Gå til innhold

Hvilket felt skal brukes på flerfeltsveier?


fspro96

Anbefalte innlegg

Jeg er 18 år gammel og har kjørt bil en god del på motorvei og større veien, men aller mest på den nye motorveien (E18) gjennom vestfold. Her er det 2 felt i hver kjøreretning, så lærte da på trafikkskolen at man skal ligge i høyre felt med mindre man skal foreta en forbikjøring, da bruker man feltet til venstre. Men har i det siste begynt å kjøre på E18/E6 gjennom Oslo, og her er det mer enn 2 felt i hver kjøreretning, ofte 3 og noen ganger 4 felt! Jeg er veldig usikker på hvor jeg skal holde meg ... Det nærmeste jeg kom dette på trafikkskolen var når det kom en oppoverbakke på motorveien, og da gikk det fra 2 til 3 felt i kjøreretningen. Da sa kjørelæreren at høyre felt i grunn skal brukes av lastebiler og andre tunge kjøretøy siden disse har problemer med å holde farten i oppoverbakker. Mens det midterste feltet skulle brukes som vanlig kjøring og feltet til venstre for forbikjøringer.

 

Men inn mot Oslo blir det 3 og 4 felt i samme kjøreretning, og jeg ser biler i ca samme fart kjøre om hverandre i alle felt! Jeg forstår at det er såpass mange felt siden det blir mye trafikk her i rushen, men når det er liten trafikk, hvor skal jeg da holde meg når jeg kjører vanlig etter fartsgrensen? Ville tro at feltet helt til venstre var for forbikjøringer, og kanskje det helt til høyre er for tunge kjøretøy (?), men da gjenstår fortsatt to felt i midten ... Vil bare kjøre helt riktig i trafikken!

 

Noen som vet?

 

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grunnen til at de bygger større veier i / rundt oslo er naturlig nok for at det er flere biler som skal samme retning. Her er min erfaring med disse veiene : 

 

La oss ta 3 felter :

 

Høyre felt : Lastebiler, tyngere kjøretøy med fartsperre på 90 km/t, og de som skal av på neste avkjøring

Midtre felt : Personbiler som holder fartsgrense på 90/100 km/t. 

Venstre felt : Forbikjøring 

 

Man kan egentlig si at jo lenger til venstre du ligger, jo fortere flyter trafikken. Det er vanlig at trafikken flyter 20-30 km/t over fartsgrensen (målt på speedometer, ikke gps) i venstre felt. Til høyre ligger de som er nøyaktig på fartsgrensen, og / eller tyngere kjøretøy. 

 

Når det er 2 felter, er det riktig at venstre felt skal brukes til forbikjøring, men trafikken flyter stort sett en del over fartsgrensa der hele tiden. Jeg er (desverre) en av de som konstant ligger i venstre fil, og til tider bruker høyre felt for å komme forbi "Sinker" som ikke holder følge med min cruise kontroll. 

 

Hvordan "regelverket" er for flere felter skal jeg ikke fortelle deg, for det er jeg selv usikker på. Men hvis du tenker at jo lenger til venstre du ligger, jo fortere flyter trafikken, så stemmer det faktisk utrolig bra med motorveiene rundt oslo. 

 

Edit : De stedene veien helt tydelig deler seg fra 2 til 3 felter i en lang oppoverbakke er det ofte skiltet at høyre felt er for tyngere kjøretøy. Hva som er korrekt navn på feltet er jeg ikke helt sikker på, men jeg har alltid kalt det for "krabbefelt". 

Endret av Khazanet
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om det er tre felt så brukes ofte feltet til høyre for av- og påkjørsler. Da er det gjerne naturlig å ligge i det midterste feltet, ettersom dette gir plass til de som skal av og på til høyre for deg. Venstrefeltet skal du bruke når du skal kjøre forbi, men du skal legge deg inn igjen når du har passert de bilene du ønsket, slik at du ikke er til hinder for de som eventuelt ønsker å kjøre forbi deg igjen.

 

Med fire felt, så er det i praksis to felt der du kan kjøre forbi. Husk bare på at det ikke er lov til å kjøre forbi noen på høyre side. Unntaket er om feltet er merket som egen vei (når E6 og E18 splittes f.eks), eller om det er så trafikkert at farten i feltene er omtrent den samme.

Endret av blured
Lenke til kommentar

Jeg har kjørt der TS snakker om, tror jeg. Der er hvert felt skiltet til forskjellige steder, ene feltet er f.eks Bergen/E16

 

Her i Bergen har vi Danmarksplass, som og har mange felt. Der ligger man i det "riktige" feltet, og for mange er det helt til venstre, inn mot sentrum.

 

Så hold høyre felt som en grunnregel, men dersom et annet felt er skiltet til der du skal, hold det feltet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Veldig enkelt, det riktige feltet er det lengst til høyre.

Feltene til venstre for dette brukes når det er for mye trafikk til dette..

 

I praksis er det ikke slik det funker, nordmenn kan rett og slett ikke å kjøre på flerfeltsveier.. Så i praksis ligger sånne som meg til høyre, for der er det mulig å komme seg forbi idiotene som ikke kan kjøre på flerfeltsvei.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Veldig enkelt, det riktige feltet er det lengst til høyre.

Feltene til venstre for dette brukes når det er for mye trafikk til dette..

 

I praksis er det ikke slik det funker, nordmenn kan rett og slett ikke å kjøre på flerfeltsveier.. Så i praksis ligger sånne som meg til høyre, for der er det mulig å komme seg forbi idiotene som ikke kan kjøre på flerfeltsvei.

