Gå til innhold

Gode nettsider for engelsk grammatikk?


TheNarsissist

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du burde ikke gå på nettsteder og lære engelsk grammatikk. Du burde heller gå på engelske forum eller noe sånt. Bare bruk den engelsken du har, så vil den gradvis bli bedre.

Du blir flinkere i engelsk ved å høre språket og å lese det.

Derimot kan du prate og skrive på engelsk til du blir blå i trynet, men flinkere blir du ikke slik. Da må du ha noen som retter på deg.

Det går an å lære et språk ved kun å lese og høre, men det tar skrekkelig lang tid. De fleste finner det tidsbesparende å lære regler som andre har oppdaget, framfor å måtte finne ut alt selv fra grunnen. Derfor er det lurt å lese grammatikker.

Lenke til kommentar

 

Du burde ikke gå på nettsteder og lære engelsk grammatikk. Du burde heller gå på engelske forum eller noe sånt. Bare bruk den engelsken du har, så vil den gradvis bli bedre.

Du blir flinkere i engelsk ved å høre språket og å lese det.

Derimot kan du prate og skrive på engelsk til du blir blå i trynet, men flinkere blir du ikke slik. Da må du ha noen som retter på deg.

Det går an å lære et språk ved kun å lese og høre, men det tar skrekkelig lang tid. De fleste finner det tidsbesparende å lære regler som andre har oppdaget, framfor å måtte finne ut alt selv fra grunnen. Derfor er det lurt å lese grammatikker.

 

Det går an. Jeg lærer lite engelsk på skolen. Jeg lærer mest av å bruke engelsk i praksis. For meg blir teoretisk bare stress også faller jeg ut hele tiden. Bruker jeg det i praksis, blir det mindre stress. Jeg kan nesten flytende engelsk bare av å bruke den metoden :p.

Endret av Super Shrek
Lenke til kommentar

 

 

 

Hvis du tenker deg om, innser du at det er teoretisk umulig å lære engelsk ved bare å bruke det.
Eh, altså - det ville altså være umulig for en engelskmann å lære engelsk hvis han ikke gikk på skolen ? Fordi den naturlige måten vi lærer våre morsmål på er nemlig i utgangspunktet ved å lytte og repetere, ikke ved læring av gramatiske skjemaer... (Og i områder som Bretagne har det lokale sproget vært opprettholdt i generasjoner uten at det ble undervist i noe sted...)

 

Til OP: Bruk av engelsk må være en integrert del av innsatsen - så bruk flere kilder for dette, men vær obs på at de forskjellige fora kan ha sine svakheter (eksempelvis vil en del diskusjonsfora kunne være ganske regionale eller muntlig pregede i sin sprogbruk...).

Lenke til kommentar
Eh, altså - det ville altså være umulig for en engelskmann å lære engelsk hvis han ikke gikk på skolen ?

Mitt poeng er bare at kun å skrive og tale et fremmed språk lærer du ingen ting av. Ingenting nytt, og feil blir ikke rettet. En er nødt til å høre på og/eller lese, og best er det om noen kan påpeke feil en gjør. Egne feil er som kjent vanskelig å oppdage.

 

Måten barn lærer språk på, er dessverre ikke tilgjengelig for oss eldre. Når er det vi mister den evnen, var det i ti-tolv-årsalderen? Ikke skyt meg om tallet er feil, men det er noe i nærheten.

Endret av Vox_populi
Lenke til kommentar

 

Jeg tror ikke det er riktig at en lærer ingenting av å bruke språket aktivt. En må da bruke det en kan, og prosessen kan automatisere grammatikken. En kan for eksempel sitte og snakke høyt med seg selv og terpe på who/whom/which/that. Først må en tenke seg litt om når en skal velge riktig ord, men så går det fortere med øvelse. Da må en selvfølgelig kunne reglene for bruken av disse ordene. 

 

Da lærer en på en måte noe nytt: å bruke disse ordene riktig uten pauser før ordene.

 

Muligens hørte jeg et smell i forsøket mitt på å tøye begrepet "nytt", men det får så være. 

Lenke til kommentar

Da lærer en på en måte noe nytt: å bruke disse ordene riktig uten pauser før ordene.

Du skildrer en god metode for å terpe grammatikk. Til slutt når en det stadiet der f.eks. ordet i objektsform "høres" riktigere ut enn det samme ordet i subjektsform, eller omvendt. Men dette forutsetter at en kan grammatikken på det punktet, samt kan analysere setninger.

Alternativet er å lese eller høre voldsomme mengder korrekt (NB) fremmedspråk og håpe på at alle formene av f.eks. sterke verb i tidens løp vil dukke opp. Jeg sier ikke at det er bent ut sagt umulig, men det ser utrolig tungvint ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...