Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Depositum leieleilighet


Gjest Slettet+981723478

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+981723478

Naiv som jeg var da jeg skulle leie min første leilighet, betalte jeg inn depositum til huseier, uten at det ble opprettet en depositumskonto.

 

Nå skal jeg si opp, og jeg lurer på om jeg noensinne vil se depositumet igjen.

Useriøs uteleier, lang historie.

Kan jeg holde tilbake husleie til depositumet er nedbetalt, så jeg ikke taper de pengene?

Hjelp? Hvordan formulerer jeg det i oppsigelsen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Naiv som jeg var da jeg skulle leie min første leilighet, betalte jeg inn depositum til huseier, uten at det ble opprettet en depositumskonto.

 

Nå skal jeg si opp, og jeg lurer på om jeg noensinne vil se depositumet igjen.

Useriøs uteleier, lang historie.

Kan jeg holde tilbake husleie til depositumet er nedbetalt, så jeg ikke taper de pengene?

Hjelp? Hvordan formulerer jeg det i oppsigelsen?

 

Har dere hatt avtale om forhåndsleie, eller depositum? 

 

Skal selv betale forhåndsleie, og det vil si at jeg da ikke betaler siste måned jeg bor i hybelen jeg leier. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Du holder igjen husleien og sier at denne motregnes det ulovlige depositumet. 

 

...velg dine ord med omhu...

 

Ikke provoser mer enn nødvendig. Hold igjen siste månedsleie (evt. tilsvarende depositum), men ikke begynn en krangel om lovligheten rundt diverse ting kort tid før du kan være "fri".

Lenke til kommentar

 

Du holder igjen husleien og sier at denne motregnes det ulovlige depositumet. 

 

...velg dine ord med omhu...

 

Ikke provoser mer enn nødvendig. Hold igjen siste månedsleie (evt. tilsvarende depositum), men ikke begynn en krangel om lovligheten rundt diverse ting kort tid før du kan være "fri".

 

Nå spør TS om selve oppsigelsen, så det løpet er trolig kjørt. Men ellers er jeg helt enig.

Lenke til kommentar

Så lenge rettsreglene for innbetaling av depositum ikke er fulgt, samtidig som beløpet faktisk er betalt, så er vel dette å betrakte som en forskuddsbetaling av husleie?

 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17/KAPITTEL_3#§3-5

 

Leietaker skulle således med loven i hånd kunne "holde tilbake" betalingen for de siste månedene da leien allerede er betalt.

 

Det vil selvfølgelig være en stor fordel om man har en eller annen kvittering for at beløpet faktisk er betalt.

 

Andre syn på saken?

Lenke til kommentar

Motrekning er den vanligaste måten å gjere det på, og definitivt den enklaste måten for leigetakaren å sørge for å få igjen depositumet sitt. Det einaste leigetakaren taper på å motrekne er at ein tapar renteinntektene på depositumet, men det er ofte ein liten pris å betale for å sleppe å måtte gå til sak for å få igjen pengane.

 

Sidan depositumet ofte tilsvarer tre måneders husleige, og oppsigelsestida også ofte er på tre månedar så betyr dette i praksis at leigetakaren må motrekne husleiga for heile oppsigelsestida for at beløpet skal bli stort nok til å tilsvare depositumet.

 

Utleiger blir sjølvsagt ikkje blid når ein gjer det på denne måten, utleigaren mister effektivt sett heile sikkerheita som han/ho hadde i det ulovlige depositumet. Men det er risikoen ein tar som utleigar når ein krever inn ulovleg depositum.

Det er ikkje så mykje utleigaren har lov til å gjere for å hindre leigetakaren i å motrekne husleige mot det ulovlige depositumet, men ein må nok pårekne at utleigaren kjem til å gjere seg vanskelig.

 

Ein fare her kan være at utleigarar som ikkje bryr seg så mykje om husleigelovens bestemmelser om depositum, antageligvis heller ikkje bryr seg så mykje om husleigelova sine bestemmelser om f.eks. huseigarens adgang til boligen i leigeperioda. Så det kan være greit å ta nokre forhåndsreglar før ein auker konfliktnivået ved å motrekne (sjølv om det er heilt etter boka).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...