Nå har det seg ofte slik at "glupinger" som deg er like ofte innblandet i trafikkhendelser som "idioter" som meg. Ferdighetsnivået varierer også fra menneske til menneske både på det fysiske og psykiske plan. En skal tilpasse farten etter forholdene. Da regnes også sjåførens begrensninger med i denne vurderingen. I utgangspunktet og for diskusjonens del tar vi selvfølgelig hensyn til at alle i utgangspunktet er blitt skikket til å føre et motorisert kjøretøy.

Når det gjelder flerfeltsvei tror jeg mange vurderer dette litt feil… Reglene vi ofte peker mot gjelder for motorvei, og er derfor ikke alltid like overførbare til innfartsveier. Disse er ofte skiltet med gule stedsskilt (blå på motorvei). Andre forhold som spiller en rolle er veimerking (kjørefeltslinje / varsellinje) brukt til midt og delelinjer. Hvor fort trafikken flyter vil også ha en betydning. Viktigst av alt er likevel å vise hensyn og holde temperaturen under kokepunktet når en er sjåfør, og i enkelte tilfeller faktisk sjekke om en kjører på motorvei… og ta tilstrekkelig hensyn til at ikke alle tror de er over gjennomsnittlig flinke i trafikken… Fartsgrenser er ikke det samme som påbudt hastighet. En skal tilpasse farten etter forholdene. Nå kjenner jeg til svært få tilfeller der det «å være til hinder» har ført til rettskjennelse. Hvor går egentlig grensen for når en i rettslig betydning er blitt hindret? Vi vet som kjent at toleransegrensen er lav blant norske bilister.  

 

Vi dreper rundt 400 mennesker hvert år i trafikken! Litt tålmodighet skader ingen....

Endret av svetore
Lenke til kommentar

400 døde i trafikken har det ikkje våre siden ca 1970. 2015 Var rekordlavt med antall drepte på omlag 125 stk.

 

Som sammenlikning var det 133 drepte i 1950, omlag 150 000 motorkjøretøy registrert. I 2015 er antall motorkjøretøy omlag 4 mill.

 

Når det gjeld bruk av flerfeltsveg under normale forhold skal høgre felt benyttes som hovedregel. Venstre felt skal brukes ved forbikjøring, evt om man skal til Venstre lenger framme.

 

Er det snakk om 3-4 felt med lite trafikk så gjelder valg høgreplassering, er det mykje trafikk ville eg brukt midterste felt for vanlig følg-veien-lenge-kjøring, evt plassert meg der det ville vert naturlig ut fra kor eg skal. på motorveg er all avkjøring til høgre, dermed veldig normalt at venstre felt blir brukt til forbikjøring uansett.

Er forholda utan normalen, som kø eller veiforhold bruker man mykje hodet til å vurdere eit godt samarbeid.

 

Å bruka hodet er min desidert viktigaste del for å klara meg i trafikken. Men så kjem det sjølvsagt ann på hodet som tenker og, lykke til blant alle dei rare tankane som fresa rundt oss ute på vegen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå har det seg ofte slik at "glupinger" som deg er like ofte innblandet i trafikkhendelser som "idioter" som meg.

Imponerende, allerede i åttende ord ble du personlig.

 

Ferdighetsnivået varierer også fra menneske til menneske både på det fysiske og psykiske plan. En skal tilpasse farten etter forholdene. Da regnes også sjåførens begrensninger med i denne vurderingen. I utgangspunktet og for diskusjonens del tar vi selvfølgelig hensyn til at alle i utgangspunktet er blitt skikket til å føre et motorisert kjøretøy.

Man er ikke skikket til å føre motorisert kjøretøy med mindre man klarer å oppfatte elementære elementer i trafikken.

 

Når det gjelder flerfeltsvei tror jeg mange vurderer dette litt feil… Reglene vi ofte peker mot gjelder for motorvei, og er derfor ikke alltid like overførbare til innfartsveier. Disse er ofte skiltet med gule stedsskilt (blå på motorvei). Andre forhold som spiller en rolle er veimerking (kjørefeltslinje / varsellinje) brukt til midt og delelinjer.

I de aller fleste tilfeller er det direkte overførbart, en flerfeltsvei er som regel etablert for å øke veiens kapasitet uavhengig av om det er motorvei eller ei.

 

Hvor fort trafikken flyter vil også ha en betydning.

Kun når vi kommer til det punktet at kapasiteten ikke lenger tillater at alle bruker samme felt.

 

Viktigst av alt er likevel å vise hensyn og holde temperaturen under kokepunktet når en er sjåfør, og i enkelte tilfeller faktisk sjekke om en kjører på motorvei…

Hvorfor mener du det skal ha betydning om jeg kjører på motorvei eller ei?

 

og ta tilstrekkelig hensyn til at ikke alle tror de er over gjennomsnittlig flinke i trafikken… Fartsgrenser er ikke det samme som påbudt hastighet. En skal tilpasse farten etter forholdene. Nå kjenner jeg til svært få tilfeller der det «å være til hinder» har ført til rettskjennelse. Hvor går egentlig grensen for når en i rettslig betydning er blitt hindret? Vi vet som kjent at toleransegrensen er lav blant norske bilister.

Så lenge folk holder seg i høyrefeltet i ugangspunktet slik man skal er ikke dette noe problem, i høyrefeltet kan de gjerne kjøre sakte. Men i feltene til venstre for høyrefeltet skal man kjøre under forbikjøring.

 

Vi dreper rundt 400 mennesker hvert år i trafikken! Litt tålmodighet skader ingen....

Har du vurdert å sjekke kildene dine før du kommer med slikt tull?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...