Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Finnes det noen som har erfaringer med pristakst her på bolig?


Anbefalte innlegg

Hei, vet det er vanskelig å gi en pris på bolig uten å ha sett det på ordetlig, men de fleste eiendomsmeglere gir en pris baser på etterspørsel og hva markedet er villig å gi.

 

Jeg så på bolig, så jeg lurer på:

Ta f.eks:

 

http://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=63292238&searchclickthrough=true

 

  • Til informasjon, mye av møblene er gamle, sikkert ikke stor verdi hvis de hadde blitt solgt på finn snakk om maks noen tusen totalt.
  • Det var ikke boder/sykkelstativ\andre lagerplass en det som er opplyst. Så er kun det som er
  • Vet at viken fiber er internetlevrandør men man kan kun velge 150/150 mbit som høyeste hastighet.
  • Det var valgfri parabol
  • Varmtvann anlegge på boden var synlige metall rør ikke inni vegg.
  • Det er heller ikke heis i bygget, ikke overraskene når det er så lite.

Så vet ikke om det i så fall om det er nærme butikk burde ha noe å si på prisen tror ikke folk vil betale noen hundre tusen på det.

Så jeg mener rundt 1 milion maks er noe slik verdt?

Antakelig var det ikke mange som var på visning så jeg lurer på hva dere andre mener med noe sånt noe hvis de vurder å gi bud? Et hus fra 1971 er vel neppe like populært.

 

Eiendomsmegleren var ikke lett å få tak i på epost, men spørs om man kan trekke prisen på grunn av det. Så hva mener dere er riktig pris på noe som ikke morderne for å si det slik.

 

Vet noen andre hva som er vanlig, siden syns det er litt rart å selge så gamle møbler eller bruke det som utganspunkt noen eiendomsmeglere jeg har hørt om prøver vertfall å trekke prisen opp ved å ha flatskjerm + Asus router, og induksjonskonfyr kun for å få folk til å være villige å gi høyere bud, men de sier ikke noe hva som følger med boligen med mindre man spør.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser du der det står "Verditakst: 1 500 000,-"?

 

Ved siden av den står det et spørsmålstegn, som gir deg følgende om du holder musa over:

Verditakst utføres av en autorisert takstmann. Verditaksten er bygget på en teknisk vurdering av hva boligen med tilhørende bygninger er verdt og en verdikonklusjon (markedsverdi) som er en samlet verdi for hele eiendommen.

 

Det vil si at huset ligger ute til takst satt av en som har det som yrke.

 

Likevel kan man by hva man vil tror jeg, så om du vil gi maks 1 million for det, så kan du legge inn det som bud, og la selger vurdere om han vil selge det 500 000 under takst eller ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tror man skal ta slike påstander med en stor klype salt.

 

Taksmannen kan jo vurdere bare TVen som verdt 2000 kr.

Den har jo farger og stereo høytaller 4" element og text TV. Gir bedre lyd en flatskjerm.

 

Så jeg følger ikke det lite betryggene mitt inntrykk var dårlig, men det trenger vel ikke å si jeg har alltid rett.

 

Nå vet jeg ikke om konkuranse har noe å si på boligene.

For det er jo ganske utrolig prisene stiger så høyt på 15 år. Da hadde tilsvarende bolig koster 500 000-600 000 kr.

 

Med mindre eieren kan gi dokumentasjon at huset er pusset opp etter det av fagmann så spørs vel det kan gi så høy pris.

 

Bare det å kjøpe samme bolig med Electrolux varmepumpe EXH12HL1

kunne øket prisen 50 000 eller mere.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Nei, takstmannen gir sin profesjonelle vurdering på alt som er en fast del av huset. Teknisk, vegger, isolasjon, at det ikke er skader som fukt og andre problemer i strid med lover og regler. Dukker det opp noe i ettertid kan man gå tilbake på takstmannen og da får de problemer. De er veldig nøye på ting, siden de har noe ansvar i ettertid.

