Gå til innhold

50-90 Hz dempet ved lytteposisjon. Tips?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har et rom som jeg bruker til kino, men også litt musikk. Det jeg ønsker å ha fokus på her er musikk-delen. (Selv om problemet sikkert er like fremtredende ved kinobruk)

 

Jeg har kjørt noen freksvenssweep og merket meg at 50-90Hz er veldig dempet i lytteposisjon. Stikker jeg hodet 1 meter frem, så er det mye høyere volum.  Men det er uaktuelt å flytte lytteposisjon 1 meter frem, det blir helt feil i forhold til kino og generell bruk.

 

Jeg har prøvd å flytte høyttalerne frem 50-70 cm (de kan ikke stå så langt frem, står i veien for dør, og det ser generelt rart ut). Men heller ikke det synes jeg hjalp noe i forhold til lytteposisjon.

 

Oppsettet ved stereo er PC -> Nad M51 ->Analogt til Anthem MRX-710.  Kun stereo mot fronthøyttalerne Klipsh RP-280F

 

Har prøvd med og uten romkorreksjon aktiv, uten forskjell.

Legger ved en meget enkel skisse av rommet. Rommet er forøvrig ca 3.2 * 3.3 meter (kvadratiske rom er ikke så optimale, er klar over det). Har hyller på bak og sidevegg. Vindu på ene siden og bakvegg. SUB  og front foran (brukes ikke til musikk) og lerret/prosjektor.

 

Noen tips? Er det bare "ekstrem"-flytting av høyttalere/lytteposisjon som hjelper, eller kan jeg ha flaks ved å endre vinkel eller flytte høyttalerne bare få cm?

post-21982-0-07950800-1439576822_thumb.png

Endret av KoKo_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo prøve med en strategisk plassert sub i miksen din, for fysikken er generelt vanskelig å lure uten, for du opplever problemer med bølgelengder som ligger mellom ca 3.5 - 6.5 meter. Du har en svært god romkorrigering i recieveren, så det er bare å eksperimentere.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Du kan jo prøve med en strategisk plassert sub i miksen din, for fysikken er generelt vanskelig å lure uten, for du opplever problemer med bølgelengder som ligger mellom ca 3.5 - 6.5 meter. Du har en svært god romkorrigering i recieveren, så det er bare å eksperimentrre.

Takk for tips. Hadde egentlig tenkt å la forsterkeren slippe å prossesere signalet for mye og la DACen spille fritt. Og også da spille uten sub, som jeg har kjøpt med fokus på kino. Den er såppass stor at den ikke kan plasseres så mange andre steder. (15")

Men skal prøve å eksperimentere mer med sub, for slik det er nå er det ikke mye vits med dyr DAC.

Lenke til kommentar

Takk for tips. Hadde egentlig tenkt å la forsterkeren slippe å prossesere signalet for mye og la DACen spille fritt. Og også da spille uten sub, som jeg har kjøpt med fokus på kino. Den er såppass stor at den ikke kan plasseres så mange andre steder. (15")

Men skal prøve å eksperimentere mer med sub, for slik det er nå er det ikke mye vits med dyr DAC.

Du kan anta at den behandlingen av lyden recieveren gjør hjelper deg å få fram det beste i DAC'en p.g.a kompenseringen du får for de ujevnhetene det blir uten. Er bare å kjøre AB-tester på dette så merker du fort forskjellen når du har noen timer under beltet med sammenligning. Jo mer du fikser i rommet ditt med akustisk behandling jo mer behagelig og klar blir lyden. Romkorrigering i DSP tar deg et godt stykke, men den kan ikke fikse alt. Du får spørre deg deg selv om purismen skal eller ikke skal inkludere hvordan rommet påvirker lyden.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vil man kunne få romkorreksjon fra den receiveren hvis man bruker analog input? Vet ikke nøyaktig hvilken romkorreksjon Anthem bruker, men antar den er digital. Selv hvis den da kan gjøre romkorreksjon på analoge inputs så vil jo det si at den først må gjøre analog til digial konvertering, så utføre romkorreksjonen, for så å gjøre digital til analog konvertering igjen. I så fall er den ekstra DAC-en i M51 bare i veien.

 

Skal ikke fremheve meg selv som noen ekspert, men jeg ville tro at det beste er å droppe den DAC-en, og bruke digital kobling fra PC direkte til receiver, også la receiveren gjøre romkorreksjon. Eventuell kvalitetsforskjell på DAC-ene i NAD M51 og receiveren er vel med stor sannsynlighet umulig å høre, mens forskjellen god romkorreksjon med en godt plassert subwoofer kan gi kan være natt og dag forskjell.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...