Gå til innhold

Formatere med F disk


daahl

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha installert win2k server på en maskin som har winxp fra før av. Jeg får ikke bota fra cd rommen (sikkert pga av at xp er nyere enn win 2k server :grine: ) så jeg får ikke formatert med dette operativ systemet. Får heller ikke starta installasjonen i win xp heller (dette kan også ha noe med at win2k server er eldre enn win xp :roll: ). Har hørt at det går ann og formatere med en fdisk men har ikke peiling på hvordan man gjør det. Noen som veit ?
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En ting som du må tenke på når du bruker convert kommandoen (kontra vanlig partisjonering/formattering direkte til NTFS), er at convert kommandoen alltid lager volumer med 512 kbyte cluster size. Dette er greit iogfor seg, men om man setter cluster size til 4 kbyte (som bla installasjonsprogrammet til 2000/XP gjør) vil diskaksessen være mye raskere.

Lenke til kommentar

hvis bios instillingene dine er riktige, men du fortsatt ikke får boota fra cd, trekker jeg automatisk den konklusjonen at du har en lam3ass kopiversjon lasta ned fra kazaa eller noe ... (men jeg er kjent for å trekke for raske besluttninger) ;)

 

... men samma for meg.

 

du kan starte installasjonen fra cd uten å bruke disketter, men husker ikke fremgangsmåten i farten. let deg fram på cd'n.

 

Som folk sier her kan du bare slette NTFS partisjoner med fdisk. Spør du meg, burde FDISK være forbudt ved lov etter win2000 kom. Fat32 er ikke noe godt alternativ, så hold deg til DOS versjonen av partition magic eller partition manager'en i windows installasjonen så du får opprettet NTFS partisjoner. NTFS filsystemet er raskere, sikrere og utnytter plassen bedre enn fat32 (sånn grovt forklart).

 

_IKKE_ finn på å starte installasjonen fra windows...

Lenke til kommentar

jeg bruker alltid:

1. cdrom

2. harddisk

3. floppy.

 

om du skal lage en "normal dos" boot cd så lag en "systemdiskett" under windows xp.

 

henvis så til a: når du skal brenne boot-cdn... varierer litt hvordan dette gjøres alt ettersom hvilken brennesoftware du bruker.

 

NTFS er *ikke* raskere enn fat32.

Dette bunner i at Fat32 har langt mindre rettigheter og flags man kan sette på filnivå så det blir mye mindre overhead på filaksess.

 

Alle sier at dersom du skal ha raskest mulig disk (feks videoredigering) så er fat32 det beste alternativet.

 

*problemet* med fat 32 er at du har en størrelsebegrensing.

dog - dette kan omgås om du oppretter partisjon og formaterer med partition magic.

-s

Endret av soundwall
Lenke til kommentar

1. boot floppy MED cd rom støtte. evt en win98 cd disk og kjør kommandolinje med cd rom støtte.

2. putt innn cd'en.

3. gå inn i i386 mappa.. med kommandoen "cd i386" (uten "")

4. kjørt winnt med kommandoen "winnt"

5. Instalasjonen av win2k starter. Gjør partisjoneringen derfra.

Lenke til kommentar

pga at floppy er last way out for meg, og dersom hd ikke virker så setter jeg bare floppy som last option.

bruker aldri floppy anyway. har ikke floppy på maskinen, og alt med floppy er disablet uansett i bios. Men på maskinene på jobb f.eks. så har vi også denne rekkefølgen.

 

Dersom floppy er som nummer 2 vil det bare forsinke POSTen.

 

Floppy kommer til å dø ut nå når man kan boote på USB-Key.

 

-s

Lenke til kommentar

dersom du ikke skjønner det så har du ikke erfaring nok.

 

1. dersom du har en problematisk maskin som ikke vil starte opp i det hele tatt. Hva gjør du da? Reinstallerer bare?

2. du vet vel at f.eks. partition magic ikke hadde kunnet kjøres i det hele tatt om det ikke hadde vært for DOS i bunn der.

3. om du har en HD som er feil på så er eneste utveien for å redde filer på er å bruke dos-tools.

4. om man booter til dos og syser hd før 2k/xp installasjon vil dos komme opp som et eget valg på "boot menyen" som kommer ved boot.

dette er også et meget hendig "feature" som en sysadmin kan ha mye nytte av.

 

dette er sett på fra en sysadmin's view.

 

btw den avataren din er litt små-provoserende ;)

 

-s

Endret av soundwall
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...