Gå til innhold

[Løst] Syk, men holdt igjen på jobb


Anbefalte innlegg

Jeg bare lurer på en liten sak. Min samboer fikk resept på antibiotika for halsbetennelse, bihule betennelse og en sterk hostesaft på grunn av hoste, med andre ord så er hun faktisk syk, men hun tok ikke imot (hun ba heller ikke om) sykemelding og dro på jobb i dag, noen dager senere. Hun var ikke helt bra, men fikk et nei fra sjefen når hun ville hjem.

Spørsmålet mitt er enkelt:
Har sjefen hennes lov å tvinge henne til å være på jobb når hun er så dårlig? Hun jobber i post-i-butikk++ i en vanlig matbutikk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bare lurer på en liten sak. Min samboer fikk resept på antibiotika for halsbetennelse, bihule betennelse og en sterk hostesaft på grunn av hoste, med andre ord så er hun faktisk syk, men hun tok ikke imot (hun ba heller ikke om) sykemelding og dro på jobb i dag, noen dager senere. Hun var ikke helt bra, men fikk et nei fra sjefen når hun ville hjem.

 

Spørsmålet mitt er enkelt:

Har sjefen hennes lov å tvinge henne til å være på jobb når hun er så dårlig? Hun jobber i post-i-butikk++ i en vanlig matbutikk.

Forstår jeg det slik at hun har hatt en eller flere dager med egenmelding for så å gå tilbake på jobb? Hvis det stemmer så må hun faktisk ha sykemelding fra lege hvis hun skal bli borte på nytt. Må gå minst 14 dager er det vel mellom to egenmeldinger hvis jeg husker rett. Men sjefen har slevsagt ikke rett i å nekte henne å få det.

Endret av Sportsidiot
Lenke til kommentar

 

Jeg bare lurer på en liten sak. Min samboer fikk resept på antibiotika for halsbetennelse, bihule betennelse og en sterk hostesaft på grunn av hoste, med andre ord så er hun faktisk syk, men hun tok ikke imot (hun ba heller ikke om) sykemelding og dro på jobb i dag, noen dager senere. Hun var ikke helt bra, men fikk et nei fra sjefen når hun ville hjem.

 

Spørsmålet mitt er enkelt:

Har sjefen hennes lov å tvinge henne til å være på jobb når hun er så dårlig? Hun jobber i post-i-butikk++ i en vanlig matbutikk.

Forstår jeg det slik at hun har hatt en eller flere dager med egenmelding for så å gå tilbake på jobb? Hvis det stemmer så må hun faktisk ha sykemelding fra lege hvis hun skal bli borte på nytt. Må gå minst 14 dager er det vel mellom to egenmeldinger hvis jeg husker rett. Men sjefen har slevsagt ikke rett i å nekte henne å få det.

 

Hun studerer og jobber bare deltid, typ 2-3 dager i uken, så inntil dagen det gjaldt hadde hun ikke vært borte fra jobb og heller ikke benyttet noe egenmelding. - Spør bare ettersom jeg syns det er så rar oppførsel av denne sjefen. Jeg vet at jeg for eksempel hadde blitt sendt hjem med beskjed om å bli frisk før jeg kom tilbake sammen med en "god bedring".

Lenke til kommentar

 

 

Jeg bare lurer på en liten sak. Min samboer fikk resept på antibiotika for halsbetennelse, bihule betennelse og en sterk hostesaft på grunn av hoste, med andre ord så er hun faktisk syk, men hun tok ikke imot (hun ba heller ikke om) sykemelding og dro på jobb i dag, noen dager senere. Hun var ikke helt bra, men fikk et nei fra sjefen når hun ville hjem.

 

Spørsmålet mitt er enkelt:

Har sjefen hennes lov å tvinge henne til å være på jobb når hun er så dårlig? Hun jobber i post-i-butikk++ i en vanlig matbutikk.

Forstår jeg det slik at hun har hatt en eller flere dager med egenmelding for så å gå tilbake på jobb? Hvis det stemmer så må hun faktisk ha sykemelding fra lege hvis hun skal bli borte på nytt. Må gå minst 14 dager er det vel mellom to egenmeldinger hvis jeg husker rett. Men sjefen har slevsagt ikke rett i å nekte henne å få det.

 

Hun studerer og jobber bare deltid, typ 2-3 dager i uken, så inntil dagen det gjaldt hadde hun ikke vært borte fra jobb og heller ikke benyttet noe egenmelding. - Spør bare ettersom jeg syns det er så rar oppførsel av denne sjefen. Jeg vet at jeg for eksempel hadde blitt sendt hjem med beskjed om å bli frisk før jeg kom tilbake sammen med en "god bedring".

 

Da kan han ikke nekte henne å ta egenmelding, og med de medisinene hun har fått må det jo og være veldig innlysende at hun faktisk er syk. Så høres ut som en maktsyk sjef driter i lover og regler. For han kan helt klart ikke nekte henne og gå hjem da hun er syk.

Lenke til kommentar

Ingen andre en politiet har hjemmel til å holde noen fast med tvang utenom nødverge, så ingen arbeidsgiver kan tvinge en person til å bli på jobben. Såfremt personen har vært ansatt i 2 mnd. har en vel krav på å kunne benytte egenmld. inntil 3 dager om periodene ikke er oppbrukt (inntil 8 dager i en IA-bedrift). Et alternativ er sykemelding (må ha vært ansatt i minst 4 uker, litt andre regler for de som tar ekstravakter). Dersom personen ikke har mulighet til verken sykemelding eller egenmelding kan hun selvfølgelig la være å komme på jobb, men vil antagelig ikke få betalt noe, og risikerer å miste jobben (kommer an på hvordan dette er håndtert fra arbeidstakers side).

Endret av Sanzu
Lenke til kommentar

 Dersom personen ikke har mulighet til verken sykemelding eller egenmelding kan hun selvfølgelig la være å komme på jobb, men vil antagelig ikke få betalt noe, og risikerer å miste jobben (kommer an på hvordan dette er håndtert fra arbeidstakers side).

Det er ikke slik at man mister muligheten til å være borte fra jobb på grunn av sykdom om man har jobbet for kort tid i bedriften. Så lenge man leverer egenmelding eller sykemelding er det regnet som gyldig fravær. Men har man vært ansatt for kort tid, så får man ikke betalt for sykdomsperioden. Det er eneste forskjellen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...