Gå til innhold

Blande DDR3 og DDR3L?


Complexity

Anbefalte innlegg

Hei!

Har fra før disse DDR3 brikkene i min haswell stasjonære: https://www.netonnet.no/art/datakomponenter/internminne/ddr3/corsair-vengeance8gb1600mhzddr3/179151.11117/

 

Nå kjører komplett tilbud på likense brikker, bare i DDR3L: https://www.komplett.no/product/851540/datautstyr/minnebrikker/corsair-vengeance-lp-ddr3l-1600mhz-8gb

 

Og jeg tenkte det var en billig upgrade til 16GB.

 

 

Slik jeg har forstått kan man bruke DDR3L brikker i DDR3 Socket uten større problemer, men kan man blande de? DDR3L kjører jo på lavere spenning..

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest bruker-293283

Er jo samme brikkene, med samme timings..

Eneste forskjellen jeg ser er at de nye er DDR3L :p

 

Men om flere her er så usikker så lar jeg nok være. Klarer meg egentlig fint med 8Gb, så er mere "vil ha" faktor ute å går :p

Forskjellen er at DDR3L brikkene kjører på 1,35V mot DDR3 på 1,5V. Dersom du sitter i DDR3L brikkene regner jeg med hovedkortet vil overvolte de til 1,5V.
Lenke til kommentar

Snippet fra Corsair

 

Backward compatible with Intel 3rd, 4th and 5th generation Core processors

This kit also works with older motherboards with DDR3 slots. Older processors may not support the higher memory bus speeds and lower voltages allowed by 6th generation Core processors, but this kit will still work at slower speeds and at the 1.5V DDR3 standard. If in doubt, check your motherboard’s documentation.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Personlig mener jeg at man ikke skal blande sett, og dette gjelder ved samme type brikker også (DDR3 + DDR3 eller DDR4 + DDR4 osv).

 

Mange blander sett og det fungerer helt fint.

 

En produsent av brikker vil  fortelle deg at du ikke skal blande sett selv om de er helt like (men disse skal jo tjene penger på at du kjøper nytt).

 

Blande DDR3 og DDR3L? Aldri prøvd.

 

Prøv og meld tilbake, så lærer vi noe? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...