjøper jeg PC tenker jeg jo å ha den en stund så kan jo fort dukke opp nye spill. 

 

For øyeblikket lider jeg meg gjennom livet med en ASUS i5-2450 med Gefoirce GT 630M 2GB, om det sier deg noe.

 

Jeg har aldri vært noen skikkelig grafikkentusiast, spiller som regel på low settings for at ting skal gå smooth. Så kanskje behovet mitt ikke er megastort ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...