 

 

At eiendomsmegleren velger å skryte av TVen og møbler som følger i med i annonsen går på hans kappe, det har ingenting takstmannen å gjøre, eller prisen han kommer frem til. Takstmannen skriver ikke annonsen.

 

Det sagt kan boliger selges over og under takst. Hvis du syns den ikke verdt mer enn 1 mill, da byr du det og se hvor langt du kommer. Er det flere kjøpere får du budrunde og folk konkurrerer mot hverandre, og prisen går opp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vet du hva "teknisk verdi" betyr siden den ligger rund 800 000 kr.

Syns det er mere riktig.

 

Nå står det at takstmannen kun har målt for fukt men har ikke åpnet vegger eller gjort skade på invertar.

Så taksmannen tar ikke ansvar for skulte skader eller sopp.

 

Så du vil ikke gi en pris hva du mener det er verdt?

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor du henger deg opp i møblene. Møblene er ikke en del av leiligheten og følger ikke med, med mindre noe annet er oppgitt, og det står ingenting om møbler i den annonsen. De er uansett ikke med i en evt. takst.

 

Når det gjelder taksten, så er det vanskelig å finne noe billigere enn det der i Bærum, og umiddelbar nærhet til t-bane trekker nok prisen en del opp.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Antar at teknisk verdi er uten inventar, kjøkken og sånne ting. Bare selve bygget og veggene, men jeg vet ikke det sikkert. Noen andre får svare bedre.

 

 

1,5 så nære Oslo er ganske grei pris i min mening, som Sokkalf sier så trekker det opp at det har bra tilknytning til T-Bane og slikt. Begrenset info av noen få bilder og litt tekst på en annonse. Må på visning for å få helheten. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men hvorfor er det slik de fleste eiendoms meglere holder det meste tilbake frem til visning?

Er det ikke det litt for å prøve å få folk å gå på visning?

 

Er vel bortkastet tid, for oss som vurder å kjøpe, kunne ønske flere eiendomeglere kunne filmet og kanskje hatt 360 parama der man kunne sett mere? for lav oppløste bilder beregnet for gamle mobiler hvem trenger det?

 

http://www.360panorama.no/360visninger2.htm

Lenke til kommentar

Annonsen er som SvennAndre er inne på der for å vekke interessen til potensielle kjøpere, og få de til å komme på visning/ta kontakt. Det koster penger for selger å få tatt bilder. Å bruke noen tusen ekstra for å få filmet hadde ikke jeg gjort med en så billig leilighet.

 

Båndbredden på internett er noe de fleste gir blaffen i, så lenge det ikke er treigt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er fleire faktorar inne i bildet her.

 

Ein ting er verditaksten, dette er ein sakkyndig rapport om kva boligen er verdt basert på teknisk stand og behov for vedlikehold og utbetringar.

Møblane og inventarer er ikkje ein del av denne taksten, men det kan være ein del av meklaren sin prisantydning dersom dette tilfører boligen verdi. Ofte er medfølgande møblar meir ein kostnad for kjøparen enn ein bonus sidan kjøparen då må betale for å få møblane kasta dersom han/ho ikkje skal behalde dei.

 

Men på slike små boliger i sentrale strøk så er det belliggenheita som folk betalar for, og her er folk villige til å betale langt over boligens reelle verdi for å få tak i boligen.

 

Eit stort problem med boligmarkedet akkurat no er at det er såpass pressa at mange betalar nesten det same for boligen uansett teknisk stand. Mange har gått seg på ein kjempesmell ved at dei kjøper bolig på smertegrensa utan å lese takstrapporten, for så å finne ut boligen er f.eks. soppskada og må ha utbetringar for mange hundre tusen kun for å bli beboelig.

 

Boligprisane går raskt opp, men det same gjer lønningane til folk. 500 000 kr for 15 år sidan er i dag verdt 650 000 kr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...