Gå til innhold

Jordfeil. Bryter slår ut


Anbefalte innlegg

Bor i leilighet i blokk. Har bodd der 2 år. For første gang har jordfeilbryteren på kjøkkenet slått ut. Den begynner å gi fra seg en høyfrekvent lyd. Har skjedd 2 ganger siste døgnet og jeg har bare trykket på stopp knappen.

 

Uansett hva skal jeg gjøre? Er det feil på det elektriske anlegget? Må jeg betale for dyr elektriker? Kan det være farlig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er sikker en jordfeil i noe av utstyret du har på kjøkkenet. Du kan jo prøve å dra ut støpselet fra stikkontakten på alle apparatene du har tilkoblet på kjøkkenet slik som komfyr, kjøleskap, oppvaskmaskin osv, og så koble til ett og ett apparat og teste det for å se hvilket som fører til at jordfeilbryteren slår ut.

 

Du kan vel kanskje se i sikringsskapet om det er andre rom som er tilkoblet samme sikring. Varmtvansberedere og utelamper kan ofte ha jordfeil.

 

Jordfeil kan være farlig, det kommer an på hvor godtOppdatert elektrisk anlegg du har. Har du et gammelt elektrisk anlegg og f.eks har jordfeil i komfyren og tar samtidig på komfyren og vannkrana i nærheten kan det føre til at du får strømgjennomgang i kroppen.

Endret av Hårek
Fjernet unødig sitering
Lenke til kommentar

Takk. Det elektriske anlegget skal være ganske nytt. Skal nevnes at vi har bare en slik jordfeilbryter på kjøkkenet og ikke i andre rom. Akkurat nå verken piper eller lyser bryteren. Den har slått seg på med lyd og blinkende lyse 1 gang i døgnet siste 2 døgn uten at vi har koblet noe til eller fra.

Får prøve slik som du sier å koble fra og koble på igjen. Men hvis jeg finner noe som slår ut bryteren, hva skal jeg gjøre videre?

Endret av Hårek
Fjernet unødig sitering
Lenke til kommentar

Da har du funnet apparatet som gir jordfeil.

 

Itdate har gitt mange gode tips. Er det utelamper koblet på kurs med feil?

 

Sølt væske inn i komfyr?

 

Oppvaskemakin, komfyr, vaskemaskin og bereder bør mistenkes først.

 

Lag en liste over alt som er koblet til.

 

Test komfyr på alle plater (en om gangen) på alle effekttrinn. + Steikovn. Ikke hold i vask eller kran mens du tester. Du kan ha tørre oppvaskehansker på deg mens du tester dersom du er skikkelig engstelig.

Lenke til kommentar

Prøvde å koble til å fra endel av utstyret på kjøkkenet og jordfeilbrytern slo ikke ut. Fikk ikke koblet ut ovn og oppvaskmaskin da dette er ikke er separat men fastmontert i kjøkkenbenken. Fant ikke stikkkontaktene.

 

Kan jeg bare glemme greia og håpe det går bra eller noe jeg bør ta på alvor?

Lenke til kommentar

Hvis jordfeilvarsleren slår ut uten at noen apparater i er i bruk, kan feilen være i noe som er permanent tilkoblet og "passer seg selv" slik som kjøleskap eller varmtvannsbereder.

Ja den slår seg ut uten at noe er på kjøkkenet. Da regner jeg med det kan være kjøleskap siden den alltid er på? Jeg har varmtvann ikludert i husleien. Har jeg da varmtvannsbereder? Jeg er helt grønn på dette sorry.

Lenke til kommentar

Du må nok dra ut kontakten på oppvaskmaskinen for å kunne fastslå om det er den.

Det er ofte vaskemaskin eller oppvaskmaskin.

 

Om du har varmtvanns bereder så ser du den sannsynligvis.

Enten i kjøkkenskap eller på badet.

Endret av KBundy
Lenke til kommentar

Når man har varmtvann inkludert i husleia, så har man ikke egen varmtvannsbereder.

 

Oppvaskmaskinen er en mulig synder, men jeg ville begynt med å trekke ut kjøleskapets støpsel neste gang jordfeilvarsleren varsler. Hjelper ikke det, så er oppvaskmaskinen neste å prøve. Deretter andre apparater som til daglig er tilkoblet selv om de ikke er i bruk, som f.eks. komfyr.

Lenke til kommentar

Prøvde å koble til å fra endel av utstyret på kjøkkenet og jordfeilbrytern slo ikke ut. Fikk ikke koblet ut ovn og oppvaskmaskin da dette er ikke er separat men fastmontert i kjøkkenbenken. Fant ikke stikkkontaktene.

 

Kan jeg bare glemme greia og håpe det går bra eller noe jeg bør ta på alvor?

Komfyr og oppvaskmaskin er ofte tilkoblet en stikkontakt inne i skapet som står ved siden av komfyren eller oppvaskmaskina, eller bak komfyren slik at du eventuelt må dra den ut, men dersom den er innebygd så vil jeg tro det er et støpsel i skapet på en av sidene.

Støpselet til komfyren er ofte større og annerledes enn vanlige støpsel.

Endret av Gilmour
Lenke til kommentar

Er jordfeil trenger ikke nødvendigvis å komme fra deg heller, men det er jo alltid kjekt å gå igjennom eget elektrisk utstyr før man blander inn naboene. Finner du ikke ut av hva den kommer av bør du kontakte elektriker slik at han/hun kan søke med måler.

En jordfeil skal ikke undervurderes.

Stemmer. Jordfeilbryter slo ut på mitt hus pga jordfeil i en lysstolpe i nærheten hos naboen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...